AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Vokting. Hva er det?
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kidachi
Erfaren bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Jul 10, 2007 8:31 pm    Tittel: Svar med Sitat

Amen Aussie!!! Very Happy

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Vicky
Aktiv bruker

Ble Medlem: 06 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Jul 10, 2007 9:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror aussien blir litt vel glamorisert i enkelte tilfeller.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lone
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 12:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:

Hva tenker du på?

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Lurifaksen
Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 10:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:

Hur så?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vicky
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 11:15 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg mener at når det når det til og med står "sterkt vaktinstinkt" i standarden må man faktisk regne med at man kan få en hund som vokter. Er man redd for vaktinstinkt har man valgt feil rase.
Til Toppen
Tonje
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 11:27 am    Tittel: Svar med Sitat

Hva legger dere i forskjellen mellom vokting og krangling?? Det står i rasestandarden at aussiene kan ha et sterkt vaktinnstinkt, men sjelden være kranglete. Er en hund som løfter på leppa og eventuelt gjør utfall mot andre hunder kranglete eller vokter den?
Vicky
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 11:36 am    Tittel: Svar med Sitat

Tonje skrev:
Hva legger dere i forskjellen mellom vokting og krangling?? Det står i rasestandarden at aussiene kan ha et sterkt vaktinnstinkt, men sjelden være kranglete. Er en hund som løfter på leppa og eventuelt gjør utfall mot andre hunder kranglete eller vokter den?

Nå vil jeg være så naiv å tro at ingen syns det er ok at en hund utagerer. Uansett om det er en aussie eller labrador.
Til Toppen
Tonje
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 11:41 am    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:
Tonje skrev:

Nå vil jeg være så naiv å tro at ingen syns det er ok at en hund utagerer. Uansett om det er en aussie eller labrador.

Jeg er enig med deg der og eksempelet er satt veldig på spissen, men blir det lagt for mye i hva som er vokting og kan det bli brukt som unskyldning for annen uønskelig adferd? Det er det jeg egentlig lurer på.
Kidachi
Erfaren bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 12:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:
Jeg mener at når det når det til og med står "sterkt vaktinstinkt" i standarden må man faktisk regne med at man kan få en hund som vokter. Er man redd for vaktinstinkt har man valgt feil rase.

For å prate for mitt tilfelle. Vet at det står i standarden at Aussien har vaktinstinkt, men det er ikke det samme som vokting. Begge mine varsler når det kommer folk på gården og det er helt greit, men når jeg sier at det er nok så er det nok. Men vokting derimot er jeg ikke interessert i. Ingen av mine hunder får lov til å verken vokte meg, tingene våre, bilen vår eller huset. Synes det er helt uakseptabelt og jeg har sett mange hunder som driver på sånn og flyr rett i tryne på andre hunder uten forvarsel som kommer for nærme. Og jeg vil absolutt ikke si at jeg har valgt meg feil rase bare fordi jeg ønsker at de oppfører seg ordentlig!!!! Aussien passer meg perfekt og jeg har hatt mange ulike raser opp igjennom årene.

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vicky
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 1:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tonje skrev:
Vicky skrev:
Tonje skrev:

Jeg er enig med deg der og eksempelet er satt veldig på spissen, men blir det lagt for mye i hva som er vokting og kan det bli brukt som unskyldning for annen uønskelig adferd? Det er det jeg egentlig lurer på.

Jeg er absolutt enig i at ordet vokting ofte blir missbrukt til de grader. Desverre virker det som det er like mange definisjoner på vokting som antallet mennesker.

edit: rettet skrivefeil!

Sist endret av Vicky den Ons Jul 11, 2007 2:12 pm, endret 1 gang
Til Toppen
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 1:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:

Åja, sånn, ja Smile

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vicky
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 2:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lone skrev:
Vicky skrev:

Åja, sånn, ja Smile

Må bare si ifra hvis noe mer skulle være uklart Smile
Til Toppen
Marianne
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 2:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vicky skrev:

Jeg er absolutt enig i at ordet vokting ofte blir missbrukt til de grader. Desverre virker det som det er like mange definisjoner på vokting som antallet mennesker.

edit: rettet skrivefeil!

Ja ikke sant! Confused

Og det var akkurat derfor jeg startet denne diskusjonen for nærmere ett år siden. Smile
aussie
Bruker

Ble Medlem: 18 Jan 2007

InnleggSkrevet: Fre Jul 13, 2007 3:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Pippi
Ny bruker

Ble Medlem: 18 Mai 2006

InnleggSkrevet: Ons Mar 19, 2008 10:16 am    Tittel: Hvordan jobbe vekk voktingen? Svar med Sitat

Jeg må jo innrømme at min Frida vokter mer enn jeg setter pris på.

*Hun kan vokte stolen/sekken min på trening, men bare mot andre hunder, og hun løser det på en grei måte: hun går imellom.

*Hun vokter bilen mot andre firbente (hunder og katter), dette ved bjeffing og leke gal hund inne i bilen Rolling Eyes

*Hun kan vokte bilen hvis jeg kommer tilbake fra tur, og det står folk ved bilen min, dette synes jeg ikke er greit (hun er supersosial med folk ellers, så jeg har kommet fram til at det må være vokting av bilen).

*Hun vokter meg. Spesielt hvis jeg er "off" (hadde hjernerystelse nå i vinter, da skulle hun ta alle hunder som nærmet seg meg), og hvis jeg slutter å følge med på omgivelsene (f.eks plukker bær), tar hun over og passer på.

Mye av dette ønsker jeg ikke å ha. Jeg har løst det med å trene mye på f.eks sitt med mye forstyrrelser -og har relativt grei kontroll. Føler selv at jeg skaper mer stress og forverrer situasjonene med straff, men hvis hun oppfører seg helt uakseptabelt, så har jeg straffet også.

Dette er min første aussie, og min første erfaring med vokting. Hvordan løser dere andre dette?

Linn
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Side 2 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet