AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Vokting. Hva er det?
Gå til side 1, 2, 3  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Marianne
Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Søn Sep 24, 2006 9:19 am    Tittel: Vokting. Hva er det? Svar med Sitat

En annen diskusjon her fikk meg til å tenke på hva vi egentlig legger i ordet vokting.

Selv har jeg svært lite erfaring med dette da Amy ikke har mye vokt i seg (min mening). Hun vokter ikke over ting eller bilen eller hjemmet. Men sier i fra når det kommer folk.

Så dere som har hunder med mye vokt, når vokter deres hunder? Hva skiller vokting fra andre adferder.

Er litt for mange begreper i hunderiet som blir litt for diffuse for meg som vokting, skarphet dådkraft osv. Er det rart man blir forvirret?

Marianne

Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Mailin
Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tor Feb 15, 2007 10:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg trekker denne opp igjen... Wink

Aussien skal vel egentlig ikke ha vokting i seg (vokting av eiendeler), men vakt? (i allefall i følge rasestandarden).

Lyng vokter ikke noe (vet jeg har skrevet det i en annen diskusjon, men han har vaktinstinkt og jeg har forvekslet på ordene i farta).. Med vokt tenker jeg på revirforsvar, altså hunder som passer på eiendeler og som lett går i forsvar for å holde på dette. Kan ikke si at jeg er så begeistret for at hunder har mye vokting...

Aussien har vaktinstinkt, og det har Lyng også. Han varsler når det kommer folk og varsler hvis det kommer fremmede alene inn i bilen. Vakt er vel en form for rop om hjelp;) Han er derimot kjapp til å slutte når jeg ber ham om det (kaller ham inn og ber ham om å legge seg). Nå lar jeg ham varsle også, synes det er kjekt når det er under kontroll;)

Så da har i allefall jeg svart på denne;) hehe:)

Tror det er lett at vakt og vokt blir forvekslet.. i allefall her oppe i nord har disse to tingene lett for å bli forvekslet i dagligtale. en vakthund blir fort en hund som vokter;) Selv om det egentlig er to forskjellige ting...
Marianne
Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Fre Feb 16, 2007 9:19 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk Mailin.

Alltid bra å høre andres mening om saker og ting man går og lurer på. Tror vi egentlig tenker ganske likt. Amy har nok også noe vakt, (men bare når hun er ute på tomta, og inne i huset). Så det er passe for meg.

Jeg fant forøvrig en diskusjon på det svenske forumet,

http://www.australianshepherdklubben.nu/

Får ikke til å linke direkte til diskusjonen, men den ligger under rasutveckling og heter "ok att ta bort vissa egenskaper", Litt nede på siden var det en spennende artikkel skrevet av Tove Ekman. Synes hun sier mye klokt der. Very Happy

Marianne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Lurifaksen
Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 3:26 am    Tittel: Svar med Sitat

Flere Aussier jeg har "vært borti" har voktet på noen få ting, som bil og slikt. Har jo lest flere plasser at noen kan passe på ryggsekker o.l også. Ser ikke på det som så veldig negativt akkurat så lenge det hele fåregår på en akseptabel måte. At det bare er vokting, og ikke mer på lasset liksom... Ser ikke på en hund som sier: "To steg unna, dette er MIN bil!" som noe så veldig negativt akkurat. En hund skal ha lov til å si ifra. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 7:12 am    Tittel: Svar med Sitat

Det snakkes veldig mye om at aussien har mye "vakt" og gjerne er reservert mot fremmede.

Jeg må si at få av de aussiene jeg har møtt passer denne beskrivelsen - de er svært utadvendte Smile

Vakt blir vel ofte et problem dersom et er kombinert med lite mot.

Helt personlig (og dette trenger ingen være enig i Wink ), mener jeg både reserverthet og "vakt" ofte brukes som unnskyldning for dårlig mentalitet, dvs ordene brukes ikke i sin rette betydning, men er noe man gjemmer seg bak dersom man har en litt usikker hund. Og noen av de aussiene har jeg vel møtt Wink
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Kidachi
Æresmedlem

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 3:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lurifaksen skrev:
Flere Aussier jeg har "vært borti" har voktet på noen få ting, som bil og slikt. Har jo lest flere plasser at noen kan passe på ryggsekker o.l også. Ser ikke på det som så veldig negativt akkurat så lenge det hele fåregår på en akseptabel måte. At det bare er vokting, og ikke mer på lasset liksom... Ser ikke på en hund som sier: "To steg unna, dette er MIN bil!" som noe så veldig negativt akkurat. En hund skal ha lov til å si ifra. Smile

Men det kan bli veldig negativt også. Kjenner til flere hunder jeg som passer på sekker, bilder, mat osv., og hvis en annen hund nærmer seg da så flyr de på uten forvarsel. Og det er da absolutt ikke positivt. Nei, jeg er veldig glad for at ingen av gutta mine vokter. Men ja de har begge vakt i seg og varsler når det kommer noen på gården og det er helt greit.

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Kidachi
Æresmedlem

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 3:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Svipp skrev:
Det snakkes veldig mye om at aussien har mye "vakt" og gjerne er reservert mot fremmede.

Jeg må si at få av de aussiene jeg har møtt passer denne beskrivelsen - de er svært utadvendte Smile

Vakt blir vel ofte et problem dersom et er kombinert med lite mot.

Helt personlig (og dette trenger ingen være enig i Wink ), mener jeg både reserverthet og "vakt" ofte brukes som unnskyldning for dårlig mentalitet, dvs ordene brukes ikke i sin rette betydning, men er noe man gjemmer seg bak dersom man har en litt usikker hund. Og noen av de aussiene har jeg vel møtt Wink

Ja, kan være helt enig i det du skriver. Og et annet problem er at folk lager fine unnskyldninger for hundene sine fordi de ikke vil innrømme problemet. Det er også tragisk.

Til Toppen
Lurifaksen
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 3:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvis det går såppass hardt for seg så syns jeg heller ikke det er greit å ha med å gjøre. Men jeg syns ikke det er noe rart eller upassende at en hund løfter på leppa og sier ifra med bjeff/knurr og ber den uvelkomne trekke seg unna. De er jo hunder og har et helt annet språk enn oss.
Til Toppen
Elin Amalie Rønnåbakk
Bruker

Ble Medlem: 12 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 7:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mailin skrev:
Jeg trekker denne opp igjen... Wink

Aussien skal vel egentlig ikke ha vokting i seg (vokting av eiendeler), men vakt? (i allefall i følge rasestandarden).

Lyng vokter ikke noe (vet jeg har skrevet det i en annen diskusjon, men han har vaktinstinkt og jeg har forvekslet på ordene i farta).. Med vokt tenker jeg på revirforsvar, altså hunder som passer på eiendeler og som lett går i forsvar for å holde på dette. Kan ikke si at jeg er så begeistret for at hunder har mye vokting...

Aussien har vaktinstinkt, og det har Lyng også. Han varsler når det kommer folk og varsler hvis det kommer fremmede alene inn i bilen. Vakt er vel en form for rop om hjelp;) Han er derimot kjapp til å slutte når jeg ber ham om det (kaller ham inn og ber ham om å legge seg). Nå lar jeg ham varsle også, synes det er kjekt når det er under kontroll;)

Så da har i allefall jeg svart på denne;) hehe:)

Tror det er lett at vakt og vokt blir forvekslet.. i allefall her oppe i nord har disse to tingene lett for å bli forvekslet i dagligtale. en vakthund blir fort en hund som vokter;) Selv om det egentlig er to forskjellige ting...

Er enig i dette Mailin, og ser jeg på Embla så har hun mye vakt i seg (ingen sniker seg inn hos oss Twisted Evil ), men hun vokter ikke over bilen, gjenstander eller lign.).
Kidachi
Æresmedlem

InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 8:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lurifaksen skrev:
Hvis det går såppass hardt for seg så syns jeg heller ikke det er greit å ha med å gjøre. Men jeg syns ikke det er noe rart eller upassende at en hund løfter på leppa og sier ifra med bjeff/knurr og ber den uvelkomne trekke seg unna. De er jo hunder og har et helt annet språk enn oss.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal få lov til det der uansett jeg, selv om de er hunder. Ingen av mine hunder får lov til så mye som prøve å gjøre noe sånt. Jeg vil ikke ha noe tull uansett og det er veldig fort at den hunden som da blir kjeftet på kanskje ikke skjønner hvorfor den blir kjeftet på og så blir det slåsskamp. Og da er det heller mye bedre å lære de til at sånn oppførsel vil man ikke ha. Ser ikke noe positivt med det overhode.

Til Toppen
aussie
Bruker

Ble Medlem: 18 Jan 2007

InnleggSkrevet: Søn Jul 08, 2007 6:34 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lurifaksen skrev:

Sånn atferd er helt og totalt uakseptabel hos oss! Å vokte over flokk og område er lederens ansvar.... og for at vi skal ha et godt og avslappet familieliv, med hund(-er) så er det vi, tobeinte som er ledere...
Varsling av intrengere er greitt, men det er MIN jobb å undersøke om det er "inntrengere" . Hundene må tilpasse seg livet i vår flokk! Jeg vil for all del ikke risikere å måtte avlive en av mine hunder fordi andre folk som ikke er hundevante blir redde og skremte av min hund! Min hund sosialiseres i forhold til barn, voksne og andre dyr, og lærer å leve i harmoni med alle! (Redsel eller angst oppførsel kan noenganger vise seg som snerring eller knurring, og dette er ikke lett å gjøre noe med, men da har man somregel en årsak som har ført til denne oppførselen, og det er en type adferd som først har opptrådt i hunden etter en traumatisk opplevelse..... og da må man jo unngå så langt som mulig å sette hunden i stiuasjoner som bringer frem sånn type redsel, og prøve å trene vekk det man kan, men dette er ikke noe man bør gjøre alene, men i samråd med folk med erfaring med avvenning i forb. med redsel...)

Jeg har møtt såååå mange folk som hegner i enden av ei lenke etter et snerrende "villdyr" og jeg kan ikke fatte begripe! at de kan synes det er no kjekt å ha hund en gang? Hele tiden å måtte være redd for å møte andre hunder når man går tur, eller for at hunden din skal snerre etter noen fordi den vokter over ei fillerye eller noe som gjester kanskje går forbi..?

Nei! sånn skal det ikke være! Vi skal ha det godt sammen, og da er ikke snerring eller flekking av tenner en del av livet spør du meg!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lurifaksen
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Søn Jul 08, 2007 8:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Uhhm, men det var jo ikke det jeg sa heller da... Jeg har aldri nevnt noe om udyr i enden av båndet som ikke takler andre hunder eller hva det er...

Men det er Australian Shepherd vi snakker om. Det står til og med i rasebeskrivelsen at noen kan ha vokt i seg. Nå når jeg er på tur til å kjøpe meg aussie, så har jeg forberedt meg på det verste egentlig - og også vokting. Siden det tross alt står i rasebeskrivelsen.

Jeg har truffet en aussie som løfta på leppa og lagde litt brummelyder når min hund gikk for nært bilburet hennes som hun satt inni. Det vil jeg kalle vokting. Hunden voktet bilen, som den ser på som flokkens. Den snakket til hunden min, og ba om avstand på hundespråk. Det ser jeg fremdeles ingenting galt i! Jeg håper ingen driver og straffer vekk knurring og vising av tenner, for dette er jo faktisk naturlig hundespråk - og det er ofte advarsler fra hundens side. Fjerner man advarslene kan man risikere å få en hund som ikke sier ifra før den føler den må beskytte noen eller noe med angrep - som i hundens øyne er det beste forsvaret.

Kjøper man en rase som har vokt i seg så får man legge seg etter det, og jobbe for å lage minst mulig situasjoner hvor hunden føler at den må ta fram voktinga. Være klar i sitt eget kroppspråk og vise at de fremmede er "godkjent" av oss mennesker... Jeg mener ikke at man skal la en hund vokte så mye den vil. Jeg mener bare at det er noe man burde "regne med" når man har en aussie og ikke en golden retriever f.eks. Igjen, det står fremdeles i rasebeskrivelsen og rasen ble fremdeles brukt til å vokte gårder for mange år siden på siden av å flytte rundt på gårdsdyrene - og det er jo nettopp der voktinga kommer fra. Hvis vokting er det mest forferdelige dere kan tenke dere, hvorfor har dere da en rase som er kjent for å ha en del vokt i seg? Razz
Til Toppen
aussie
Bruker

InnleggSkrevet: Man Jul 09, 2007 2:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

*klippe*
"Jeg har truffet en aussie som løfta på leppa og lagde litt brummelyder når min hund gikk for nært bilburet hennes som hun satt inni. Det vil jeg kalle vokting. "

Denne situasjonen mener jeg kan være usikkerhet. Hunden sitter i et bur, og har ingen muligheter for å kunne forsvare seg!

Selvfølgelig er det ikke snakk om å straffe hunden fordi den knurrer eller flekker tenner! dette trenes forebyggende når hunden er valp, og dersom det oppstår, så trener man avledning, eller lignende øvelser over tid, for å befeste lederskap og å skape trygghet i situasjonen.

Når jeg kjøpte meg aussie for 9 år siden, så var ikke det for å få en hund som kunne passe huset... Jeg trente lydighet med min border collie tispe, og tro det eller ei... Hu mangla motor!! (verdens eneste late BC.) Laughing

Det folk jeg snakket med sa om aussien mye, var at den var som en BC uten stress... Det var ikke mange aussier rundt omkring, (35på landsbasis) og da vi kom over en gutt, så slo vi til! Selv om vi ikke hadde erfaring med rasen fra før! (hadde erfaring mer BC og Kooikerhund)

Det var kjærlighet fra første blikk, og det er tvilsomt at vi noengang kjøper en annen rase! -Motor, ekstremt sosial med både folk og dyr, lettlært, kosete,sjarmerende, arbeidsom,osv osv osv..Og en ENGEL!!! med ungene. Han varslet gjester men fikk ikke "sjekke ut" før vi hadde gjort det!

Når vi nå kjøper ny aussie hannhund så er det fordi vår gamle gutt, var en UNIK hund på alle måter, og de andre aussiene vi ha møtt (med unntak av en stk for 8 år siden) har vert sosiale, og trivelige hunder.

Vokting er ikke spesielt for Aussien, (men man bør jo forebygge..) Det finner vi igjen i de fleste rasene som tradisjonelt har vært brukt til både gjeting, vakt, jakt osv.. og det er ikke få raser...... Rolling Eyes
Til Toppen
Lurifaksen
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Man Jul 09, 2007 3:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Uhm ja, men fremdeles, det er jo en del av hunden. Man har ikke et monster selv om hunden har vokt i seg. Det er ikke sånn at hvis du har en hund som vokter så henger den i båndet etter andre hunder på tur og er mer eller mindre ko-ko i hodet sitt. Razz Det gjelder jo som sagt å styre det hele, siden det er vi som mennesker som bestemmer.

Kjøper man seg en schæfer, belger, aussie, whatever så burde man ikke sitte å bælje etterpå over at hunden vokter - for det står fremdeles i rasebeskrivelsen. Det er noe man burde være forberedt på at blir en del av pakken.

Forøvrig så kan jo igrunnen ikke du sitte der i andre delen av landet og si at den og den hunden ikke voktet men var usikker.. Uhhm nei. Den hunden er ikke mye usikker. Smile Jeg vet om og har hørt om mange aussier som vokter akkurat bilen. Antagelig fordi mange aussier ser på bilen som flokkens eiendel, siden antagelig mange aussier bruker å sitte i bilen under pauser på trening og sånt. Bilen blir en del av "hjemmet"

Det er vel få som kjøper seg aussie for at den skal vokte huset, men det jeg prøver å få frem er at min mening er at det fremdeles er en del av pakken, for veldig mange aussier har enda en god del vokt i seg. Ikke alle, men mange. Mange andre raser som vokter også ja, men hva har det med saken å gjøre egentlig? Embarassed
Til Toppen
aussie
Bruker

InnleggSkrevet: Man Jul 09, 2007 3:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Joda du har rett i det at det ikke er vokting når de henger som villdyr i enden.... Wink det var vel for å sette det hele litt på spissen....

Og den hunden som løftet på leppe, så er det det samme hvor i landet jeg sitter.. Hvis du kjenner hunden og vet at den vokter, så gjorde den sikkert det.... Jeg har jo ikke akkurat sett situasjonen. Rolling Eyes MEN hvis du ikke kjenner hunden, så KAN det like godt være usikkerhet.......(nok om det..)

Det jeg ville frem til var at sånn atferd (løfte på leppa, knurre..) ofte utvikler seg hvis det ikke blir gjort noe med.... og derfor trenes all sånn type adferd vekk hos oss så snart den evt dukker opp, for jeg synes det er uakseptabelt! Twisted Evil
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet