AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

SERiØS OPPDRETTER???
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Jenny Larsen
Ny bruker

Ble Medlem: 19 Okt 2005

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2005 6:53 pm    Tittel: Hei Svar med Sitat

Jeg har lest denne debatten om "seriøs oppdretter". Jeg tror dere har GLEMT hva hun [url]egentlig [/url]skriver! Det står ikke ET ENESTE ord om HVEM denne kennelen er, (ergo henger hun ikke ut noen!)det har denne kennelen SELV trekt frem, og heller ikke et eneste ord om hvorden denne oppdretteren behandler hundene sine! Det er jo ikke DET "Heidi" mener, at oppdretteren ikke er snill med hundene sine!! Syns dere har rodd denne debatten langt utover det saklige denne "Heidi" tar opp. OG oppdretteren svarer ikke på tispa med p2 mangler på forrige "uhell". Hun sier heller ingenting om at blandingshunder er mindre verdt enn renrasende hunder! Det er det DERE som gjør. I min tid i Schæferhund miljøet, ville jeg vært ekskludert av HAR hvis jeg parret hunder som ikke var godkjent av HAR (dermed også blandingshunder). En oppdretter har etter min mening ansvar for å stå frem som et godt forbilde for å bevare rasen(e) den forvalter!
mvh Jenny Larsen
marthaww
Ny bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2005 8:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

så enig med deg der ..

anne-marthe
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Marianne
Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2005 8:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Burde sikkert følge mitt eget råd om å sitte på hendene her men...

Dere har helt rett i at hun (Heidi) ikke nevner navn, men aussiemiljøet er ikke så stort at ikke "alle" vet hvem hun mener.

For meg er det prinsippet med å snakke stygt om noen på et offentlig forum som blir helt feil her. Man kan mene til man blir blå at den og den oppdretteren, dommeren, konkurrenten er useriøs, ikke helt klok eller hva det måtte være, men et forum på internett er ikke den rette plassen å spy ut sånne ting. Synes jeg. Wink

At det lager skikkelig dårlig stemning er en annen sak. Sad

Håper vi kan beholde den positive tonen vi stort sett har hatt her inne i fremtiden. Very Happy

Marianne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Hundemann
Ny bruker

Ble Medlem: 19 Okt 2005

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2005 8:31 pm    Tittel: Svar med Sitat

Har med interesse fulgt debatten hvor det diskuteres hva som kjennetegner en seriøs oppdretter.
Som avlsrådsmedlem for en av jakthundrasene, har jeg noe erfaring på det grunnleggende innen avl. Og her er det enkelte kriterier som bør oppfylles før man i det hele tatt kan bruke begrepene avl og oppdrett.

Blandingsvalper har overhodet ingenting med avl og oppdrett å gjøre.
Seriøs avl og oppdrett er: Kritisk utvelgelse av egnede avlsdyr med gode egenskaper en ønsker å fremheve for rasen.
Dette er møysommelig krevende arbeid gjennom mange år, og det finnes ingen snarveier for å oppnå et godt resultat.

Og er man interessert i å fremstå som en seriøs aktør for en rase, så ville ihvertfall ikke jeg ha annonsert ovenfor nevnte blandingsvalper på 1 side av en hjemmeside.

At enkelte personer innenfor rasemiljøet stiller seg kritisk til denne annonseringen finner jeg også helt naturlig.
De ønsker selvfølgelig en fordelaktig omtale av rasen, hvor de gode prestasjonene, og det målrettede arbeidet innen rasen blir fremhevet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
asbjørn
Bruker

Ble Medlem: 28 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2005 9:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har fulgt litt med i denne diskusjonen og er enig med at blandingshunder ikke har noe med avl å gjøre.
Har selv en blanding som min kone går ag med.Klokere og mer samarbeidsvillig hund skal en leite lenge etter.Hun ble kontaktet av landlagsledelsen i ag og ville ha hun med på rekruterings landslaget.Noe som hun måtte takke nei til pga det var en blandingshund.
Blandingshunder kan være like god som rasehunder,ikke minst med tanke på arvelige sykdomer.Det er en del raser som er blitt avlet i stykker pga ekstriør.
Det blir helt feil å henge ut en oppdretter på et offentlig pga tyvparring
Oppdretteren er vel en av de som har gjort mye positvt for rasen i Norge.Uhell kan skje selv med den beste oppdretter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
leni og phoebe
Ny bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2007

InnleggSkrevet: Søn Jan 20, 2008 9:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei, jeg var og søkte rundt her. De blandings valpene dere prater om, en av de kjøpte da jeg. Og phoebe er den nydeligste hunden man kan finne, jeg mener ikke det at man skal blande forskjellige raser med vilje, men når det først skjer, så gjør man det beste ut av det. Jeg ville ikke byttet bort Phoebe mot noen annen hund.
Tine
Ny bruker

Ble Medlem: 29 Aug 2008

InnleggSkrevet: Man Sep 29, 2008 10:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dette er jo et debattforum, og ingen har snakket nedverdigende om andre. Uenigheter er lov, det er det debatt er. Het debatt er som regel bare moro. Forskjellige synspunkter er lov, og jeg tror de fleste også godtar at ikke alle har helt samme meninger som en selv.

Hva blandingshunder angår, min forrige "BC" var faktisk blanding av 1/2 border collie, 1/4 puddel, 1/4 spaniel troooor jeg. Han så derimot ut som en renraset border collie, og var et unikum av en hund. Jeg kan bare be og håpe om at valpen jeg nå har anskaffet meg blir like lydig som den jeg engang hadde. Jeg har ikke noe imot blandingshunder, de er sunnere, og lever ofte lenger. Jeg hadde min til han ble 15, og han var fremdeles like sprek som en 6 åring da en svulst vi ikke visste om plutselig kom og krevde livet hans.

Jeg tror hele denne debatten egentlig startet på grunn av en misforståelse. Heidi burde kanskje fått opplyst av at det var blandingsvalper før hun dukket opp på tunet og så valpene. Men pytt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Sep 30, 2008 12:46 am    Tittel: Svar med Sitat

Tine skrev:
Dette er jo et debattforum, og ingen har snakket nedverdigende om andre. Uenigheter er lov, det er det debatt er. Het debatt er som regel bare moro. Forskjellige synspunkter er lov, og jeg tror de fleste også godtar at ikke alle har helt samme meninger som en selv.

Hva blandingshunder angår, min forrige "BC" var faktisk blanding av 1/2 border collie, 1/4 puddel, 1/4 spaniel troooor jeg. Han så derimot ut som en renraset border collie, og var et unikum av en hund. Jeg kan bare be og håpe om at valpen jeg nå har anskaffet meg blir like lydig som den jeg engang hadde. Jeg har ikke noe imot blandingshunder, de er sunnere, og lever ofte lenger. Jeg hadde min til han ble 15, og han var fremdeles like sprek som en 6 åring da en svulst vi ikke visste om plutselig kom og krevde livet hans.

Jeg tror hele denne debatten egentlig startet på grunn av en misforståelse. Heidi burde kanskje fått opplyst av at det var blandingsvalper før hun dukket opp på tunet og så valpene. Men pytt.

Tråden er over 3 år gammel, hvorfor rippe opp den?
Om du vil ha en diskusjon om blandinger vs renraset så kan du jo lage en tråd på det.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Lør Okt 25, 2008 1:12 am    Tittel: Svar med Sitat

hmmm...generelt sett mener jeg at masseproduksjon og blanding av valper ikke lover godt for vidreutvikling av rasen. Aussien har ikke vært i Norge så lenge, og er enda såpass "ny" at vi har fulle muligheter til å forme rasen litt mer til en sykdomsfri (iallefall prøve) og stabil hund. Med det mener jeg man må stille seg litt kritisk til hva man avler på. Men det er MIN mening Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet