AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Høyde, masse, vekt og pels på aussien
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Annica
Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 7:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Halloj

Kul med lite debatt Very Happy

Till uppfødarna som aktiverar sina hundar hemma - jættebra før era hundar att ni trænar och aktiverar dem!! Det gør er till goda hundægare!

Men från att vara en god hundægare till att vara en god uppfødare av brukshundar ær steget vældigt långt....

Så længe ni inte sjælva har trænat, tævlat eller objektivt/officiellt prøvat hundar på høg nivå kan ni inte uttala er om kapaciteten! Det ær så elementært att det skræmmer mig att vuxna mænniskor inte får till att førstå det..... Shocked

Martine - den svenska hunden på bilden du la ut har såvitt jag vet inte kritiserats så mkt før sin pæls o massa som før att folk menar att han ser helt død ut i ringen...
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Annica
Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 8:10 pm    Tittel: Svar med Sitat

Førresten - en sak till...

Mina hundar passar in som såna som Martine menar har dåligt gemytt eftersom de ofta inte alls ær speciellt glada i fræmmande hundar(funkar bra ihop med hundar de kænner) och jag håller dem som regel kort nær vi passerar fræmmande hundar.

Sjælv ser jag mer på det som en kombination av skærpa, vaktinstinkt, negativa erfarenheter o alltfør dålig oppdragelse Wink

Att ha en hund med skærpa stæller en del krav på ægaren, men jag tror att det i slutændan ær till førdel før hundarna o rasen. Jag ær øvertygad om att krævande hundar som hamnar hos folk som vet vad de ger sig in på ofta lever ett mer intressant o berikande liv æn många av de snælla familjehundarna gør.

De som førsøker avla fram "middels" goda hundar før att tillfredstælla marknaden, gør både hundarna o rasen en stor otjænst!
Sad
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 10:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:
Halloj

Till uppfødarna som aktiverar sina hundar hemma - jættebra før era hundar att ni trænar och aktiverar dem!! Det gør er till goda hundægare!

Men från att vara en god hundægare till att vara en god uppfødare av brukshundar ær steget vældigt långt....

Så længe ni inte sjælva har trænat, tævlat eller objektivt/officiellt prøvat hundar på høg nivå kan ni inte uttala er om kapaciteten! Det ær så elementært att det skræmmer mig att vuxna mænniskor inte får till att førstå det..... Shocked

Veldig godt sagt!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Svipp
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 10:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:

De som førsøker avla fram "middels" goda hundar før att tillfredstælla marknaden, gør både hundarna o rasen en stor otjænst!
Sad

Kunne ikke vært mer enig!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Svipp
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 11:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

espeseth skrev:
Satt på spissen ...alle dere der ute , som har så bra hunder, og kan så mye, konkurrerer i de rette tingen osv , hvorfor brukes ikke deres hunder i avl?

Noen mener tydeligvis at vi norske oppdrettere selger til altfor mange feile mennesker/ familier...Hvilke signal, hvilken effekt kan f.eks denne kritikken ha på de?? Kanskje har de store planer med sin hund, kanskje trener de mye, men kanskje føler de seg "forhånds-stemplet" som udugelige, i\osv ...
Har faktisk fått tilbakemeldinger fra aussie-eiere som ikke orker gå innom forumet her, pga av vinklingen i en del temaer , og til dels sterke utsagn i retning enkelte linjer/ hunder/ oppdrettere ...
Det jeg mener er at vi må prøve å snakke saklig og holde oss for god til å bli for snever ..aussienorge er lite og gjennomsiktig ..støtte, konstruktiv kritikk, ros osv hører også med !

Alle har begynt en gang ....både som hunde-eier, hundetrener, oppdretter osv ...

Anne-Marthe
http://newthinking.espeseth.net

Jeg synes dette er en dårlig måte å argumentere på - å prøve å ta oss fordi vi er engasjert i avl. Jeg har aldri gitt uttrykk for at jeg kan eller vet alt (da hadde jeg ikke brukt tusenvis av kroner hvert år på å dra land og strand rundt for å lære mer fra flinke hundefolk), men jeg må vel få lov til å ha meninger for det. Og usaklig - det føler jeg i alle fall ikke at jeg er!

Jeg skal heller ikke ha på meg at jeg skremmer folk bort fra rasen vår - det klarer jammen de useriøse oppdretterne fint selv!

Jeg har heller aldri sagt at hunder som vinner mye på utstillinger er udugelige til alt annet - så lenge en hund har bevist at den også kan jobbe, er det nok for meg.

Personlig synes jeg vi bør bekymre oss mer for det som sitter mellom ørene på aussien enn eksteriøret. Det er vel også derfor denne diskusjonen har tatt den vendingen den har - supert at dette temaet engasjerer Smile

Og til slutt: det fins en masse unnskyldninger for ikke å konkurrere: ikke tid, nerver etc. etc. Vi vet alle hva nerver er, vi vet hvordan det er å mislykkes, hvordan det er å føle seg som verdens verste hundefører - men vi gjøre det jo for det!
Lone
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 11:12 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes vi skal være forsiktige med å si at konkurranser er det eneste saliggjørende. Noen har rett og slett ikke interesse av det eller mulighet. Men så er vel poenget her at avlshunder bør ha resultater å vise til, samt mentaltester, ikke hva hver enkelt gjør eller ikke gjør.

Å skremme bort valpekjøpere eller å få til et inkluderende miljø må vi alle ta tak i. Det nytter ikke å bare "skylde" på oppdretterne eller "de useriøse valpekjøperne" (sikter ikke til noen spesiell her). Det er jo VI som er miljøet, vi som har aussien -både oppdrettere og "vanlige" hundeeiere. Det vi har til felles er at vi liker rasen australian sheperd og vil den dets beste. Vi som er her på forumet er vel noen ekstra hakk hundegale også Laughing

Sånn... det var vel en avsporing...

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Side 11 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet