| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Hva slags aussiekull ønsker du? |
| Hovedsaklig show-/ tur- og kosehunder |
|
0% |
[ 0 ] |
| Hovedsaklig workinglinjer (ikke nødvendigvis kun gjeting, men hunder med sterke drifter og svært stor arbeidskapasitet. |
|
33% |
[ 10 ] |
| Hovedsaklig allroundere / "midt-på-treet-hunder |
|
56% |
[ 17 ] |
| Vil at det skal avles på alle tre "typene" |
|
10% |
[ 3 ] |
|
| Antall stemmer : 30 |
|
| Av |
Innlegg |
Heidi Linnerud Bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 140 Bosted: Løten
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 8:56 am Tittel: |
|
|
Til Tora: tror du vet like godt som meg at jeg er FOR å ha Aussier som kan tåle hverdagen OG jobbe. Og det vet jeg jo at kombinasjonen jeg gjorde faktisk gjør. Har ikke noe med det å gjøre. Og selfølgelig vet jeg at WCC er KUN et papir man får KJØPT av NKK, det var jo det som var hele poenget med å sette opp BÅDE WCC OG brukshundkåring av Sofie. jeg vil selfølgelig at Aussien skal avles ¨på meritter og testing, men det jeg vil påpeke er at HELHETEN ikke står noe sted, det er ikke noe "meritt" som står i en database. Det er ikke alt som lar seg få ned på papir. Jeg har møtt flere hunder som har "alt" på papiret, men de er utrivelige, eller har kullsøsken som er syke. Det er veldig bra at så mange engasjerer seg i rasen! Og ja, enig med deg Tora, at det nå innemellom på noen kull er firt litt vel mye. Disse valpene bli vel heller ikke solgt til de som skal drive med bruks eller gjeting, heller. Bli oppdretter selv, bestem kriterene for hva og hvem som skal gå i avl, stem på generalforsamlingen, og bi med å styr utviklingen av rasen vår. Vi kan bare gjøre dette sammen
Heidi _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 346
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 9:10 am Tittel: |
|
|
| Heidi Linnerud skrev: |
| Disse valpene bli vel heller ikke solgt til de som skal drive med bruks eller gjeting, heller. Bli oppdretter selv, bestem kriterene for hva og hvem som skal gå i avl, stem på generalforsamlingen, og bi med å styr utviklingen av rasen vår. |
Hehe, du syns ikke det er oppdrettere nok for tiden da Og jeg syns jo en god del av de valpene faktisk blir annonsert til bruks og som "hunder som kan jobbe hele dagen".
Skal aussien bli en selskapshund?
Testmessig og slikt, jeg har ganske høy terskel for hva jeg syns er greit - særlig om hunden viser seg å fungere i andre ting. Men når eneste meritt er en dårlig test - ja da ser ikke jeg poenget eller at det kommer til å bli en utvikling. Når ganske mange oppdrettere og aldri selv jobber med hundene sine, eller har gjort det - da ser jo ikke jeg hva de sammenligner med når det kommer til bruksdugelighet.
Helt ærlig - en 100% elendig brukshund vil faktisk være en god hund i forhold til selskapshunden Loppa, selv om hun faktisk ikke er så ille til å være hva hun er. Hun har i det minste lek og kamp da, og hun kan glimte til å reagere ganske rasjonelt på en god dag (heldigvis er hun bare 4 kg da og er i generasjoner avlet for å være "søt og morsom") _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 341 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 9:36 am Tittel: |
|
|
Ja ikke sant "Den er jo så trivelig og Søt" -hihi-
Mener ikke at de ikke skal testes (og da noe annet enn en skravle K-test) og meriteres altså, men det kan være noen ganger for å sette det på spissen at en hund som ikke er KORAD; NBCH NUCH også kan være bra nok for bruk i avl. _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi Linnerud Bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 140 Bosted: Løten
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 9:51 am Tittel: |
|
|
hehe, joda Tora, er enig jeg  _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 264 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 5:23 pm Tittel: |
|
|
| Heidi L skrev: |
Det er tydeligvis den ENKLESTE oppgave i verden å være oppdretter. Jeg kan fortelle dere en ting, og det er at det er ikke mange hannhuder å velge mellom når ALLE verdiene skal være tilstede. Noen ganger må man fire på kravene, der den andre i kombinasjonen har nok. Slik er det bare. Enten så er det helse årsaker, mentale årsaker, farger, linjer eller at de er brukt masse før, som gjør at den velger å avstå. Eller de kan ha bestått både den ene og den andre mentaltesten, være godkjent redningshund men alikevell ikke være avlsmateriale!! Det er MYE mer enn meritter og tester som ligger til grunn for at noen velger den ene eller andre hannhunden/tispen i avl. Og det er faktisk ikke værre enn at dere som ikke liker parringer av to kombinasjoner ikke kjøper valp derifra! Det er faktisk oppdrettere her i landet som faktisk prøver å gjøre en god jobb med å bevare Aussien som arbeidshund, miljøsterk og sosial osv. INGEN hund er 100% perfekt, det er latterlig å tro noe annet. Man nå se svakhetene på sin hund, og ikke dobble dette med den hunden man skal bruke. Det er også påfallende at i denne diskusjonen (unntatt deg Linda/Blactorn) er IKKE-OPPDRETTERE som har svaret, og vet alt, og kan alt om hvordan og hvilke kombinasjoener som skal gjøres.
Heidi |
Litt "off topic" kanskje, men dette er nettopp derfor jeg synes det bør sitte oppdrettere i avlsrådet, selv om man kan risikere at de "meler sin egen kake". Men jeg tror man må ha vært oppdretter for å kunne se at alt ikke er så enkelt eller sort/hvitt. Man må kunne godta at det avles på hunder som ikke er perfekte, nettopp fordi det ikke finnes perfekte hunder med kun perfekte slektninger! Tror ikke dette er så lett å se for de som ikke har vært i "gamet". _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 5:37 pm Tittel: |
|
|
Ikke kjøp noe dere ikke vil ha! Værre er det ikke...
Heidi |
Quoter Heidi en gang til, for denne setningen hadde jeg sansen for. Denne innebærer også respekt for de oppdrettere som enkelte mener ikke avler på hunder med sterke nok drifter som mot, forsvar, jakt, vokt, arbeidskapasitet e.l. Bare la vær å kjøpe valp der da vel, uten noen "skittkasting". Kanskje har den oppdretteren sin helt spesielle grunn for å gjøre nettopp den kombinasjonen.
Og motsatt, dere som synes noen avler på altfor energiske, krevende hunder.. -ikke kjøp valp der da bare. Enige om hvordan aussien skal være blir vi aldri, og kanskje er det derfor bra at det avles litt forskjellige typer.
Så har vi et delt ansvar, oppdrettere og valpekjøpere, om å finne rett valp til rett eier. Valpekjøpere bør gjøre grundig researsh i forkant av kjøpet, og oppdretterene bør være tydelige på hvor krevende de ANTAR at valpen vil bli, utfra foreldre og hundene som ellers ligger bak.
Husk, har du ikke sansen for kombinasjonen er det ikke verre enn å bare la vær å kjøpe valp der .
Forøvrig er jeg også spent på hva det blir av alle valpene dette "baby-boom-året". Det blir vel ganske sikkert det høyeste registreringstallet noensinne av aussier i Norge. Samtidig kan det være positivt for rasen at det finnes en viss bredde i den genetiske populasjonen. Men jeg tror uansett at det er positivt at det ikke bare avles hunder som forventes bli super-energiske med masse drifter. Da hadde det blitt enda flere omplasseringer. Jeg har iallefall ingen tro på at det finnes 100 nye folk hvert år som vil trene på så høyt nivå og som er så dyktige hundeførere som de mest "ekstreme" aussiene krever. Aussien er tross alt ikke eneste rasen å velge på hvis man skal ha brukshund. Men synes absolutt heller ikke at vi skal lage en pyntelig, bedagelig sofahund av aussien, bare for at den skal passe alle og enhver. Det jeg vil frem til er at vi kanskje trenger både aussier som har de egenskaper som skal til for å nå helt til toppen til de (få?) som virkelig storsatser og trener mange timer hver eneste dag, og at det også avles aussier som sportshunder. Med uttrykket sportshunder tenker jeg på hunder som ikke er ekstreme i noen retning, fungerer utmerket i en aktiv familie og som kan brukes litt som poteten. Til litt lydighet, bruks og agility m.m. Men håper jo at aussien forblir en rase som er mere aktiv enn de fleste typiske selskapshund-rasene . _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
summerbaby Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008 Innlegg: 66
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 8:32 pm Tittel: |
|
|
| MariBa skrev: |
Så har vi et delt ansvar, oppdrettere og valpekjøpere, om å finne rett valp til rett eier. Valpekjøpere bør gjøre grundig researsh i forkant av kjøpet, og oppdretterene bør være tydelige på hvor krevende de ANTAR at valpen vil bli, utfra foreldre og hundene som ellers ligger bak.
|
Amen  _________________ http://elgrano.wordpress.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 356 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Apr 09, 2008 10:33 pm Tittel: |
|
|
Ikke kjøp noe dere ikke vil ha! Værre er det ikke...
Heidi |
Quoter Heidi en gang til, for denne setningen hadde jeg sansen for. Denne innebærer også respekt for de oppdrettere som enkelte mener ikke avler på hunder med sterke nok drifter som mot, forsvar, jakt, vokt, arbeidskapasitet e.l. Bare la vær å kjøpe valp der da vel, uten noen "skittkasting". Kanskje har den oppdretteren sin helt spesielle grunn for å gjøre nettopp den kombinasjonen.
Og motsatt, dere som synes noen avler på altfor energiske, krevende hunder.. -ikke kjøp valp der da bare. Enige om hvordan aussien skal være blir vi aldri, og kanskje er det derfor bra at det avles litt forskjellige typer.
Husk, har du ikke sansen for kombinasjonen er det ikke verre enn å bare la vær å kjøpe valp der .
|
Nå er det vel slik at alle har vært førstegangs valpekjøper en gang, og jo flere useriøse (hva man nå enn legger i det ) oppdrettere det fins, jo større er sjanse er det for å havne hos feil person når man skal kjøpe valp.
Og de valpene som blir født hos den oppdretteren man kanskje selv ser på som for useriøs til å kjøpe valp av, blir jo solgt til noen uansett, noe som øker sannsynligheten for at de går videre i avl osv. osv. Lett å møte seg selv i døra til slutt.
Nei, ingen skal si at det er lett, men er det ikke supert at vi diskuterer disse tingene? Det øker jo bevisstheten hos folk, og det kommer jo alle til gode  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

|
Skrevet: Tor Apr 10, 2008 5:27 pm Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
Nå er det vel slik at alle har vært førstegangs valpekjøper en gang, og jo flere useriøse (hva man nå enn legger i det ) oppdrettere det fins, jo større er sjanse er det for å havne hos feil person når man skal kjøpe valp.
Og de valpene som blir født hos den oppdretteren man kanskje selv ser på som for useriøs til å kjøpe valp av, blir jo solgt til noen uansett, noe som øker sannsynligheten for at de går videre i avl osv. osv. Lett å møte seg selv i døra til slutt.
Min (Mariannes) kommentar:
Skjønner hva du mener her, men jeg tenkte egentlig ikke på useriøse (er litt ulikt hva den enkelte oppfatter som useriøst, men jeg tenker da på folk som avler kun for pengenes skyld, ikke følger opp valpekjøpere, avler på hunder med vesentlige feil og/eller sykdommer m.m.)oppdrettere i denne sammenhengen, men rett og slett oppdrettere som avler på f.eks litt forskjellige typer. Feks ser vi her på forumet at det er ulike meninger om hvor sterke drifter en aussie bør ha, og hvor "krevende" den skal være. For meg kan en oppdretter være seriøs selv om den oppdretter hunder med sterkere drifter enn hva jeg selv ønsker, og også om den oppdretter hunder med svakere drifter (så lenge den innehar et visst minimum) enn hva jeg selv ønsker. Men selv om jeg oppfatter de som seriøse så kan jeg velge å la være å kjøpe valp der fordi jeg føler kombinasjonen ikke passer meg. Det var det jeg mente med at "man bare kan la vær å kjøpe valp der" . Min kommentar slutt. (Vet ikke hvordan jeg får skilt ut mitt sitat )
Nei, ingen skal si at det er lett, men er det ikke supert at vi diskuterer disse tingene? Det øker jo bevisstheten hos folk, og det kommer jo alle til gode  |
Klart det er supert at vi diskuterer dette! Er jo derfor jeg startet denne debatten . Jeg som er såpass fersk med rasen, men som fra tidligere har litt erfaring med avl, synes det har vært kjempeinteressant å lese alle disse innleggene. For jeg har lenge tenkt tanken at dersom man skal bevare aussien som en super-energisk hund med svært sterke drifter av alle slag, så må det avles færre kull. Fordi det kan umulig finnes 100 nye aussie-eiere hvert år som sikter seg inn på elitenivå. Alternativet er at det avles like mange kull som i år, men da ser jeg for meg at en vesentlig del av disse kullene må være litt mindre "krevende" kull, a'la type (middels?) aktive sportshunder. Altså litt slik det er i dag hvis jeg har oppfattet rett med tanke på at det nå avles på både hunder som "kun" er aktive familiehunder og hunder som krever langt mer enn som så. Litt knotete forklart, men... Og jeg som er så ny med rasen sitter definitivt ikke med fasitsvaret eller en klar oppfatning om hva som er rett, så jeg synes det er helt supert at så mange har kommet med sine synspunkter!  _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 405
|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 10:22 am Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
Min (Mariannes) kommentar:
Skjønner hva du mener her, men jeg tenkte egentlig ikke på useriøse (er litt ulikt hva den enkelte oppfatter som useriøst, men jeg tenker da på folk som avler kun for pengenes skyld, ikke følger opp valpekjøpere, avler på hunder med vesentlige feil og/eller sykdommer m.m.)oppdrettere i denne sammenhengen, men rett og slett oppdrettere som avler på f.eks litt forskjellige typer. Feks ser vi her på forumet at det er ulike meninger om hvor sterke drifter en aussie bør ha, og hvor "krevende" den skal være. For meg kan en oppdretter være seriøs selv om den oppdretter hunder med sterkere drifter enn hva jeg selv ønsker, og også om den oppdretter hunder med svakere drifter (så lenge den innehar et visst minimum) enn hva jeg selv ønsker. Men selv om jeg oppfatter de som seriøse så kan jeg velge å la være å kjøpe valp der fordi jeg føler kombinasjonen ikke passer meg. Det var det jeg mente med at "man bare kan la vær å kjøpe valp der" . Min kommentar slutt. (Vet ikke hvordan jeg får skilt ut mitt sitat )
Nei, ingen skal si at det er lett, men er det ikke supert at vi diskuterer disse tingene? Det øker jo bevisstheten hos folk, og det kommer jo alle til gode  |
Klart det er supert at vi diskuterer dette! Er jo derfor jeg startet denne debatten . Jeg som er såpass fersk med rasen, men som fra tidligere har litt erfaring med avl, synes det har vært kjempeinteressant å lese alle disse innleggene. For jeg har lenge tenkt tanken at dersom man skal bevare aussien som en super-energisk hund med svært sterke drifter av alle slag, så må det avles færre kull. Fordi det kan umulig finnes 100 nye aussie-eiere hvert år som sikter seg inn på elitenivå. Alternativet er at det avles like mange kull som i år, men da ser jeg for meg at en vesentlig del av disse kullene må være litt mindre "krevende" kull, a'la type (middels?) aktive sportshunder. Altså litt slik det er i dag hvis jeg har oppfattet rett med tanke på at det nå avles på både hunder som "kun" er aktive familiehunder og hunder som krever langt mer enn som så. Litt knotete forklart, men... Og jeg som er så ny med rasen sitter definitivt ikke med fasitsvaret eller en klar oppfatning om hva som er rett, så jeg synes det er helt supert at så mange har kommet med sine synspunkter!  |
Nå har jeg lest det du har skrevet noen ganger både med og uten kaffe innabords uten å helt skjønne hva du skriver... Forstår jeg deg rett hvis jeg tror at du mener at vi enten kan ha få kull her til lands (kvalitet fremfor kvantitet) og lage "gode" hunder eller satse på "middelmådige" hunder som dekker en større kjøpermasse (kvantitet fremfor kvalitet)?
Hvis vi går for kvantitet, vil vi ikke på sikt sitte igjen med et relativt dårlig avlsmateriale. Stiller vi ikke da rasen i et dårlig lys som en rase som er mer gruppe ni enn gruppe en? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 1:39 pm Tittel: |
|
|
| phoney skrev: |
[: )
Nå har jeg lest det du har skrevet noen ganger både med og uten kaffe innabords uten å helt skjønne hva du skriver... Forstår jeg deg rett hvis jeg tror at du mener at vi enten kan ha få kull her til lands (kvalitet fremfor kvantitet) og lage "gode" hunder eller satse på "middelmådige" hunder som dekker en større kjøpermasse (kvantitet fremfor kvalitet)?
Hvis vi går for kvantitet, vil vi ikke på sikt sitte igjen med et relativt dårlig avlsmateriale. Stiller vi ikke da rasen i et dårlig lys som en rase som er mer gruppe ni enn gruppe en? |
Nei, som skrevet tidligere.. Jeg sitter ikke inne med svaret. Men hvis det kun skal avles på hunder med svært stor motor, masse drifter, typiske "rene" arbeidshunder, så er jeg faktisk enig med det antall som Annica (tror jeg det var?) skrev; at 1-2 kull i året er passe. Så kan det jo diskuteres hvor bra det er for rasen med så liten genetisk populasjon.. ..Men jeg tror dessverre ikke det finnes 100 nye aussie-eiere hvert år som sikter seg inn på elitenivå. Det er vel egentlig ikke bare noe jeg tror. Men tallenes tale fra resultatstatistikken er ganske klar på at de færreste aussier havner på toppen. Så kan selvsagt en del være svært aktive uten å konkurrere, men jeg tror oftest at de mest aktive kommer seg ut i konkurranser. _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 346
|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 2:33 pm Tittel: |
|
|
Så kan det jo diskuteres hvor bra det er for rasen med så liten genetisk populasjon.. .. |
Nå har vel aussien egentlig ikke en liten genetisk populasjon, men i Norge er jo situasjonen en litt annen siden store deler av aussien her er nært i slekt - noe som vel hovedsaklig kommer av at det kun er ett par linjer det har vært produsert store mengder hunder fra, uten noen stor kartlegging om hvor gode de er. Men slikt er jo mulig når man får solgt alt uansett. Med nye raser så er det jo alltid slik at markedet er utrolig lite kritisk og man kan benytte sjangsen til å tjene penger på valper uten å ha noen interesse i raseutvikling. Men er vel ikke for sent å ta rev i seilene og endre kursen. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Virre Ny bruker
Ble Medlem: 11 Feb 2008 Innlegg: 4 Bosted: Kongsvinger
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 9:54 am Tittel: |
|
|
Jeg tror ikke det er marked for alle valpene som kommer til å bli født i år, og er redd for at resultatet vil bli mye omplsseringer og annen dårlig reklame for rasen. Slik jeg ser det er et sammensatt "problem". For det første tror jeg at enkelte kull har altfor stor arbeidskapasitet og for dårlig av-knapp. Slike hunder passer vanskelig inn i en normal hverdag hvor man (dessverre) må jobbe og ikke kan bruke maaaange timer hver dag på hunden. Tror de færreste valpekjøperene ønsker slike hunder.
Jeg synes også at oppdrettere bør kunne kreve at valpekjøperene sikter seg inn mot konkurranser i Lp, Ag elle bruks. Det er så mange som tror at lange turer holder i massevis, de har ikke kunnskap om mental trening av hund. Altså de sier de vil være aktive, men legger noe helt annet i det enn oppdretteren gjør. Feks "trene lydighet" vil si å lære hunden sitt, ligg og en halvhjerta innkalling.
Aussie kan fint være en førstegangshund, men ikke til en førstegangseier som ikke har kunnskapene i orden. Synes oppdrettere kan kreve litt av valpekjøpere. Tror nemlig ikke alle valpekjøpere er særlig kritiske. Det er lett å være skikkelig ambisiøs før valpen virkelig er i hus. En mail hvor man beskriver hvor man vil med hundeholdet sitt, hverdagen sin, hvordan man tenker å trene og hva slags kunnskap man har, bør være et minimum fra valpekjøper. Skrev en slik mail selv i desember/januar i tillegg til en laaang telefomsamtale.
Har møtt mange som uttaler at de kunne tenke seg å kjøpe aussie etter å ha møtt Virus. Det er ikke lett å få de til å skjønne at han for det første er en utypisk aussie, og for det andre blir jobbet jevnt og trutt med. Tror ikke problemet ligger de som kjøper aussie nr 2 eller3, men de som har møtt en flott ambassadør av rasen,og vil ha en slik de også. Slik som vi har sett med flere andre raser, feks JRT. _________________ Ingunn |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 356 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 10:35 am Tittel: |
|
|
| Virre skrev: |
| For det første tror jeg at enkelte kull har altfor stor arbeidskapasitet og for dårlig av-knapp. |
Jeg er naturligvis enig i mye av det du skriver, men akkurat denne setningen er jeg ikke enig i. Tror ikke det er så mange kull i Norge som blir født med altfor stor arbeidskapasitet (etter min mening ). For meg høres det ut som det er stress du beskriver. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|