| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 3:31 pm Tittel: Deling av rasen sammelingnet med AK og WK |
|
|
Leste nettopp noe interessant på en kelpieside: http://www.kelpie.skogsborg.net/ Hvis dere trykker på "Mina hunder", "Working kelpie" og "Om rasen" og leser det hun har skrevet om hvorfor kelpien har blitt delt i to.
Jeg synes det var interessant lesning med tanke på de siste ukers debatter her inne. Kan delingen av kelpien sammenlignes med noe av problemstillingen vi står ovenfor med aussien? _________________ Lone
When God made aussies, he was just showing off! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 346
|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 3:55 pm Tittel: |
|
|
Nå er vel ikke akkurat situasjonen som kelpien hadde helt lik den aussie hadde. Så vidt jeg husker av historien der delte Kelpien seg på starten av 1900. I australia har det alltid vært som to raser, bare med litt lite tydelige skiller. I endel land er de fortsatt ikke delt i registrene selv om det er to raser og ikke en. Så delingen der er vel mer i problemorden: skal Aussie og BC være samme rase. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Fre Apr 11, 2008 4:21 pm Tittel: |
|
|
| Tora & Twist skrev: |
| Nå er vel ikke akkurat situasjonen som kelpien hadde helt lik den aussie hadde. Så vidt jeg husker av historien der delte Kelpien seg på starten av 1900. I australia har det alltid vært som to raser, bare med litt lite tydelige skiller. I endel land er de fortsatt ikke delt i registrene selv om det er to raser og ikke en. Så delingen der er vel mer i problemorden: skal Aussie og BC være samme rase. |
Njæ, SÅ stor forskjell er det vel ikke? Men jo, de ble delt tidlig 1900 tall. Det jeg tenkte på er debatten mellom arbeidshunder, allroundhunder eller showhunder. Kanskje løse det på samme måte som kelpiefolket har gjort? En ren gjeteraussie og en som fokuserer mer på utseende sammen med arbeidsegenskaper.
Vet ikke helt hva jeg selv mener er rett for jeg kan for lite om det, så håper på mange meninger og argumenter nå Men vi kan vel prøve å holde det til at alle linjer er "like gode", hva? _________________ Lone
When God made aussies, he was just showing off! |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 264 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Lør Apr 12, 2008 3:10 pm Tittel: |
|
|
Har jeg forstått rett hvis woriking kelpie og kelpie registreres som to forskjellige raser? (Har ikke fått lest ordentlig i gjennom linken du sendte).
Så stort skille er det vel i så fall ikke blitt på så mange andre raser, men det er iallefall veldig mange raser som er blitt todelte på det meste utenom registreringen. Som innen samme rase har ganske forskjellig temperament, egenskaper og utseende. Kan jo nevne:
Golden og Jaktgolden
Labrador og Jaktlabrador
Cocker Spaniel og Jakt Cocker
..og helt sikkert mange andre raser. Begir meg ikke så mye ut på å diskutere hva som er rett og galt, men har iallefall oppdaget at det er blitt ganske vanlig innen mange raser at de er delt i to ganske forskjellige typer. _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 477 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Lør Apr 12, 2008 3:55 pm Tittel: |
|
|
Innen for de fleste raser som har, og blir, brukt til noe er det jo en form for deling av linjer/egenskaper. Schäfer, labbe, golden og cocker er nevnt, men også innenfor feks vorsteh (trekk og jaktlinjer) og setter (show og jakt) er rasen delt. I mange andre raser er det ikke så klart skille, men det er store forskjeller ute og går, og det er jo ikke til å unngå uansett. Tilogmed innad i jakthundmiljøet er linjene på div raser delt i forhold til jaktlyst, søksmønster o.l. Det kan en feks se på "gammel gordon" og "høyfjells gordon", hvor den gamle typen er kraftigere bygd og går på kortere søk (skogsfugl), mens høyfjells typen er lettere bygd og går i stort søk.
Working kelpie og australsk kelpie ("show kelpie" blir den vel betegnet som i australia?) er vel mer sammnelignbart med de forskjellige setterrasene? Har jeg skjønt det rett ang ak (rett meg hvis det er feil), så er vel populasjonen her i norden temmelig bra siden den er avlet mye på brukslinjer, mens den ikke er fult så bra i australia hvor de stortsett har avlet kun for show... _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 358 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 12:17 am Tittel: |
|
|
Ja, med kelpie er det vel litt spesielt. De kelpie-folkene jeg kjenner som driver med bruks, har vel på papiret show-varianten, altså AK? WK er vel mer sjelden her til lands - og også i Sverige?
Slik jeg har forstått det, er det som avler AK generelt mer opptatt av å avle brukshunder enn de fleste aussie-oppdrettere...
Mulig jeg er på siden nå - synes bare det er interessant at "show-varianten" av kelpie er en så bra brukshund  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 346
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 12:29 am Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
Mulig jeg er på siden nå - synes bare det er interessant at "show-varianten" av kelpie er en så bra brukshund  |
Har vel kanskje noe med hvem som startet å oppdrette kelpie her  _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 358 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 9:05 am Tittel: |
|
|
| Tora & Twist skrev: |
| Svipp skrev: |
Mulig jeg er på siden nå - synes bare det er interessant at "show-varianten" av kelpie er en så bra brukshund  |
Har vel kanskje noe med hvem som startet å oppdrette kelpie her  |
Har du helt sikkert rett i  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mailin Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 477 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Søn Apr 13, 2008 9:29 am Tittel: |
|
|
Og ikke minst hvor mange oppdrettere det er på kelpie. I Norge har det ikke vært så mange kull, det siste kom vel for ett år siden. _________________ I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|