AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Funksjonsanalyse

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lone
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 2:28 pm    Tittel: Funksjonsanalyse Svar med Sitat

Hvor mange har tatt FA på hunden sin? Tenker jeg skal ta det med Arn i løpet av året og har blitt anbefalt å vente til han er rundt 2, 5 år. Noen tanker rundt dette? Aussie hanhunder modner jo ganske sent...

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 3:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ser ingen grunn til å ta FA for tidlig. Testen skal bedømme hundens handlingsmønster i ulike situasjoner og slik jeg ser det er det urettferdig ovenfor hunden å sette den i en situasjon den utviklingsmessig og modningsmessig ikke har, eller skal, ha forutsetninger til å reagere i. Hva som er optimal alder blir jo ulikt fra hund til hund, noen er moden tidlig, noen seint.
Blir jo litt som tester og folk - kan jo godt teste en 4 klassings lese og regneferdigheter, men blir jo urettferdig å gi den eksamenspapirer til en 10 klassing og bedømme ferdighetene etter det.
Twist var vel akkurat passert 2,5 år og testen passet hans alder bra. Ett par måneder før hadde vært for tidlig etter min vurdering av hans modning.
Exstran som 2,5 åring ville jeg ikke ha tatt FA på. Hun var for stresset, impulsiv, vimsete og barnslig da. Tror ikke hun egnet seg før etter 3 - 3,5 år.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
phoney
Aktiv bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 4:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Fornuftig svart Tora.
Ping var vel omtrent 3 år da han ble testet og jeg synes at han på det tidspunktet var begynt å lande fra puberteten.
Han ble også L-testet ved 19 mnd, noe som gikk greit men på det tidspunktet var enkelte ting ikke ferdigutviklet.
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 5:06 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hva er L-test?

Ja, jeg ville nok ikke tatt en FA på Arn i dag, akkurat. I år er det vel to muligheter her i området. En i mai og en i august, om jeg ikke husker feil. Tipper den i august vil passe best for hans modningsnivå, men det er jo ikke godt å si hvordan han utvikler seg fremover.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Bruno
Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 5:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

Sviffer var vel 23 mndr tror jeg hvis jeg ikke husker feil, og det var for tidlig. Ikke fordi han strøk på skudd, men jeg tror det var en grunn til at han strøk for å si det sånn, selv om han fikk en bra score på avreagering. For han er egentlig ikke skuddberørt, men var det den dagen, mulig det ble for mye "i løypa" først, eller at jeg ødala for han (JEG er IKKE skuddfast Laughing Embarassed )
23 mndr var for tidlig for Svifferten, men det er ikke dermed sagt at det hadde gått bedre om han hadde vært 3 år.
Til Toppen
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 5:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kan det virke som om aussiehanner har bedre av å ta FA når de er rundt 3 år gamle?

Til Toppen
Bruno
Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 6:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er jeg ikke sikker på, men jeg kommer nok ikke til å ta FA med vesla så tidlig i allefall. Men aussien er jo litt sent utviklet, i tillegg til at det ikke er en test som er beregnet på gjeterhunder, og det i seg selv kan vel være en grei grunn til å vente litt. (at den er ganske tøff altså).
Men det er bare min mening da.
Til Toppen
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 6:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Bruno skrev:
Det er jeg ikke sikker på, men jeg kommer nok ikke til å ta FA med vesla så tidlig i allefall. Men aussien er jo litt sent utviklet, i tillegg til at det ikke er en test som er beregnet på gjeterhunder, og det i seg selv kan vel være en grei grunn til å vente litt. (at den er ganske tøff altså).
Men det er bare min mening da.

Har hørt flere si det samme, også gjeldende for korad.

Til Toppen
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 6:43 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lone skrev:
Kan det virke som om aussiehanner har bedre av å ta FA når de er rundt 3 år gamle?

Er nok ingen fasit på det. Variasjonen innad i rasen er jo ganske stor så man må nok vurdere den enkelte.
espeseth
Bruker

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 9:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hm, ser her er litt erfaringer med testen og alder , jeg skal til Bergen no i april og ta FA med min Dizzy . Han ble 2 år i februar ... Blir spennende.

Anne-Marthe
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet