| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Man Feb 11, 2008 6:39 pm Tittel: Høyde, masse, vekt og pels på aussien |
|
|
Synes dette var interessant lesning angående aussiens størrelse:
"The preferred size of the Australian Shepherd is between 20" -23" for males and 18"-21" for females. There is no disqualification for size.
It is necessary to allow some variation outside the stated guidelines to maintain the ideal average. The relative unimportance of size in the overall working skills of a stockdog means that height is never to be a primary factor in determining the ideal representative.
It should be noted that height and mass are different. A massive dog; one carrying heavy bone and weight, regardless of the height, is incorrect for the breed."
Legg spesielt merke til det siste avsnittet. Høyde og masse er to forskjellige ting. En massiv hund, med stor benmasse og vekt, uavhenging av høyde, er ukorekt.
Angående pels:
Non typical coats would include:
Excessively long (tangles and collects debris while working stock, detracts from breed type)
Excessively short (offers no protection, detracts from breed type)
Curly (detracts from breed type)
Wiry (detracts from breed type)
Fluffy, Stand out (reduced protection)
Dette vil blant annet si at pels som drar med seg ting inn fra skogen er uønsket.
Eksempel på korekt pelstype på en aussiehanhund http://www.shalakoaussies.com/Malecoat.jpg og aussietispe http://www.shalakoaussies.com/Femalecoat.jpg
Alt ovenfor er hentet fra Shalako Australian Shepherd Illustraded breed standard http://www.shalakoaussies.com/BreedStandard_Main.html Som baserer seg på rasestandarden til ASCA. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 399 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Feb 12, 2008 9:32 am Tittel: |
|
|
Det du mener er at vi er i ferd med å avle oss bort fra standarden ved å lage for høye og tunge hunder med for mye/feil pels?
Det er vel ingen tvil om at mange av de typiske showaussiene er på siden av den opprinnelige standarden, men da koker det vel ned til en diskusjon om work vs show? _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 377 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tir Feb 12, 2008 12:11 pm Tittel: |
|
|
Ja i følge standarden har Sviff NOK og riktig pels han, men ikke på utstillinger... _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lurifaksen Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007 Innlegg: 472 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Tir Feb 12, 2008 10:36 pm Tittel: |
|
|
| Jeg var innom en privat hjemmeside og der var det ei aussietispe på 3 år som veide 27kg men hadde en veldig normal høyde. Hun så ikke så svær ut på bildene men jeg syntes det virket så svææært...? Det er 7kg mer enn mange hanhunder veier jo? |
|
| Til Toppen |
|
 |
aboxno Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 483 Bosted: Heidal
|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 7:30 am Tittel: |
|
|
Ingenting hadde gledet meg mer en at aussiene i Norge hadde fått litt mindre både her og der en det mange har i dag..
| Lurifaksen skrev: |
| Hun så ikke så svær ut på bildene men jeg syntes det virket så svææært...? Det er 7kg mer enn mange hanhunder veier jo? |
Helt enig. Tispe på 27 kg er MYE, men en hannhund på 20 er for lite. Zippi er ei middels tispe på 50cm og hun er ca 20 kg. Og har hverken mye masse eller grove ben.. Så en hannhund med samme vekten blir vel litt pinglete spør du meg
Middels er en ting som går igjen i standaren... "lets keep it" _________________ Oona og Aussiegjengen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 9:53 am Tittel: |
|
|
Det blir helt feil å si at "27 kg er for tungt". En hund med masse muskler VEIER faktisk mye. Sviffer er overhodet ikke en stor aussie eller noen utgave av en mini-berner, men har veier 28 kg i går for det, og er ca 54 cm høy. Men det er ikke så mange som tror han veier såpass for han er så lav. Men det er veldig mye muskler på gutten også, noe som veterinær bemerket.
En må heller se på hvordan hunden er bygget og hvor funksjonell den er. En hund som veier 20 kg kan være mist like sunn eller usunn som en på nesten 30 kg.
Men generellt er jeg enig at aussien er på vei til å bli for stor ja. -Igjen pga ekteriørbedømming..... _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
PsychoLynx Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Des 2005 Innlegg: 459
|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 1:06 pm Tittel: |
|
|
wow, helt enig i dette.. Jeg syns vel kanskje ikke de altfor pelsete hundene er så fine heller jeg da... Liker dem bedre med mindre pels. (sånn ca som Bridie )
men hadde hu vært normal rund, eller hva man skal kalle det, ikke tynn som hu er nå, så burde hu vel kanskje ligget på 22-23 kg. Men jeg liker hu best tynn, veterinæren liker hu best tynn så da blir hu snn. Men tipper hu kunne fått trekk i ringen på dette. uten at jeg skal si det sikkert.
Marit, som reiser til fjells idag, og ser ut på den strålende sola!  _________________ Marit
"There is no dark side of the moon really - matter of fact, it's all dark" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 501 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 5:10 pm Tittel: |
|
|
| Bruno skrev: |
| Det blir helt feil å si at "27 kg er for tungt". En hund med masse muskler VEIER faktisk mye. Sviffer er overhodet ikke en stor aussie eller noen utgave av en mini-berner, men har veier 28 kg i går for det, og er ca 54 cm høy. Men det er ikke så mange som tror han veier såpass for han er så lav. Men det er veldig mye muskler på gutten også, noe som veterinær bemerket |
Beklager, jeg bare måååå kommentere litt ang dette Hvorfor er det slik at alle som har aussier (hanner spes) over 25kg må poengtere at de har masse muskler, og at det veier?
Jeg har en liten gutt ja, men synes ikke han er spinkel i forholdt til mange andre hunder. I forhold til størsteparten av aussiehannene i Norge er han nok kanskje spinkel... med sine 20kg... (Og veterinærene har forresten også kommentert musklene hans ) _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 364
|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 7:35 pm Tittel: |
|
|
Tingen er vel kanskje ikke å se på kg men helhet og type. Vil man ha veldig tung og eksplosiv musklatur på hundene eller vil en letter og mer utholdene type musklatur være mer fornuftig på en arbeidshund?
Det er vel på hunder som med folk - alle er ikke bygd ikke bli bodybuildere og alle er ikke bygd for å bli maratonløpere.
Som på mennesker så er det jo endel forskjell på type bygning og hva den egner seg best til som helhet. Bruksprøvene som foregår i utstillingsringen vil jo framelske kraftig og tung musklatur siden hunden ikke skal løpe særlig langt og masse er ett pluss, muskler ser jo tross alt bedre ut en flesk.
Hva den enkelte hund veier i seg selv er jo variabelt og en kan vel ikke akkurat si at dette er maks og dette er minimum. Det vil jo uansett finnes variasjoner.
Vekt og størrelse er vel heller ikke den største utfordringen rasen har for tiden heller. Syns jo det er ett større problem at hundene ikke testes i arbeid og endel både er skuddredde og de fleste helt umeritterte.
Kansje utholdenhetsprøve burde vert innført? Det krever jo ikke annet en at man kan sykle. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 9:54 pm Tittel: |
|
|
| Mailin skrev: |
| Bruno skrev: |
| Det blir helt feil å si at "27 kg er for tungt". En hund med masse muskler VEIER faktisk mye. Sviffer er overhodet ikke en stor aussie eller noen utgave av en mini-berner, men har veier 28 kg i går for det, og er ca 54 cm høy. Men det er ikke så mange som tror han veier såpass for han er så lav. Men det er veldig mye muskler på gutten også, noe som veterinær bemerket |
Beklager, jeg bare måååå kommentere litt ang dette Hvorfor er det slik at alle som har aussier (hanner spes) over 25kg må poengtere at de har masse muskler, og at det veier?
Jeg har en liten gutt ja, men synes ikke han er spinkel i forholdt til mange andre hunder. I forhold til størsteparten av aussiehannene i Norge er han nok kanskje spinkel... med sine 20kg... (Og veterinærene har forresten også kommentert musklene hans ) |
Jepp, derfor det mye viktgere å se på andre ting enn bare hva en hund veier! _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 10:52 pm Tittel: |
|
|
Personlig er jeg mer bekymret for hva som er inni hodet på de aussiene som blir avlet i Norge enn hvordan de ser ut (selv om jeg personlig ikke akkurat foretrekker hunder av den veldig høye og grove sorten).
I tillegg er jeg nok mer tilhenger av en diskusjon om type, enn en ren diskusjon på enkelthunders vekt og størrelse. Det fører ingensteds hen  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Ons Feb 13, 2008 11:20 pm Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
Personlig er jeg mer bekymret for hva som er inni hodet på de aussiene som blir avlet i Norge enn hvordan de ser ut (selv om jeg personlig ikke akkurat foretrekker hunder av den veldig høye og grove sorten). I
tillegg er jeg nok mer fan av en av diskusjon om type enn en ren diskusjon på enkelthunders vekt og størrelse. Det fører ingensteds hen  |
Enig i det. Det kan vi eventuelt ta i en annen diskusjon:) Akkurat her tenkte jeg vi kunne diskutere kroppstypen til aussien. Men grunnen til at jeg la ut dette, er fordi jeg synes det var veldig informativt spesielt det her med forskjellen på høyde og masse. Vi har jo diskutert dette flere ganger, med at aussiene blir for store, og jeg har da tenkt på hva er en stor aussie. Er det at den er høy og kraftig, eller er det noe annet? Hva er for mye masse f.eks. Når går det i fra å være medium til å bli for mye eller for lite? Hvordan regner man ut "mediumverdien" til aussien? Ser man på de aussiene man har eller tar man ut fra aussien gjennom historien eller er det noe annet?
Selv har jeg ikke funnet svar på dette. De aussiene jeg er vant til er litt mindre hunder, så da kan større aussier fort bli for store i mine øyne, det må jeg jo bare innrømme. Med det som utgangspunkt har jeg prøvd å se på labbestørrelsen til hundene, samt "leggene". Det synes jeg sier noe om beinmassen, hvor grov og stor den er, eventuelt hvor massiv den er. Større og bredere labber og legger, jo grovere og mer massiv tenker jeg at hunden er. Jeg får vel også et inntrykk av å se på bredden og "massen" på hodeskallen. Og selvsagt også resten av hunden, men aller først labbestørrelsen.
Noe jeg kom til å tenke på nå, som jeg ikke har fått tid til å tenke igjennom, så dere får ta det som det er... Vår første aussie Brimi og vår eldste aussie Coyote var omtrent like høye og veide omtrent like mye. Ca 57 cm høy og 21-22 kg. Brimi så likevel noe grovere ut. Han hadde litt mindre labber enn Coyote, men hadde bredere legger og kortere bein (eller hvordan det blir når han likevel var like høy som Coyote). Brimi var vel ikke akkurat en grov og massiv aussie, men bare for å prøve å illustrere det jeg tenker på. En aussie kan jo være lav, men likevel ha mye masse, eller være på samme høyde som en annen aussie, men likevel være grovere.
Fant noen blider som kanskje kan illustrere det jeg prøver å si.
Coyote
Brimi
EDIT: Nei, det var nok vanskelig å se forskjell på disse bildene. Men lar bildene være her for å skryte av pene hunder  |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 421
|
Skrevet: Tor Feb 14, 2008 12:22 am Tittel: |
|
|
Noen som har noen tall å vise til når det gjelder disse store aussiene?
Vil anta at høyde/vekt/masse/pels vil være påvirket av den målretta avlen (og kanskje hva hundene er ment å brukes til)? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kari Ny bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 91 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Tor Feb 14, 2008 8:43 am Tittel: |
|
|
| Hva er så en stor aussie?. Buddha som er størst hos oss ligger nok på ca.54 på manken og veier 21 kg. Hun er jo ingen liten dame men har ingen problemer med å fungere i hardt bruksarbeid over tid. Stilte henne som junior der det kom hunder fra Thornapple ol og de var nok lavere men så mye større ut pga pels og benmassen. Jeg tror ikke det er noen større grunn til å være redd for høyde enn for masse. Jeg tenker middelveien er bra og er i alle fall dit jeg sikter men ikke på bekostning av arbeidsegenskapene!. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
Skrevet: Tor Feb 14, 2008 8:56 am Tittel: |
|
|
Enig i det. Det kan vi eventuelt ta i en annen diskusjon:)
Ikke meningen å avspore debatten altså, men jeg innser at jeg gjorde det  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
|