| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Lør Aug 20, 2005 9:48 pm Tittel: Noen som gjeter |
|
|
| Noen som gjeter med sine aussier? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kathrine Ny bruker
Ble Medlem: 21 Aug 2005 Innlegg: 33 Bosted: Lier
|
Skrevet: Ons Okt 05, 2005 10:33 pm Tittel: |
|
|
Hei
Sist endret av Kathrine den Søn Okt 23, 2005 1:41 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Britt-Marie Bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 238 Bosted: Malmberget, Sverige
|
Skrevet: Tor Okt 06, 2005 5:52 am Tittel: |
|
|
Hej Lone!!
Vi har provat att valla Nixon och jag... Vi har gått en kurs i vallning..
Jag har en kompis som bor några mil härifrån som har får, som jag får komma och valla hos, men det blir väldigt sällan... Hade tänkt ta mig i kragen och åka ut i sommar, men snart är det vinter igen och jag har fortfarande inte tagit mig ut...
Nixon är väldigt sugen att valla och balanserar dom för mig, men han har väldigt svårt att lyssna på mig, utan han tycker nog att han kan det bättre än mig.. (vilket stämmer bra det...)
Britt-marie _________________ Aussie & Sheltie
http://hem.passagen.se/bimaqina/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
aboxno Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 483 Bosted: Heidal
|
Skrevet: Tor Okt 06, 2005 8:20 am Tittel: |
|
|
Zippi var med å gjette sauer opp på fjellet ved et par anledninger. Vi kunne ingenting, men det var absolutt hjelp i damen. Men nå er det lenge siden.
Det er mye sau rundt her, men ingen som er hundetrent, og ingen som kan/vil hjelpe til. (Æsj hva er det for en rar hund)
Prøvde også Kipo på sau et par ganger sammen med et gjeterlag, men slike voldelige metoder ville ikke jeg bruke  _________________ Oona og Aussiegjengen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Fre Okt 07, 2005 1:06 pm Tittel: |
|
|
"Datteren min", ja *ler* Har ikke tenkt på det sånn før Pappa Coyote ber meg hilse å si at det er morsomt å gjete og at det anbefales. Han legger til at det også er kult å jage rein
Synd det ikke er noen her i Norge som kan gjete med aussier, det hadde vært veldig morsomt å lære i grunn. Skjønner det er flere i Sverige som har peiling, så kanskje man skulle tatt seg en tur dit ved tid og anledning. |
|
| Til Toppen |
|
 |
aboxno Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 483 Bosted: Heidal
|
Skrevet: Fre Okt 07, 2005 1:38 pm Tittel: |
|
|
Jeg vil tro at den som "kan mest" om gjeting med aussie må være Hanne Kiil. Hun har jo 1 leg med sin Stompa..
Og Ellen Katrin Enge har også prøvd gjeting med tispen sin. Problemet er jo å finne en saue bonde et sentralt sted i Norge som er villig til å låne ut hunde vant sau til Aussiefolk. Hadde man hatt det, hadde et kurs ikke vært langt unna... Men man blir jo ikke akkurat utlært etter et kurs.... _________________ Oona og Aussiegjengen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi Linnerud Bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 162 Bosted: Løten
|
Skrevet: Fre Okt 07, 2005 2:09 pm Tittel: gjeter annet en sau... |
|
|
Mine to Ausier gjeter. Men ikke sau, det er ikke prøvd enda, men så fort lammene er sendt til slakteriet skal vi gjete sau. Toffer gjeter hønene og kaninene, han er forsiktig nok til det. Mens Mynta er mer av den "voldsomme" sorten, men hun gjeter hestene her veldig bra! De har stukket av ved etpar annledninger, og Mynta driver de tilbake til meg. Og ikke sånn "lydighetsgjetning" med "høyre-venstre-ligg-stå" sak, rett og slett innstinkt.
Heidi _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi Linnerud Bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 162 Bosted: Løten
|
Skrevet: Fre Okt 07, 2005 2:11 pm Tittel: gjeter annet en sau... |
|
|
Mine to Aussier gjeter. Men ikke sau, det er ikke prøvd enda, men så fort lammene er sendt til slakteriet skal vi gjete sau. Toffer gjeter hønene og kaninene, han er forsiktig nok til det. Mens Mynta er mer av den "voldsomme" sorten, men hun gjeter hestene her veldig bra! De har stukket av ved etpar annledninger,eller hvis de står laaaangt ute på beitet, og Mynta driver de tilbake til meg. Og ikke sånn "lydighetsgjetning" med "høyre-venstre-ligg-stå" sak, rett og slett innstinkt. Men hun vet best selv hvordan det skal gjøres...
Heidi _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
Elin og Madde Erfaren bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005 Innlegg: 1080 Bosted: Meisingset, møre og romsdal
|
Skrevet: Tir Okt 11, 2005 7:35 pm Tittel: |
|
|
Aida og Migo er blitt veldig flink til å gjete kaniner,og neste sommer
skal vi begynne å trene på sau hos Hanne Kiil.
Hun har Stompa med 1.leg og Migo`s pappa Ruff har godkjent
herding capability test på sau og har tittelen hct`s.
Det var to dommere fra USA som dømte Ruff og det er AHBA
(American Herding Breed Association) som gav han tittelen.
Hun har også flere som trenes i gjeting,så det blir mye
trening når hun får egne sauer til neste sommer. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|