AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Gjeting med aussie
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kjers10
Ny bruker

Ble Medlem: 04 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 11:52 am    Tittel: Gjeting med aussie Svar med Sitat

hei, eg har veldig lyst å få kjøpe ein aussie som neste hund, og hadde da hatt lyst til å prøve den på gjeting, vi har kyr her heime.. Very Happy har ein border collie no, men han har vi heller ikkje prøvd på organisert gjeting med.
men eg finn veldig lite info om aussie og gjeting, har fått inntrykk av at dei fleste som har dei i Norge brukar dei til utstilling, og andre hundesportar..så eg lurte på:
fins det oppdrettarar i norge som avlar aussie fra gjetarlinjer?
kan ein delta på vanlege gjetarhundkurs med aussie?
kan ein delta på gjetarhundkonkurransar?
håpar noken svarar Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
victoria
Erfaren bruker

Ble Medlem: 14 Sep 2005

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 2:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Det er ikke så mange som bruker dem til det i norge, men i Sverige er det mye mer av det.
Prøv å let litt på nette etter svenske sider:)
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
phoney
Aktiv bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 2:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei,
meg bekjent er det bare Dancing Skies (her til lands) som gjeter / har gjetet aktivit med hundene sine. Tror de jobber aktivt nå for å legge ting til rette så de kan komme igang igjen med det.
Ellers så er vel standardsvaret "Sverige". Noen oppdrettere er
Crofter Holdings http://web.telia.com/~u44307365/
Diamond Bluff http://web.telia.com/~u44307366/
Western Ranch http://www.westernranch.se/
Fätorpet http://www.fatorpet.nu/

Jeg vil tro at du vil få mye gode råd derfra om du kontakter dem (like greit å snakke med folk som holder på med det, ikke sant?)

Ellers så er det jo ihvertfall Ligaens i Danmark, noen i Tyskland og Nederland.

Kan også anbefale å se her http://www.workingaussiesource.com/index.html

Edit:
Såvidt jeg skjønner så er det en ganske stor forskjell på hvordan en BC og en Aussie jobber naturlig. Deltar du på konkurranse her til lands så vil den vel være tilrettelagt for BC'er? Om du kan være med på kurs må vel nesten den enkelte kursholder svare på -- Bare ha i bakhodet at instruktør bør kjenne til rasen og hvordan den jobber så slipper du å måtte drive feilretting i ettertid Wink (omtrent det tipset jeg fikk av en flink person)
Det er jo også ASCA konkurranser i Sverige og så er det en stor en i Nederland hos JJ Ranch (tror den pleier å være i slutten av mai?)
Beate
Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 10:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Hei,
meg bekjent er det bare Dancing Skies (her til lands) som gjeter / har gjetet aktivit med hundene sine. Tror de jobber aktivt nå for å legge ting til rette så de kan komme igang igjen med det.

Mee too, men for de som følger med hva jeg gjør, vet de at jeg har hatt startproblemer av forskjellig art. Men vi snekrer innhegninger, 2 av mine 5 venter lam, så her skjer det ting. Skulle noen strunte forbi i sommer, så velkommen innom.
Jeg får ikke trent med Sheeba før til høsten, så fint at sauene ikke blir for redde for hund Wink
Elin Amalie Rønnåbakk
Bruker

Ble Medlem: 12 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 10:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi strunter nok forbi Wink Godt med lyse kvelder nå, så vi skal stikke innom om ikke lenge Cool
Beate
Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2008 10:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Gjør det! Sauene er enda ikke i gjerdet der de skal være, men skal begynne å sette opp straks.
De to med lam skal få gå en annen plass Wink ....når lammene kommer ut Razz[/quote]
kjers10
Ny bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 10:13 am    Tittel: Svar med Sitat

tusen takk for svar:) no begynner eg faktisk å vurdere å kjøpe hund fra sverige, har ikkje tenkt på det før, men det er jo ikkje såååå langt dit Very Happy
og takk for fine linkar, virkar som mange i sverige er ganske proffe på det med gjeting med aussie, og det virkar som ein kan få god oppfølging og lære seg å gjete hos dei ein kjøper hund hos Very Happy
nokon her som har kjøpt hund i sverige? er det meir bal , med tanke på papir og sånt, viss eg vil stille hunde eller konkurrere med den i hundesport i norge?
Til Toppen
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 10:36 am    Tittel: Svar med Sitat

kjers10 skrev:
tusen takk for svar:) no begynner eg faktisk å vurdere å kjøpe hund fra sverige, har ikkje tenkt på det før, men det er jo ikkje såååå langt dit Very Happy
og takk for fine linkar, virkar som mange i sverige er ganske proffe på det med gjeting med aussie, og det virkar som ein kan få god oppfølging og lære seg å gjete hos dei ein kjøper hund hos Very Happy
nokon her som har kjøpt hund i sverige? er det meir bal , med tanke på papir og sånt, viss eg vil stille hunde eller konkurrere med den i hundesport i norge?

Er ett godt valg om du ønsker å få oppfølging, helt ukomplisert å kjøpe fra sverige, trenger ingen ekstra papirer eller vaksiner. Omregistrer til NKK når du har hentet hunden.
kjers10
Ny bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 10:39 am    Tittel: Svar med Sitat

ok, takk Very Happy er forresten veldig bra med eit sånt forum, eg syns det er vanskelig å finne info andre plassar... Very Happy
Til Toppen
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 10:48 am    Tittel: Svar med Sitat

Ja kjekt her, velkommen skal du være Smile
phoney
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 11:14 am    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikke så mye styr å importere fra andre EU land heller, ihvertfall om man er litt mindre surrehue enn meg. Noe papirarbeid, men det gikk som ryktene sa helt smertefritt.

Men som Tora poengterer, smart å kjøpe fra noen som ikke er så langt unna så du kan få tettere oppfølging om du trenger det.

Ser frem til å lese om gjeting fremover i bloggen din... kanskje du kan arrangere noen kurs etterhvert hvis du har tilgang til sau?
kjers10
Ny bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 11:22 am    Tittel: Svar med Sitat

njaa, har kyr her eg bur, men kan nok få tilgang på sau, men eg skal gå lærarskule til hausten viss alt går etter planen, så eg kjem nok ikkje til å skaffe meg ny hund før om 4 år reknar eg med...men eg vil vere godt forberedt og gjere det ordentlig Very Happy men eg gledar meg VELDIG da!! veit ikkje om eg klarer å vente så lenge eg Very Happy
phoney
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 12:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da er det bare å begynne å studere linjer og kontakte oppdrettere så du vet hva som kommer når du er klar for valpen Smile
kjers10
Ny bruker

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 2:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

jepp jepp Very Happy
var inne på sida di og såg forresten, kjempefine hundar du har Very Happy
får så lyst på aussie når eg ser alle dei fine bilda her innpå!! Very Happy
C.I.N.D.Y
Ny bruker

Ble Medlem: 28 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Mai 06, 2008 5:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

kjers10 skrev:

Hei, ja jeg har kjøpt Aussie fra Sverige, og det gikk "knirkefritt", det er jo ikke sååå langt som du sier Smile. Jeg har veldig lyst til å gå gjeterkurs selv når Cindy blir stor nok, og da blir det nok til at jeg drar over grensen. Er det noen som vet hvor gammel hunden må være før jeg kan melde meg på et gjeterkurs?
Du er foresten flink om du klarer å vente i fire år før du får deg hund Wink . Jeg syntes det var leeenge å vente i tre måneder Laughing .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Hundesport Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet