| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Annica Bruker
Ble Medlem: 15 Aug 2005 Innlegg: 233 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Lør Mar 11, 2006 9:53 am Tittel: Opprykk/Napp? |
|
|
Som ny i landet blir jag lite førvirrad øver språkbruket och skulle vilja ha en liten klargøring.
Jag har fått læra mig att "napp" motsvarar de svenska pinnarna, nær du fått tre napp har du ett "opprykk" - det vi kallar uppflyttning och betyder att du får flytta upp till næsta klass.
Men så har jag upptæckt att det finns folk som sæger opprykk nær de fått motsvarande vad vi kallar en pinne... Kan ingen snæll norsk førklara det hær før mig, vad ær egentligen korrekt benæmning?  _________________ Mvh
Annica, Cisco & Yes |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kidachi Æresmedlem

Ble Medlem: 22 Aug 2005 Innlegg: 2122 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Lør Mar 11, 2006 11:54 am Tittel: Re: Opprykk/Napp? |
|
|
| Annica skrev: |
Som ny i landet blir jag lite førvirrad øver språkbruket och skulle vilja ha en liten klargøring.
Jag har fått læra mig att "napp" motsvarar de svenska pinnarna, nær du fått tre napp har du ett "opprykk" - det vi kallar uppflyttning och betyder att du får flytta upp till næsta klass.
Men så har jag upptæckt att det finns folk som sæger opprykk nær de fått motsvarande vad vi kallar en pinne... Kan ingen snæll norsk førklara det hær før mig, vad ær egentligen korrekt benæmning?  |
Et napp eller opprykk vil si det samme som at man er et steg videre til den neste klassen. Man trenger 3 napp/opprykk her i Norge for å komme opp i neste klasse. Skjønte du det nå? Håper det, hvis ikke får du bare spørre igjen!  _________________ Charlotte Hagen
A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Marianne Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 563 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Lør Mar 11, 2006 6:24 pm Tittel: |
|
|
Jeg ble like forvirret som Annica.
Selv ville jeg kalt det for napp helt til man hadde det tredje og siste nappet som fører til opprykk. Tydelig det er litt forvirring ute og går.
Marianne |
|
| Til Toppen |
|
 |
victoria Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005 Innlegg: 1499 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Søn Mar 12, 2006 9:09 pm Tittel: |
|
|
| Marianne skrev: |
Jeg ble like forvirret som Annica.
Selv ville jeg kalt det for napp helt til man hadde det tredje og siste nappet som fører til opprykk. Tydelig det er litt forvirring ute og går.
Marianne |
He he, det er vel litt forskjellig fra hva folk sier, selv sier jeg at jeg fikk opprykk og at jeg har rykket opp(den dagen vi gjør det).  _________________ Jonas og Aussie Gården`s Nr.8 Rooney
Velkommen inn på vår hjemmeside. http://www.freewebs.com/jonassi/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hulderjenta Ny bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 70 Bosted: Tingvoll, Møre & Romsdal
|
Skrevet: Fre Apr 07, 2006 8:32 pm Tittel: |
|
|
Heisann!
Her jeg bor ( Møre og Romsdal) kaller vi det napp, som du må ha tre ganger, og når du har fått tre napp, så får du opprykk til neste klasse:) _________________ Siri, Flappy & Spirit - www.siriprestvik.com
- Aussie,- the best a man can get |
|
| Til Toppen |
|
 |
|