| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Martine Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 1486 Bosted: Tønsberg, vestfold
|
Skrevet: Ons Aug 31, 2005 3:26 pm Tittel: Hvilket hundefor bruker du? |
|
|
Fôrmerke:
Fôrtype: (valpefôr/vanlig/høy aktivitet/allergi etc)
Hva har du brukt før? Og hvorfor byttet du?
Hvor fornøyd er du med "ditt" fôr: (Gi gjerne karakter fra 1-6) _________________ Hilsen fra Martine
www.hundene.com - Aktivt hundeliv
www.gilabb.com - Kurs, foredrag og gratis fritrening |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 421
|
Skrevet: Ons Aug 31, 2005 3:42 pm Tittel: Re: Hvilket hundefor bruker du? |
|
|
| Martine skrev: |
Fôrmerke:
Fôrtype: (valpefôr/vanlig/høy aktivitet/allergi etc)
Hva har du brukt før? Og hvorfor byttet du?
Hvor fornøyd er du med "ditt" fôr: (Gi gjerne karakter fra 1-6) |
Fôrmerke: Eukanuba og Pro Plan
Fôrtype: Vanlig og høyenergi
Hva har du brukt før? Og hvorfor byttet du? Har prøvd Hills og Olivers. Kom for mye ut igjen på begge. Får 'nubaen billigere.
Hvor fornøyd er du med "ditt" fôr: 4
Er sånn passe fornøyd med 'nubaen, blander inn litt Pro Plan høyenergi hvis vi har / skal ha perioder med mye aktivitet. Synes det kanskje kommer litt vel mye ut men ikke så mye som det gjorde med Hills.
Kommer til å bytte til Vom&Hundemat eller Norwegian Polar den dagen jeg får litt mer frysekapasitet.
kjetil _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
ghfossum Bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 242 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Tor Sep 01, 2005 6:33 pm Tittel: |
|
|
Har de siste årene bare brukt Olivers, i flere katogorier; både valp, voksen og aktiv, - alt etter behov. MEN våre hunder får også råfor i ganske store mengder.
Til valpen blander jeg valp og voksenfor 50/50 (etter råd fra annerkjente hundefolk rundt om i Norge, oppdrettere og forprodusenter...) sammen med en god del råfor. (Består av det samme som "Vom&Hundemat"). Den voksne hunden vår går på aktiv (høyenergi) og råfor. (Hun forbrenner det meste!)
Har prøvd mange forskjellige formerker, men hunden vil ikke ha dem, og pelsen virker matt og hunden i generelt dårlig form.
Brukte Proplan og Hills over en lengre periode, men synes heller ikke de svarte til forventningene og at det ble for dyrt.
Grunnen til at vi ikke forer bare med råfor, er at hundene ikke vil ha større skrotter, høner, struper, m.m. som de behøver for å få i seg alt de trenger av næringsstoffer. Så dette supplerer vi gjennom tørrforet.
Hvor fornøyd jeg er?
Råforet lukter ikke godt... 5.
Valpeforet gir for mye avføring, og kan virke som om store raser vokser for fort...??? 4.
Voksenforet smaker tydligvis ikke så veldig godt... 4.
Høyenergiforet 5.
Ghf. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vokterens Bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 162 Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
Skrevet: Fre Sep 02, 2005 9:30 am Tittel: |
|
|
Vi fôrer våre hunder på Oliver's Maxx Energy og kattene våre på Oliver's Cat Adult. Og kun det, vi fôrer ikke med noe tillegg.
Hvorfor gjør dere det?
Et tørrfôr uavhengig av merke/type er et fullverdig fôr - hundene får det de skal ha gjennom det fôret. Vi har prøvd forskjellige typer fôr, men har falt på Oliver's av flere grunner: Hundene har fått en helt utrolig glansfull flott pels, er i fin form og har forholdsvis lite avføring.
Hundene danser rundt oss når vi kommer med maten. Det har de aldri gjort på noe annet fôr. Pusi på 13 år er blitt som ungkatt igjen, skinnende pels og godt hold. Dalma er kun 5 år, flott pels, tover mindre i pelsen og legger fra seg musene på trappen for så å inn og spise tørrfôr.
Vi gir Oliver's-fôret topp karakter på alle plan.
Lukt, smak, avføring, kvalitet og pris.
Hvorfor fôrer dere med tilleggsfôr?? _________________ Grete og Sturle
Vokterens Kennel |
|
| Til Toppen |
|
 |
ghfossum Bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 242 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Fre Sep 02, 2005 10:03 am Tittel: |
|
|
Vi har foret på Olivers i flere år, men er ikke 100% fornøyd... Råfor har vi brukt i ca. 2 år som tilleggsfor.
Vi forer med råfor fordi; Hundene virker mye mer tilfredse og glade, er rolige inne, har "bånn gass" når vi krever det, strutter av energi, har fin pels (bortsett fra i fellingstiden...), lite avføring, det er billig og hundene spiser. - Når vi skal ut på mange/harde aktiviteter trenger de energi. Forer vi bare på tørrfor kan det gå mange dager før de spiser. I verste fall uker! Det sier seg selv at dette ikke fungerer til høyaktive hunder! Hundene virker nå sunne og fornøyde og det er det viktigste for oss.
Vi skulle derfor gjerne bare brukt råfor, da vi synes å merke så stor forskjell på hundene, men som tidligere sagt vil ikke våre ha "hele pakka" og derfor fungerer det å blande disse fòrsortene, - for oss.
Jeg kjenner flere som bare forer på råfor, og disse hundene står på ingen måte tilbake for de som går kun på tørrfor! Heller motsatt!!
Synes også hunder skal få lov til å være hunder..., de elsker å gnage på bein, m.m. dette er en del av aktivisseringen, og mer i henhold til deres opprinnelige natur. Våre hunder vil ikke ha veldig blodige og store stykker, men jeg vet om mange andre som vil, OG de bruker timesvis på maten, i stedet for bare noen minutter. Våre hunder får i stedet mange kraftbein, og DET elsker de.
Ghf. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 364
|
Skrevet: Fre Sep 02, 2005 2:59 pm Tittel: Lone Star |
|
|
Her går det på Lone Star magnum og valp for tiden samt noe tilskudd med kokt og vitaminisert vom og kylling.
Godt fornøyd med Lone Star
Har og foret dyret på Eukanuba og Royal C. godt fornøyd med nubaen men den er ikke bedre en Lone star på annet en at det er dyrere og RC var bra for 6-7 år siden men noe rart har skjedd med energi foret dems så det fungerte overhode ikke mer på mine. Ikke engang på gamla som i sin ungdom bare levde på RC med flott resultat fungerte på det mer.
Tilskudd med våtfor bruker jeg i perioder fordi Twist ikke spiser nok i forhold til hva vi forbrenner bort på trening så jeg bruker det for å øke matlysten og for å klare å trø i han enda mer tørrfor.(han har alltid vært noe skrall til å spise) Optimalt vil jeg ikke fore for mye våtfor siden det ofte gir noe bløt avføring og tørrforet er mer enn bra nok - men i oppkjøringer der jeg må ha mye i han så er det eneste muligheten.. Bruker og det på konkurranser for å få i nok vann og gi som mellommål.
Lone Star har jeg alltid vært fornøyd med både i smaklighet, avføringskonsistens, formengde og pris så det blir nok en 10 er fra meg for mitt bruk.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
anita Bruker
Ble Medlem: 08 Aug 2005 Innlegg: 201 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: Man Sep 05, 2005 5:51 pm Tittel: |
|
|
Jeg forer på Olivers og er kjempe fornøyd:)
For har egentlig aldri vært noe problem hos oss.
Jeg har foret med Lone star, Mera dog,Eukanuba og Norwegian Polar.
Sassi har alltid hatt flott og god pels, uansett for,men hun har vært litt
små spist og det har vel kommet mer ut en inn til tider, med unntak fra Olivers, da er maten borte på få min og det er minimale mengder å plukke opp etter henne. Rask levering og hyggelig betjening.
Olivers får en 6er fra oss
Anita:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
happy Bruker

Ble Medlem: 08 Aug 2005 Innlegg: 171 Bosted: Nord-Rogaland
|
Skrevet: Man Sep 05, 2005 8:44 pm Tittel: Hvilket fór? |
|
|
Olivers får 6 av oss!
Min forrige hund (bc) var allergisk mot det meste, og var full i eksem uansett hva slags fór vi brukte. Tilfeldigvis fikk jeg en smaksprøve av Olivers Lamb (spesialfór for allergiske hunder), og det ble en helt ny verden for oss. Eksemet var borte på noen få dager!
Vi har fortsatt med Olivers Lamb av flere grunner:
- ingen kunstige tilsetningsstoffer
- leveres på døren
- Happy liker det godt, maten går unna på et par minutter
- flott pels
- bra avføring
Vi kjøper også Olivers kitten til lille pusen, og hun er også flott og livlig, med skinnende pels. Må vel snart over på voksenfór, hun nærmer seg 5 mnd.
Vi er sånn middels aktive folk, og har aldri hatt behov for å fóre ekstra pga harde påkjenninger.
Annen mat? Pølsebiter som godbit under trening, små tyggebein etter maten om kvelden, en og annen kjøttbit når vi er på besøk hos Happys "mormor".
Husker ikke alle spm, men en ting er sikkert:
Olivers = 6[/list] |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Tir Sep 20, 2005 2:50 pm Tittel: |
|
|
Våre to får rå mat. Bruker en del fra vom og hundemat, samt sagkapp og høner. Evt. litt fisk når vi har det. Ja, og matrester, da.
Grunnen til at vi gir rå mat er fordi vi synes det er best for hundene, så klart
Bortsett fra at det kan være litt mer tiltak enn å gi noen kuler, gir jeg det en 6`er  |
|
| Til Toppen |
|
 |
victoria Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005 Innlegg: 1499 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Tor Sep 22, 2005 1:04 am Tittel: |
|
|
Bruker Frank`s pro gold, aktiv.
Er veldig godt fornøyd med det. Jonas elsker det, det lukter godt og liten avføring. Nydelig pels. _________________ Jonas og Aussie Gården`s Nr.8 Rooney
Velkommen inn på vår hjemmeside. http://www.freewebs.com/jonassi/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Linda & Kid Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005 Innlegg: 433 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tor Sep 22, 2005 9:12 am Tittel: |
|
|
Vi bruker Eukanuba Performance, har prøvd andre typer for' men faller alltid tilbake på Eukanuba.
I perioder forer vi også med Vom & Hundemat. Mest fordi jeg ser hundene elsker det!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
victoria Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005 Innlegg: 1499 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Søn Des 11, 2005 2:46 pm Tittel: |
|
|
Har noen av dere prøvd Husse??? _________________ Jonas og Aussie Gården`s Nr.8 Rooney
Velkommen inn på vår hjemmeside. http://www.freewebs.com/jonassi/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 377 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tir Des 13, 2005 10:39 am Tittel: |
|
|
Jeg bruker også Lone Star som de fleste vet, er kjempefornøyd med det fôret. Bruno har alltid fått bemerkning om hvor bra pels han har, og det det blir lite avføring av det. merket godt forskjell på Sviffer nå når jeg har gått over til Lone Star puppy; han går på do 3 gagner pr dag i stedet for 7-8 som han gjorde med Hills.
Det eneste "negative" med Lone Star er at det tar lang tid å bløte opp, men det er jo ikke noe problem egentlig, og så skulle det gjerne vært større biter. Ellers er jeg kjempefornøyd med denne maten!
Julsehilsen fra Janne, Bruno og Sviffer _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 501 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Tir Des 13, 2005 11:21 am Tittel: |
|
|
Jeg forer rått. Hundene får vom og hundemat, høner/kylling, gris, sau, fisk og vilt i en fin blanding. Så får de litt grønnsaker i ny og ne Er veldig fornøyd med det, liiiite avføring, blank og fin pels, gode poter. Minuset med det må være at en trenger fryser...  _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|