AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Gjeterinstinkt

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Elibobben
Bruker

Ble Medlem: 03 Mai 2007

InnleggSkrevet: Tir Mar 25, 2008 6:06 pm    Tittel: Gjeterinstinkt Svar med Sitat

Hvordan kan man "dømme" gjeterinstinktet? Jeg har jo utrolig lyst å prøve Ayla innen gjeting da jeg går på "bondeskole" og de har både sauer og lærer som driver med gjeting. I dag la jeg merke til at Ayla begynte å gjete på Fant. Hun senket hele stillingen og fulgte godt med på han.

Kan jeg da håpe på å få til gjeting med henne, eller har det rett og slett ingenting å si slikt?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Mar 25, 2008 6:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Foreslår du tar kontakt med den læreren å skolen din eller oppdretter. Om du kjøpte aussie til gjeting så kan vel oppdretter du valgte endel om det.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Elibobben
Bruker

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 3:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hun er ikke kjøpt til gjeting. Synes bare det hadde vært flott å prøve om vi får muligheten Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Martine
Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 3:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Elibobben skrev:
Hun er ikke kjøpt til gjeting. Synes bare det hadde vært flott å prøve om vi får muligheten Smile

Prøv når valpen blir litt eldre Wink Dessverre er det bare tiden som vil vise.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Beate
Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 5:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

http://youtube.com/watch?v=1Z3UrXRcfHw&feature=related

Vet ikke om jeg fikk det til, men videoen viser en 4 mnd gammel aussie.
Mission
Bruker

Ble Medlem: 20 Jun 2007

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 6:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dette er vell kullbroren til Vokteren`s Kennel`s Zorro (fra Aussieligaen i Danmarkhttp://www.ligaen.net/index_dk.html )
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Elibobben
Bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 8:27 am    Tittel: Svar med Sitat

Martine skrev:
Elibobben skrev:

Prøv når valpen blir litt eldre Wink Dessverre er det bare tiden som vil vise.

Ja, jeg hadde jo klart ikke tenkt å begynne nå Smile Her er tykk snø enda også så. Grunnleggende trening først, så får gjeting komme som det kommer Very Happy

Den filmen må jeg prøve å se! Very Happy
Til Toppen
Beate
Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: Fre Mar 28, 2008 12:30 am    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Hvordan kan man "dømme" gjeterinstinktet? Jeg har jo utrolig lyst å prøve Ayla innen gjeting da jeg går på "bondeskole" og de har både sauer og lærer som driver med gjeting. I dag la jeg merke til at Ayla begynte å gjete på Fant. Hun senket hele stillingen og fulgte godt med på han.

Kan jeg da håpe på å få til gjeting med henne, eller har det rett og slett ingenting å si slikt?

Nå er jeg rimelig fersk i dette med aussie og gjeting, men det du beskriver med "å senke stillingen" er det man kaller for "eye", og det man ser hos BC. Aussien kan ha det også, men kanskje ikke så sterkt.
Min tispe viste dette da hun var valp mot andre hunder. Men en ny aussie vil jeg forsterke slik atferd mot f.eks. høner, slik at jeg kan bevare dette framover i treningen. Mine tanker - min erfaring Wink

Så håper jeg jo at læreren din har et åpent sinn, og ikke er låst på at BC er gjeterhunden med stor G....
Aussien og BC`en har forskjellig gjetersett, aussien vil jobbe nærmere dyrene. Den er vel helst en "healer"; en som går i hasene og driver dyrene fremover. Min tispe er også en "header", hun går i mulen og vil stoppe/snu dyreneDette er en treningssak, vi har endel å jobbe mot Razz
Så derfor er det viktig at dem du skal trene med forstår at vår rase vil jobbe annerledes, hvis ikke vil nok endel frustrasjon hos begge parter oppstå.

Her jeg bor har vi en gjeterhundklubb, men selv om navnet omfavner veldig mange raser, er dette for de med BC, og det er vel bare bønder der og.
Jeg kjøpte fra Landbruksforlaget ei bok; "Jobb med gjeterhunden". Ei flott bok med fine illustrasjoner og bilder, men bare for BC....solgte den til en sauebonde Laughing Ta en tur innom gjeterforumet på Canis; bare for BC......Fortvilende spør du meg! Crying or Very sad
ghfossum
Bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005

InnleggSkrevet: Fre Mar 28, 2008 8:58 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syntes boken "Herdskolans ABC Dansa med vallhundar" av Maud Grönberger, var veldig bra. Ble anbefalt den av oppdretteren til min første aussie, da den var ment å skulle gjete.

Boken er ganske dyr og på svensk, men jeg syntes likevel at jeg har lært mye ved å lese den.

Ghita
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Elibobben
Bruker

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 7:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Beate skrev:
Sitat:

Nå er jeg rimelig fersk i dette med aussie og gjeting, men det du beskriver med "å senke stillingen" er det man kaller for "eye", og det man ser hos BC. Aussien kan ha det også, men kanskje ikke så sterkt.
Min tispe viste dette da hun var valp mot andre hunder. Men en ny aussie vil jeg forsterke slik atferd mot f.eks. høner, slik at jeg kan bevare dette framover i treningen. Mine tanker - min erfaring Wink

Så håper jeg jo at læreren din har et åpent sinn, og ikke er låst på at BC er gjeterhunden med stor G....
Aussien og BC`en har forskjellig gjetersett, aussien vil jobbe nærmere dyrene. Den er vel helst en "healer"; en som går i hasene og driver dyrene fremover. Min tispe er også en "header", hun går i mulen og vil stoppe/snu dyreneDette er en treningssak, vi har endel å jobbe mot Razz
Så derfor er det viktig at dem du skal trene med forstår at vår rase vil jobbe annerledes, hvis ikke vil nok endel frustrasjon hos begge parter oppstå.

Her jeg bor har vi en gjeterhundklubb, men selv om navnet omfavner veldig mange raser, er dette for de med BC, og det er vel bare bønder der og.
Jeg kjøpte fra Landbruksforlaget ei bok; "Jobb med gjeterhunden". Ei flott bok med fine illustrasjoner og bilder, men bare for BC....solgte den til en sauebonde Laughing Ta en tur innom gjeterforumet på Canis; bare for BC......Fortvilende spør du meg! Crying or Very sad

Det var nå godt å få en bekreftelse på stillingen da Smile

Ja det håper jeg. Håper at jeg i det hele tatt fåt funnet ut hvem det er og mannet meg opp til å høre om hun kunne vist meg noe.

De er jo utrolig synd, det er jo så mange andre gjeterhundraser! Her i nærheten har jeg absolutt ikke hørt om noe. Vi har jo ingen brukshundklubb engang her Rolling Eyes Jeg har tenkt på gjeterbøker, men når jeg tenker over det som blir skrevet, så er det jo logisk at de bøkene er skrevet om BC, det er jo den mest kjente gjeterrasen. Canis holder jeg meg som regel langt unna så lenge som mulig. Når det gjelder å stille egne pørsmål. Der er så mange folk med forskjellige meninger og mange tror de vet mer enn de gjør og/eller erfarer selv. Menmen Laughing Tusen takk for et godt svar! Very Happy
Til Toppen
Elibobben
Bruker

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 7:43 pm    Tittel: Svar med Sitat

ghfossum skrev:
Jeg syntes boken "Herdskolans ABC Dansa med vallhundar" av Maud Grönberger, var veldig bra. Ble anbefalt den av oppdretteren til min første aussie, da den var ment å skulle gjete.

Boken er ganske dyr og på svensk, men jeg syntes likevel at jeg har lært mye ved å lese den.

Ghita

Svensk tror jeg blir litt for innviklet for meg Laughing Jeg er ingen lesehest og har til tider litt problemer med å konsentrere meg om lesing. Men jeg skal alikevel se om jeg får sett den noen plasser, kan vel være greit å ha uanett Very Happy Takk for tips!
Til Toppen
lilo
Ny bruker

Ble Medlem: 23 Aug 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 03, 2008 12:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Synd det ikke finnes info om aussien i Gjeterhundboken, mon tro hvorfor? tja kanskje fordi forfatter har drevet med BC i en "mannsalder", og de som har oversatt boken til norsk, også er dyktige folk med BC. Kanskje om man hadde undersøkt litt forfatter ol. hadde ikke skuffelsen blitt så stor...? Kjøper jeg en bok av Ingrid Espelid Hovig, ja da forventer jeg ingen fancye oppskrifter på franske retter akkurat...eller retter fra Amerika... Shocked Uansett er dette ei god bok med gode bilder og beskrivelser, som de aller fleste som er intressert i gjeting vil ha lærdom av, uansett om man gjeter med BC, Kelpie, Mudi, Shetland Sheepdog eller Aussie eller hest for den saks skyld. Driving av dyr er det samme om hunden ser på sauen, dytter den, kryper eller går etter den, så må den plassere seg på rett plass til rett tid, for å få den forflyttningen som er ønskelig. Men skjønner boka var ikke god nok for en Aussie... Surprised

Og det vil ikke nytte uansett hvilke rase man har, BC eller Aussie om man ikke har tillegnet deg nok kompetanse på gjeting, før og under oppstart med egen hund. Og det vil jo selvsagt være en stor fordel om du faktisk har kjennskap til det dyret( ser det er nevt en rekke dyreslag det ønskes å trene gjeting på ender, kaniner, høner) hunden skal gjete, vist du er en av de som synes sau er en lite intelligent ulldott som gjerne kan fores til rovdyrene, ja da kan du kanskje sette deg litt mer inn i hold av sau, kanskje ABC om sauen er en grei start. Fås gratis via Bondelaget, så her er det ikke snakk om bortkastet penger.
Ellers så er jeg ganske så skeptisk til trening eller tilvenning som noen har skrevet på slike smådyr, trur det hele på være meget stressende for disse, hvor er dyrevelfreden her da? En høne eller kanin er står ovenfor en stor ivrig hund eller en liten ukontrollerbar valp?....nei typisk skal beskytten den søte hunden fra de store sauene. Vist ikke hunden har mere pågangsmot en at den takler en høne ja da tviler jeg sterkt på at den vil hevde seg som gjeterhund. Kan forstå at en bruker godt trente og kontrollerbare hunder til å gjete slike smådyr, da er situasjonene noe anderledes. Nei tilvend de på sau/lam i innhegning og hund på utsiden, sauen er tross alt litt større og tåler mer. Om man absolutt vil ha sauen ut av innhegning, så ta bogband på et par stk og lei de, mens hunden går løs, så har du kontroll på sauen, og man sett om hunden er intressert i å jobbe med de.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet