| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 420
|
Skrevet: Tor Jan 26, 2006 10:27 pm Tittel: Snørekjøring / trekk |
|
|
Hvilket tempo bør hunden ha for å få mest utbytte av en slik økt... går utelukkende på ski for å trene kondisjon på dyret (og meg selv) så det er greit å vite hva som gir mest effekt  _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 1485 Bosted: Tønsberg, vestfold
|
Skrevet: Tor Jan 26, 2006 11:06 pm Tittel: |
|
|
Jeg vet ikke på hunder, men hos mennesker er sakte jevn fart og intervalltrening(2 minutter raskt og 5 minutter pause) det beste for å øke kondisjon. Regner vel ikke med at det er noen stor forskjell til hunder.
Høy fart gir raskt belastningsskader, om muskler ikke er bygget opp på forhånd.
Men dette visste du sikkert  _________________ Hilsen fra Martine
www.hundene.com - Aktivt hundeliv
www.gilabb.com - Kurs, foredrag og gratis fritrening |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 501 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Tor Jan 26, 2006 11:46 pm Tittel: |
|
|
For å trene kondisjonen på en aussie må du ha ett stykk sprek alaska husky som heter Laska
For å trene kondisjon på deg selv, la aussien løpe løs og gå selv...
Ellers er jeg enig med Martine.. På hard underlag er det greit at hunden traver, og på mykt underlag (snø) kan den godt gallopere. Så er det noe i hundekjørerverden (i hvertfall der jeg er opplært) at man traver i nedoverbakker og galloperer på sletta/i oppoverbakker.... Lettere å få skade (overtråkk, forstrekninger o.l.) i nedoverbakker.. Nå galloperer min trekkhund som oftest i nedoverbakker, men løs.. I ikke så bratte nedoverbakker bremser jeg opp slik at det ikke blir linekrøll
Ikke gå noe lengere enn det dere klarer, øk heller etter hvert, bruk sunn fornuft;) _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Fre Jan 27, 2006 8:36 am Tittel: |
|
|
takker for svar! Da har vi ikke gjort det så aller værst alikevel da... har stort sett gått i trav og lengden blir vel en knapp mil hver gang (har ikke prøvd mer enn en 5-6 ganger) der han har løpt løs og trukket om hver andre.
Riktig så fornøyd med gårsdagens økt der han dro jevnt (i trav)mesteparten av veien så lenge belastningen ikke ble for stor
Får få ham opp i galopp / intervalltrene med ham på flatene og ellers ha ham i trav. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annica Bruker
Ble Medlem: 15 Aug 2005 Innlegg: 233 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Jan 27, 2006 8:50 pm Tittel: |
|
|
Men tycker ni inte att det ær vanskelig å få dem till att trava?
Min hund blir som galen så fort han får selen på sig och det ær bara genom att verkligen ha "nageln i øgat" på honom som jag kan få honom att gå saktare nær det krævs, tex nær vi møter andra el i nedførsbackar. Ni har sækert rætt i att det vore nyttigare att motionera i trav men det kænns som att det skulle bli vældigt krævande att førsøka kontrollera tempot... _________________ Mvh
Annica, Cisco & Yes |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Fre Jan 27, 2006 9:04 pm Tittel: |
|
|
| Annica skrev: |
Men tycker ni inte att det ær vanskelig å få dem till att trava?
Min hund blir som galen så fort han får selen på sig och det ær bara genom att verkligen ha "nageln i øgat" på honom som jag kan få honom att gå saktare nær det krævs, tex nær vi møter andra el i nedførsbackar. Ni har sækert rætt i att det vore nyttigare att motionera i trav men det kænns som att det skulle bli vældigt krævande att førsøka kontrollera tempot... |
Vi jogget litt før snøen falt der Ping trakk ett bildekk etter seg med meg på siden. Jeg senket farten (holdt igjen i koblet som han hadde på i tillegg)hvis han begynte å galoppere, kan ha vært med på å danne grunnlaget kanskje? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

|
Skrevet: Fre Jan 27, 2006 11:13 pm Tittel: |
|
|
Hehe:)
Det går ikke ofte i trav her i gården.. Heller mer "fortfort" Huskyen aner ikke hva trav betyr, og Coyote, aussien til Lone, aner heller ikke hva trav betyr Begge har god kondisjon og får løpe hele veien. Prøver å holde litt forsvarlig fart i nedoverbakkene så det ikke går galt med hund -eller eier. På vinteren er det så mykt underlag at det går greit å la hundene løpe.
På asfalt og harde veier anbefales det ikke å la de gå noe fortere enn trav.. Da bruker jeg sykkel, og det er lettere å bremse ned hunden så den holder trav. I skogen (myke skogsbilveier) og i lysløypa (om sommeren) holder vi litt større fart  _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Lør Jan 28, 2006 5:59 pm Tittel: |
|
|
Joda, nå har Coyote skjønt hva trav betyr Det blir gjerne til at begge hundene galloperer litt i starten, så slår de over til trav. Vil jeg ha dem i trav før det, må jeg bremse hver gang de slår over i galopp. Vil jeg de skal gallopere må jeg bare gasse på selv der bak  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

|
Skrevet: Lør Jan 28, 2006 6:03 pm Tittel: |
|
|
| Lone skrev: |
Joda, nå har Coyote skjønt hva trav betyr Det blir gjerne til at begge hundene galloperer litt i starten, så slår de over til trav. Vil jeg ha dem i trav før det, må jeg bremse hver gang de slår over i galopp. Vil jeg de skal gallopere må jeg bare gasse på selv der bak  |
Kanskje han kan lære Laska?  _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jason Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005 Innlegg: 138 Bosted: Kiruna Sverige
|
Skrevet: Lør Jan 28, 2006 7:16 pm Tittel: |
|
|
Hej!
När jag kör drag med mina aussies så går det oftast i galopp Jag kör med släde på vintern och mina 2 aussies får dra mig, (ibland 3 när Ben är med)
Det tycker dom är jätteskoj, och det går fort..
Jag kör korta sträckor så att dom aldrig blir så trött att dom går ner för mycket i tempo, dom ska tycka det är skoj hela vägen, det är den sista biten som blir målbilden för nästa tur
Jag kör aldrig fortare än hundarna kan springa, det ska alltid vara drag i linan som sitter fast i selen.
Nu kör jag mest på skoj, och för att träna kondition. Det blir ju lite muskelträning samtidigt, men om jag skulle vilja att dom skulle jobba mer med kroppen och alla muskler hade det varit bättre att låta dom springa i trav, men jag vill ha skoj
En viktig grej bara: UPPVÄRMNING & NERVARVNING.
Värma ALLTID upp hunden innan den ska dra och låt den varva ner med en liten tur i koppel efteråt, gärna streching om man kan det.
Lycka till!!
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
victoria Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005 Innlegg: 1499 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Man Jan 30, 2006 6:38 am Tittel: |
|
|
| Jason skrev: |
 |
Det ser så utrolig gøy ut.  _________________ Jonas og Aussie Gården`s Nr.8 Rooney
Velkommen inn på vår hjemmeside. http://www.freewebs.com/jonassi/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jason Bruker

|
Skrevet: Man Jan 30, 2006 9:33 pm Tittel: |
|
|
Det är Göy!!
Och hundarna Älskar det!!
Hoppas ni får chansen att prova nån gång!
Annars får ni komma hit upp på en liten ferie, så får vi kjöra en tur  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Christine Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 471 Bosted: Narvik
|
Skrevet: Man Jan 30, 2006 9:56 pm Tittel: |
|
|
Ja, kjempe gøy, også syns hundan det er utrolig morsomt
Kanskje vi skulle tatt oss en tur i helga Kari.....  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jason Bruker

|
Skrevet: Man Jan 30, 2006 10:29 pm Tittel: |
|
|
Hej Christine!
Ja det gjör vi!! Vi hinner ju med en tur kanske, vore skoj! Så får Yatzy oxå springa i vårat aussiespann!!
Vi ses på Lördag!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
victoria Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005 Innlegg: 1499 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Tir Jan 31, 2006 12:41 am Tittel: |
|
|
| Jason skrev: |
Det är Göy!!
Och hundarna Älskar det!!
Hoppas ni får chansen att prova nån gång!
Annars får ni komma hit upp på en liten ferie, så får vi kjöra en tur  |
Ja det håper jeg også, takker for invitasjon. _________________ Jonas og Aussie Gården`s Nr.8 Rooney
Velkommen inn på vår hjemmeside. http://www.freewebs.com/jonassi/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|