| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Heidi Linnerud Bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 141 Bosted: Løten
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 8:39 am Tittel: |
|
|
Til Jorunn:
Ingen vil ha aggressive hunder !!! Nå skjønner jeg ikke noe.... Det er da INGEN (tror jeg kan snakke for alle) som vil ha aggressive Aussier, heller ikke Trine, eller jeg, eller Bruno....Det i allefall JEG mener er at det faglige du tar opp i inelgget ditt ikke er rett. Arvbarhet på mentale egenskaper (gode eller dårlige) ER stor! Og selfølgelig kommer det mye ann på oppdretter og valpekjøper, det er ingen uenige med deg om!!! Men å si at det KUN er det, det er å trekke den enkleste forklaringen litt vel langt. Da hadde labrador, puddel, lapphund, boston terrier osv hatt lik stor prosentandel av aggressive hunder i sine rekker, og slik er det faktisk ikke. Det ER raser og linjer som viser seg mer aggressive enn andre. Og hadde dette ikke vært arvelig, ville aggressivitetten fordelt seg likt på alle rase, alle linjer osv.
BTW: dette har IKKE noe med at du er fersk å gjøre, det er bra du er med å diskuterer, men alle har lov å være enig eller uenig. Og akkurat nå er JEG uenig med deg.
Heidi _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jorun Ny bruker

Ble Medlem: 13 Jan 2008 Innlegg: 97 Bosted: Kløfta
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 8:50 am Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
| Jorun skrev: |
Se bort ifra bruks og show linjer osv, metaforene er til for å brukes for å få et større perspektiv på en enkeltmanns rotete mening for flertallets mistolking. |
Hæ? |
se bort i fra mine eksempler, For det er kun eksempler på å få dere til å forstå hva jeg mener.
Et eks med en annen setting:: Lise hoppet over en elv og hoppet som en ku. Hvor ku blir satt inn for å gi et bilde av hva setningen inneholder, og gir bedre innblikk i hva en mener. Istedefor lise hoppet over elven, og hoppet rart. Der gir ikke setningen et inblikk på hva som menes på hvordan hun hopper. |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 264 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 8:55 am Tittel: |
|
|
Jeg har hele tiden syntes det er synd hvis aussien deles i to linjer, en type med masse drifter av alle slag og enorm arbeidslyst, og en type som er litt "enklere" og kanskje krever noe mindre av sin eier (men som likevel ikke er noen sofahund).
Etter å ha lest denne diskusjonen slår det meg en tanke at det kanskje ikke er så negativt som jeg har trodd? Det er tydeligvis stor uenighet om hvor store drifter som er ønsket på aussien. Noen vil ha de "ekstreme" (og ja det står i gåseøyne fordi det ikke er helt riktig ord, men fant ikke noe bedre i farta). Men det er jo ikke tilstrekkelig etterspørsel etter slike "ekstreme" valper. Statistikken over aussiers oppnådde resultater som ble langt frem på forumet tidligere, viser jo helt klart at de fleste aussier lever sine liv som (aktive) familiehunder, som sikkert tar en lydighetsøkt i ny og ne og kanskje et spor i blant eller trener litt ag, men ikke så mye utover det. Og det regner jeg med de litt "mildere" aussiene også strekker til. Så hvis det kun skal satses på "ekstrem-hunder", bør det kanskje ikke fødes så mange kull? Eller? Siden det tydeligvis ikke er mange som trenger/ønsker slike hunder, mener jeg.
Evt. kan det fødes like mange kull som i dag, men at det da satses på to ulike typer. Noen få kull til de som ønsker å kjøpe valp fra "ekstreme" linjer og noen kull til de som ønsker en aktiv familiehund og treningskompis.
Håper ikke dette ble for mye utenfor tema. Isåfall bare gi beskjed så starter jeg en egen, ny diskusjon om det . Håper på litt synspunkter tilbake. Tanken slo meg som sagt nylig og som relativt fersk aussie-eier, setter jeg pris på litt nyanserte tilbakemeldinger .
Ønsker alle aussie-venner en flott dag!  _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jorun Ny bruker

|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 8:55 am Tittel: |
|
|
| Heidi Linnerud skrev: |
Til Jorunn:
Ingen vil ha aggressive hunder !!! Nå skjønner jeg ikke noe.... Det er da INGEN (tror jeg kan snakke for alle) som vil ha aggressive Aussier, heller ikke Trine, eller jeg, eller Bruno....Det i allefall JEG mener er at det faglige du tar opp i inelgget ditt ikke er rett. Arvbarhet på mentale egenskaper (gode eller dårlige) ER stor! Og selfølgelig kommer det mye ann på oppdretter og valpekjøper, det er ingen uenige med deg om!!! Men å si at det KUN er det, det er å trekke den enkleste forklaringen litt vel langt. Da hadde labrador, puddel, lapphund, boston terrier osv hatt lik stor prosentandel av aggressive hunder i sine rekker, og slik er det faktisk ikke. Det ER raser og linjer som viser seg mer aggressive enn andre. Og hadde dette ikke vært arvelig, ville aggressivitetten fordelt seg likt på alle rase, alle linjer osv.
BTW: dette har IKKE noe med at du er fersk å gjøre, det er bra du er med å diskuterer, men alle har lov å være enig eller uenig. Og akkurat nå er JEG uenig med deg.
Heidi |
Hva er det du ikke har lest i mitt innlegg. Jeg har aldri sagt at gemytt kun kommer fra eiers forming. jeg har sagt at jeg mener i de fleste tilfeller hvor en voksen hund utagerer uprovoser så er dette noe som går på prgeing og forming. Har nå aldri sagt at gemytt ikke er medfødt osv. Og jeg har og sagt at soliklart finnes det fra arveanlegget og.
Og grunnen til at jeg tokk opp hva jeg skrev først var fordi jeg mente noen tilbakesvar var litt i frekkeste laget, og mente at holder jeg meg for god til å slenge med leppa og kun holde meg til mine meninger så kunne andre og holde seg for god til å slenge med leppa. Diskusjon er en ting, å "rakke ned" er en annen ting som ikke har noe i en diskusjon å gjøre selv om man er enig eller uenig. Og som jeg skrev så bryr jeg meg ikke stort om noen er uenig, så lenge de klarer å forstå hva jeg mener, og ikke overser en hel hau av hva jeg skriver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 405
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 9:16 am Tittel: |
|
|
| MariBa skrev: |
Jeg har hele tiden syntes det er synd hvis aussien deles i to linjer, en type med masse drifter av alle slag og enorm arbeidslyst, og en type som er litt "enklere" og kanskje krever noe mindre av sin eier (men som likevel ikke er noen sofahund).
Etter å ha lest denne diskusjonen slår det meg en tanke at det kanskje ikke er så negativt som jeg har trodd? Det er tydeligvis stor uenighet om hvor store drifter som er ønsket på aussien. Noen vil ha de "ekstreme" (og ja det står i gåseøyne fordi det ikke er helt riktig ord, men fant ikke noe bedre i farta). Men det er jo ikke tilstrekkelig etterspørsel etter slike "ekstreme" valper. Statistikken over aussiers oppnådde resultater som ble langt frem på forumet tidligere, viser jo helt klart at de fleste aussier lever sine liv som (aktive) familiehunder, som sikkert tar en lydighetsøkt i ny og ne og kanskje et spor i blant eller trener litt ag, men ikke så mye utover det. Og det regner jeg med de litt "mildere" aussiene også strekker til. Så hvis det kun skal satses på "ekstrem-hunder", bør det kanskje ikke fødes så mange kull? Eller? Siden det tydeligvis ikke er mange som trenger/ønsker slike hunder, mener jeg.
Evt. kan det fødes like mange kull som i dag, men at det da satses på to ulike typer. Noen få kull til de som ønsker å kjøpe valp fra "ekstreme" linjer og noen kull til de som ønsker en aktiv familiehund og treningskompis.
Håper ikke dette ble for mye utenfor tema. Isåfall bare gi beskjed så starter jeg en egen, ny diskusjon om det . Håper på litt synspunkter tilbake. Tanken slo meg som sagt nylig og som relativt fersk aussie-eier, setter jeg pris på litt nyanserte tilbakemeldinger .
Ønsker alle aussie-venner en flott dag!  |
Rasen er vel nesten splittet i 3 pr i dag... Arbeidslinjer (og med det mener jeg de som avler primært for gjeting ), Sport (de som vi ser mest av her til lands) og show.
Finner vel hverken rene arbeids- eller showoppdrettere her til lands? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 341 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 9:38 am Tittel: |
|
|
Når man legger ut sine meninger på forumet, må en tåle at andre ikke er enige. Hva er vitsen med et forum hvis alle var enig? Det gjør overhodet ingen ting om alle ikke er enig! Jeg forventer ikke at alle er enig det JEG mener.
Syns ikke noen av svarene er frekke, men bare andre meninger en det du har. Og det gjør da ingen ting.
Du sier du ikke er interessert i en diskusjon om dine/mine meninger om temaet, men det blir jo det når en kommer med sine egne meninger i en diskusjon. _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jorun Ny bruker

|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 9:56 am Tittel: |
|
|
| Bruno skrev: |
Når man legger ut sine meninger på forumet, må en tåle at andre ikke er enige. Hva er vitsen med et forum hvis alle var enig? Det gjør overhodet ingen ting om alle ikke er enig! Jeg forventer ikke at alle er enig det JEG mener.
Syns ikke noen av svarene er frekke, men bare andre meninger en det du har. Og det gjør da ingen ting.
Du sier du ikke er interessert i en diskusjon om dine/mine meninger om temaet, men det blir jo det når en kommer med sine egne meninger i en diskusjon. |
Jeg tåler at andre ikke er enig i hva jeg mener, men jeg sitter med intrykk at de fleste som har svart meg ikke har tålt mine meninger. Og om du ikke synes noen av svarer kan taas litt på skrå så er det hva du synes. Det jeg mente med: diskusjon om dine/mine meninger så var det så simpelt at jeg er ikke interisert i en debatt om hvem som har rett eller galt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 358 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 10:19 am Tittel: |
|
|
| Svipp skrev: |
Se bort ifra bruks og show linjer osv, metaforene er til for å brukes for å få et større perspektiv på en enkeltmanns rotete mening for flertallets mistolking. |
Hæ? |
se bort i fra mine eksempler, For det er kun eksempler på å få dere til å forstå hva jeg mener.
Et eks med en annen setting:: Lise hoppet over en elv og hoppet som en ku. Hvor ku blir satt inn for å gi et bilde av hva setningen inneholder, og gir bedre innblikk i hva en mener. Istedefor lise hoppet over elven, og hoppet rart. Der gir ikke setningen et inblikk på hva som menes på hvordan hun hopper. |
Hihi, du trenger ikke forklare meg hva en metafor betyr altså Jeg syntes bare ikke setningen ga noe særlig mening. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|