AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

mentaltest???

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Generelle spørsmål
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
mowes
Ny bruker

Ble Medlem: 12 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fre Des 02, 2005 1:19 am    Tittel: mentaltest??? Svar med Sitat

Har lest om at noen mentaltester hunden sin, og diverse andre tester.. Men, helt ærlig, jeg forstå ikke hva alle disse testene går ut på. Har noen av dere tid til å forklare dette, for ei som vil lære mest mulig for tiden? Eller tips om relevant lesestoff, slik at jeg får satt med inn i hvordan ting fungerer??? Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Martine
Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Fre Des 02, 2005 1:38 am    Tittel: Svar med Sitat

Ojojoj, for et heftig spørsmål. Er et lite spørsmål, men mye å svare på. Skal prøve, men noen andre må legge til her.

Mange ønsker å kunne mentalteste hunden sin av ulike årsaker. Dette gjør man for å kunne se hvordan hunden reagerer i ulike situasjoner. En test av hund er basert på å kunne påvise hvilke motivasjonsformer hunden besitter, og hvordan hunden avreagerer. For å kunne danne seg et bilde av hvordan hund man har, er det viktig å kjenne hundens egenskaper. Dette forenkler din mulighet til å trene hunden riktig og tilpasse treningen til individet. Den forteller også noe om avlsmaterialet, derfor har klubben dette som kriterie for å komme på valpelisten - at en test skal være gjennomført. En mentaltest foregår i en testløype med standardiserte momenter hunden skal igjennom.

Finnes mange former for mentaltester i Norge, der K-test er enklest(og nesten bortkastede penger) og en FA-test vanskligst.

En slik test er virkelig tøff for hunden mentalt, så den burde være frisk og rask og generelt ikke en overflød av pubertetshormoner. Det sies at ultimate testalder for store hunder er ved 30 mnd, altså 2,5 år.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Irene og Daisy
Ny bruker

Ble Medlem: 13 Okt 2005

InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2005 7:49 pm    Tittel: mental test! Svar med Sitat

Helt enig med deg Martine at k- test er lettest, men har sett drøssevis av hunder som ikke har godt gjennom den "engang" så jeg mener at miste krav til å tenke, jeg mener bare tenke på det å drive oppdrett er fattalt, om ikke hunden har bestått, eller hatt en fungsjonsanalyse. Det er min mening.Så mye nervøse å usikkre hunder i dag. K-testen er jo enkel for dem som vil engasjere seg, det er bare å trene på skudd, figurant høye lyder osv. men en fungsjonsanalyse er det jo helheten som teller, å der står det hva som er positift og negatift. Men jeg mener det er bra man tester på en eller annen måte hunder som blir brukt i avl. Minst 60 % er arvelig , miljø er omtrent 30% så hvor alle krav er oppfylt, å vi da får en nærvøs hund, vel kan det tenkes at det kan ha noe med eieren å gjøre?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Generelle spørsmål Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet