| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Ons Aug 30, 2006 2:46 pm Tittel: Skuddredsel og arv |
|
|
Nå vil jeg gjerne høre ulike synspunkter!
Hvordan er det med denne skuddberørtheten... hvis en eneste hund i ett kull får skuddberørthet eller skuddredsel som resultat på en test (k-test, mh etc.), mens resten av kullet er skuddfaste, vil en da skuddredselen/berørtheten sies å gå i arv fra alle i kullet? Eller vil en kunne anta at det ene individet har blitt redd/berørt pga miljøfaktorer? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Beate Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006 Innlegg: 532 Bosted: Reipå i Meløy
|
Skrevet: Ons Aug 29, 2007 11:27 pm Tittel: |
|
|
Jeg plukker opp en gammel tråd.........
Dette lurer jeg også på, og noe jeg tenkte litt på i forbindelse med at man trener på skudd fordi man skal konkurrere i bruks, mens flere som mentaltester hundene sine, aldri har "skutt" for hunden.
Jeg har vært på både karaktertest og MH med min hund.. Jeg har aldri trent på skudd. Jeg følte meg utillpass i NSchK avd. ? da jeg karaktertestet hunden min.. Jeg var nervøs (dommer sa; men Beate, dette kan du jo.. (har vært i miljøet, og testet en hund på FA og en på karaktertest...vel, rutine? Nei..)), jeg spurte om jeg fikk ha med egen leke. Nei, de hadde leke.. Vel; en helvet..... skogspinne var det jeg fikk. Og det var noe jeg aldri hadde lekt med min hund med.. Vel, vel. Leken ble utrolig dårlig, vi strøk på skuddet. Jeg følte meg hånliggjort av ene dommeren som spurte overlegent: "Er det den leken du får til med hunden din?" Sheeba skvatt sa det smalt, emn jaggu det gjorde jeg og! Ikke hadde vi trent, ingenting.. Men hun stakk da vitterlig ikke, så jeg følte det urettferdig at dommeren krysset av i det "værste" feltet. Ikke har den avd. heller klart å sende inn info til NKK..
Så MH: Ikke stakk min hund der heller, selv om leken nå var bedre, men værste sort her og på avkryssing..
Hadde jeg nå trent på skudd for konkurransen sin del, ville nok ikke reaksjonen vært den samme. Da ville jo hunden blitt belønnet for å være i ro/ikke bry seg/ se på "mor"/what ever.....
Det blir som da jeg tok egnethetstesten i NRH. Hunden min hadde da aldri rundert, og momentet med å ta tak i fert som kom gjennom luften ble dårlig... En hund som er blitt trent på dette ei stund, og som så tar testen, vil jo selvfølgelig kunne jobbe mye mer selvstendig på dette området, og score bedre.. Men denne testen er vel tatt av programmet nå..
Men på LP-komkurranse i fjor høst, i klasse to, fikk min hund 10 ene dagen, og 9,5 andre dagen i fellesdekk klasse 2. 200 meter unna hadde skytterklubben konkurranse, der det ble fyret av salver med jevne mellomrom.
Jeg påstår ikke at min hund ikke var berørt, men
HVA ER SKUDDREDDHET????
Er ikke det flyktende hunder, de som klatrer på deg og liksom sier "mor, redd meg!" ?? De som flippper helt ut, og ikke får til noen ting? Osv.?
Oj, det ble et langt innlegg.. Men som Lone skriver; Skuddreddhet/skuddberørthet. Arv/påført/trening....... _________________ Beate & Sheeba |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 360
|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 9:48 am Tittel: |
|
|
Jeg vil jo se på helheten. Om en er berørt så kan det jo bero på flere faktore, og en hund kan jo godt ha lært å bli skuddberørt/ redd som følge av hendelser. Samme er det jo flere faktorer i en test som indikerer redselnivået på hunden og sterke og svake sider. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 10:09 am Tittel: |
|
|
| Beate skrev: |
Så MH: Ikke stakk min hund der heller, selv om leken nå var bedre, men værste sort her og på avkryssing..
HVA ER SKUDDREDDHET????
. |
Ser på feltene i MH testen så er 5: Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykt tendenser/ avstår skott.
Noe som vil si at selv om hunden skvatt på første skudd eller andre så bheolder den den feelingen gjennom resten av skuddene. Den tilpasser seg ikke situasjonen og blir ikke mer rolig.
Sheeba har jo og på resten av testen 4 og 5 på alle de andre redsel punktene. Så 5 på skudd er jo i samsvar med reaksjonene og avreaskjonen på de andre.
Det er jo ikke så mye skuddene i seg selv - om hunden tålet ett smell som er viktig. Det skal og være bra ille før en hund klapper helt sammen ved lyder og får panikk. Men når en tester så er det jo flere faktorer som er med. Hundens belastbarhet - den utsettes for mer over kort tid i en test en i dagliglivet og avvikene kommer ofte i det hunden ikke lengre klarer å avreagere nok og samler opp redselen. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 380 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 10:37 am Tittel: |
|
|
Det er vel ganske grundig fastslått gjennom forskning at skuddredsel er arvelig (bl.a Kenth Svartberg), så dersom man ikke er rimelig sikker på at redselen er "lært" og i tillegg har god oversikt og statistikk på søsknene, foreldre etc, ville jeg vært forsiktig med å avle på et slikt individ.
Og som Tora sier: man må se det i sammenheng med resten av momentene på testen Man skal ikke, etter min mening, automatisk utestenge en hund som er berørt av skudd fra avl, men man er nødt til se berørtheten i en større sammenheng, og skaffe seg et godt totalbilde av hunden og slekten. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 380 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 3:22 pm Tittel: |
|
|
Lone: nå innser jeg at jeg vel i grunnen ikke svarte på det du spurte om
Og ikke har jeg grunnlag for å gjøre det heller. Jeg ville forsøkt å søke litt rundt på nettet, feks etter det Kenth Svartberg har skrevet om emnet - kanskje du kan finne noe utfyllende om arvegangene der!
Også fikk jeg ikke med meg før nå at denne tråden avr fra i fjor Det skal ikke være så lett! _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org
Sist endret av Svipp den Tor Aug 30, 2007 5:44 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839
|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 3:40 pm Tittel: |
|
|
Oi, her blir det liv i en diskusjon jeg startet for ett år siden Trivelig!
Når det gjelder skuddredsel har jeg vel blitt fortalt at man må se på redselen i helhet i løpet av en test, som Tora sier. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi L Bruker
Ble Medlem: 25 Jan 2007 Innlegg: 135 Bosted: Skedsmo
|
Skrevet: Tir Sep 04, 2007 10:20 am Tittel: |
|
|
Lyst å legge til noe her. Mynta, min hund, har en fenomenal Mh (og K-test) beskrivelse. Hun er meget selvstendig og løser alt på egen hånd. Ikke noe å utsette på hennes test på noen måte. MEN på skuddene, får hun 4. Hvorfor? jo fordi hun får overvær av skytteren og hun tenker vel at hun skal "fikse" han også. Og sta og egen som hun er, var det vanskelig¨å få henne da til å tenke på noe annet. Nå hun skal være passiv er alt ok, "hun får val bare vente her litt da". Hun var høyløpsk når hun ble testet, og alle anbefalte meg å ikke stille. Men jeg hadde kjørt 6t i 35 varmegrader uten aircondition, og søren om jeg skulle snu uten test. Hun har hørt skudd på trening og bryr seg ikke. Dette har vært skudd i en militærleir vi ikke kan råde over. Hverken før eller etter har hun "tenkt" mer på disse skuddene. -om jeg har betenkligheter å bruke henne i avl på grunnlag av en 4 på på skudd på MH?? NEi selvfølgelig ikke. Hele testen i seg selv er mer enn nok forklaring. Det er alt for dumt å kun se på skudd. Jeg kjenner flere hunder jeg ville hatt store problemer å forsvare til bruk iavl, men som har 1 på skudd.
Helt enig med Grete og Tora. Og der det er bredde i kullet som er skuddfaste, foreldre osv, ville jeg ikke lagt stor vekt på det ene individet. Jeg vet hvor lett det er å overøfre sin egen "skuddreddhet" til sin hund, jeg vet jeg tom har gjort det selv!
Jeg vet ikke hvorfor jeg eller andre setter opp: "Godkjent/Mh med 1 på skudd", når en slik test/beskrivelse er så mye mer enn skudd....Jeg burde i allefall ikke bli med på en trenden, men jeg er vel ikke bedre enn andre...
Heidi L _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Tir Sep 04, 2007 5:29 pm Tittel: |
|
|
Enig med deg heidi, det er mye i en test som er viktig i en sammenheng.
MH må jo folk huske at er en beskrivelse av hva hunden gjør, og ikke en bedømmelse slik som korning/ FA.
Mange ting kan virke inn på hundens oppførsel under skudd. F.eks temperamang/ læring etc etc - noe som og vil vise seg gjennom resten av testen.
En hund med mye temperamang reagerer mer en de med lite - men veldig viktig er jo hundens avreaksjon. Er jo ikke noe galt i å reagere så lenge de avreagerer kjapt.
Om hundene får 4 og 5 på skudd annet så betyr jo ikke det skuddredd - men de gjorde hva den rubrikken sier de gjorde.
Værre syns jeg det er når hundene ikke klarer å løse resten av testen uten mye førerhjelp og samtidig viser mye redsler.
Samme er jo egenskapene kjekke å vite om, både svake og sterke sider når det skal videreføres. Man trenger jo ikke doble på det som peker litt ned. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|