| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
laila_katrin Bruker
Ble Medlem: 18 Jul 2007 Innlegg: 149 Bosted: Mosjøen
|
Skrevet: Søn Apr 27, 2008 1:12 pm Tittel: |
|
|
Hei alle sammen=)
Takk for svar:)
Jeg kan si littom grunnen til at jeg spurte om dette.
Det er at jeg har mest lyst på ei tispe i framtiden når jeg får meg Aussie.
Det vil bli min første aussie, og HVIS det skulle skje at den hunden var bra på mange måter og den hadde vært bra for rasen in del å ta ut i avl, så tror jeg ikke at jeg selv ville været helt klar for å ha valper. Litt fordi jeg i årene som kommer neppe har slått meg ordentlig til ro, og at det vil bli min første Aussie, så jeg føler meg litt fersk og jeg strekker kanskje ikke nok til hverkem for tispa, valpene eller valpekjøpere i en sånn periode.
Så derfor, om tispa skulle vise seg å være veldig bra på mange måter, så blir det litt som å kaste bort det gode med henne, hvis man ikke får videreført hennes gode egenskaper og gjort rasen enda bedre.
Men dere må ikke tro at jeg bare vil avle på en hvilken som helst hund for å få en valp jeg selv kan ha etter min kommende hund, eller for penger sin del eller noe. Men det er bare HVIS den skull evære veldig bra på alle måter en hund som skal brukes i avl, er bra på. Og hvis jeg ikke kunne avlet det videre til nye valper pågrunn av min situasjon osv, så blir det litt å sløse bort kvalitetene.
Håper dere skjønner meg rett her
Er det vanligste at man låner bort tispa si tilbake til oppdretteren da? _________________ Jeg ser frem til å bli en lykkelig eier av en Aussie en dag =D |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 344
|
Skrevet: Søn Apr 27, 2008 1:46 pm Tittel: |
|
|
For det meste så har oppdretter tidlig egentlig blinket seg ut dyret til avl og har en dialog med eier av hunden fra den er solgt om senere avl. I avl så er det jo en helhetlig vurdering av kull som gjør om hunden er egnet, og ikke bare det enkelte individ. At en hund er bra og ikke går i avl er ikke noe tap for rasen.
Ja for det meste er det oppdretter som låner tilbake, det er de som har mest interesse i sine egne linjer. _________________ Tora og Twist
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Elibobben Bruker

Ble Medlem: 03 Mai 2007 Innlegg: 100 Bosted: Ålesund
|
Skrevet: Søn Jun 15, 2008 11:17 pm Tittel: |
|
|
| De fleste hunder som bor hos fôrvert, drar jo tilbake til oppdretter når de skal ha kull. Det blir jo ikke store forskjellen.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
laila_katrin Bruker
Ble Medlem: 18 Jul 2007 Innlegg: 149 Bosted: Mosjøen
|
Skrevet: Man Jun 16, 2008 1:26 pm Tittel: |
|
|
| Elibobben skrev: |
| De fleste hunder som bor hos fôrvert, drar jo tilbake til oppdretter når de skal ha kull. Det blir jo ikke store forskjellen.. |
Ja, det er jo ofte sånn.  _________________ Jeg ser frem til å bli en lykkelig eier av en Aussie en dag =D |
|
| Til Toppen |
|
 |
|