| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
kjers10 Ny bruker
Ble Medlem: 04 Mai 2008 Innlegg: 24 Bosted: Jostedal
|
Skrevet: Tor Mai 08, 2008 12:32 pm Tittel: gjeting av bilar |
|
|
dette las eg på eit anna norsk forum, handla om border collie. strek mellom kvart svar.. kva syns folk her om dei svara denne personen fekk? eg syns det er heilt forkastelig...
Gjeting på biler!!
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har en border collie på 5mnd nå, og hun gjeter biler hele tiden! Hun blir kjempestressa når hun hører en bil... Jeg har ikke sjanse til å få kontakt med henne når hun ser eller hører en bil, har prøvd alt! Hva skal jeg gjøre??
gammel kunnskap....
--------------------------------------------------------------------------------
Løpe etter biler er ganske så farlig, ikke å løpe etter, kanskje, men å prøve å stoppe/fange biler har som oftest fatale følger for hunden..... Problemet skyldes at hunden jakter bilens bevegelse, løsningen er å forklare hunden en gang for alle, at biler jakter vår flokk ikke på. Medisin: Hunden i slakt koppel, vanlig bredt halsbånd. I det øyeblikk hunden fokuserer bilen som kommer imot, låser blikket på bilen, filleristes hunden, legges på rygg mens du formidler at neste gang river du hodet av hunden. Og det skal du mene i det øyeblikket, men så, etter at bilen har passert, stryker du hunden på brystbenet, rygger bakover, kaller hunden til deg og gir en godbit. Hele tiden med hunden under kontroll i koppel. Hard medisin vil mange i dette forum sikkert si, men effektivt, og alternativet er at hunden blir påkjørt før eller senere. En bonus er bedre inkalling etterpå
Hei Jeg er enig med Mesteren i dette temat . Har man en hund som gjeter på bilder må man ta hundene på sitt eget "språk" hvis alt annet er gjort og det ikke har virket . Vi har vel sett hunder som slåss ????? Og det er ikke noe fint syn , hvis enkelte hunder får slåss så er det på død og liv . Og det er sånn vi må ta hundene også når ikke noe annet går inn . Jeg har en hund han er nå ett og halvt år . Da han var 5 mnd. så stakk han fra gården og gjeta på bilene her . Han var 400 meter fra gården . Da jeg oppdaget at han hadde stykket av og så sprang jeg ditt .Jeg fikk han ikke til å komme til meg pga. da hadde han trodd at han gjorde noe galt når jeg lokket på han og aldri kommet tilo meg igjen . Og da jeg fikk tak i han så trodde han at hans siste time var kommet (unskyld ordspråket ) Men hadde jeg noe alternativ da ???? Kan jeg ha en hund som neste dag er overkjørt ?? For han hadde stykket av igjen og gjort det samme uansett om jeg hadde vært ute sammen med han . Har de først stykket av en gang og man ikke gjør noe med det så er de borte neste gang de har muligheten til det ja ... Han har aldri senere stykket av og ALDRI gjeta på biler mer Når vi er ute og det kommer bil , kommer han til meg og setter seg og ser på meg med blie øyne og sier " ser du hvor flink jeg er   " Det går an å få dem til å slutte , men man må ta dem så de skjønner at nok er nok . Da får man en harmonisk hund. Det er nok enklete som er veldig uenig med meg . Men er det overkjørte gjeterhunder vi skal samle inn sau med da ???????
Hei. Har begynt å tenke på dette jeg også...alternativet er jo at hun en dag kommer under et hjul, og da er jo hun ferdig! Jeg prøvde å ta henne hardt, men jeg får det ikke til! Hva skal jeg gjøre, og hvordan? Om jeg må jobbe 24 timer i døgnet for å få vekk denne gjetingen på biler, så er det verdt det! Jeg nekter å ha en hund som skal gjete hver eneste bil hun ser resten av livet, det er plagsomt for meg, for bileier og farlig for hunden hvis hun en gang er løs. Det jeg gjorde her en dag var tydeligvis ikke så vondt, for neste bil hun så bare fortsatte hun å gjete...Jeg vet ikke hvor hardt jeg kan ta henne, og hva skal jeg gjøre etterpå? Få henne til å sette seg? Og hva skal jeg gjøre i det jeg og hun hører bilen kommer i mot oss? Få henne til å sette seg, og "ta henne" med en gang hun ser på bilen og ikke meg? Vanskelig...
Så hardt at hun ikke prøver å gjete biler neste gang. Smerte er ikke noe poeng, men at hunden oppfatter at enten slutter den å gjete biler, eller så avliver du den der og da...... Hunder avliver mindre dyr ved å riste til ryggen knekker, derfor er å riste hunden din et sterkt signal. Hun skal "ligge død", gjerne urinere på seg, siden dette er en rase/hund med veldig sterke gjeteinstinkt, og hun tydeligvis har fått smaken på biler. Avreagering etterpå er VELDIG VIKTIG for at ikke det skal bli en negativ effekt på ditt forhold til hunden din. Derfor ha koppel på hunden, og slipp ikke før hele opplegget er gjennomført, får hun anledning å stikke av før avreagering, kan resultatet bli at hun vegrer å komme til deg. Å flykte avler frykt.
Jeg synes ikke noe om å bruke f.eks. sitt, da blir det at du korrigerer ulydighet. Og så sterke midler egner seg ikke til å korrigere ulydighet i min verden heller.... Du skal korrigere at hun vil gjete biler, så du kan være sikker på at ikke prøver det om huner på egenhånd heller. Riktig tidspunkt for korrigering er som sagt i det hun fikserer på bilen, ev. på lyden av bilen. _________________ http://www.freewebs.com/espegard/index.htm |
|
| Til Toppen |
|
 |
-Linda- Ny bruker
Ble Medlem: 22 Mar 2008 Innlegg: 4 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Søn Mai 11, 2008 8:52 am Tittel: |
|
|
Fytti....
For noen svar !!
Jeg tror på at en BC som jager biler o.l, er understimulert! Den har ikke fått den mentale treningen som den trenger, og derfor jager den biler.. Kan det høres riktig ut?
"Gjerne rist hunden til den tisser på seg.." Fader ass, blir så sint...  |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjers10 Ny bruker
Ble Medlem: 04 Mai 2008 Innlegg: 24 Bosted: Jostedal
|
Skrevet: Søn Mai 11, 2008 10:17 am Tittel: |
|
|
ja..eg syns synd på den stakkars jenta som fekk dette svaret og trur det er sånn det MÅ gjerast!!
vi overtok ein border collie for eit og eit halvt år sidan, han er 8 år no...vi er 4. eigar på han,den hadde vore veldig understimulert før og blitt utsatt for mykje stress, og var fæl på å gjete bilar. eg trudde ikkje eg kom til å få han til å slutte sia den var så gammal, og "lot igjen øyrene" når den gjette, men vi har trent kjempemasse på div. lydighet, masse triks, og masse på innkalling, med godbitbelønning og sånn, og no kan vi gå med han på tur laus etter vegen her, viss vi ser ein bil, ropar vi han inn, og då kjem han og set seg med oss i steden for å gjete
det hjelp å trene alt mulig med ein hund, all positiv trening og leik forsterkar forholdet til den!
syns berre det er så dumt at det finst mange folk enda som let igjen øyrene når det gjeld positiv trening, for dei er sikker på at det må gjerast på brutale måtar og hunden må underkaste seg heile tida...det er ikkje det det er snakk om-glad trening fører til ein glad og arbeidsvillig hund
dei fleste i hundenorge er heldigvis komme lenger enn å bruke sånne harde metodar i dag og eg håpar snart resten kjem etter! _________________ http://www.freewebs.com/espegard/index.htm |
|
| Til Toppen |
|
 |
Anesolberg Ny bruker

Ble Medlem: 04 Mar 2008 Innlegg: 29 Bosted: Sauda
|
Skrevet: Fre Mai 23, 2008 8:05 pm Tittel: |
|
|
det der er ikke mulig og jeg tror hunden blir enda galere av den håndteringa. Vet om noen som bc-er som gjeter biler og de er helt klart undersimulert. _________________ Ane Sandal Solberg |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bente Bruker

Ble Medlem: 08 Aug 2005 Innlegg: 258 Bosted: Svorkmo
|
Skrevet: Lør Mai 24, 2008 9:04 am Tittel: |
|
|
Fy flate. Ble helt matt av de svarene der. Det er jo å be om å få en overnervøs BC. Hva med å trene med hunden, la den bruke energien sin på en positiv måte istedet. Stakkar jente, for noen råd hun har fått.  _________________ Hilsen Bente |
|
| Til Toppen |
|
 |
sussa Ny bruker
Ble Medlem: 01 Jun 2008 Innlegg: 4
|
Skrevet: Søn Jun 22, 2008 8:30 pm Tittel: ... |
|
|
Litt O T trenger hunder som gjeter biler plent være under stimulerte?? |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|