AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Skarphet, hva skal vi med det?
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lone
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 12:30 pm    Tittel: Skarphet, hva skal vi med det? Svar med Sitat

Hvis skarphet (skärpe) er hundens evne til å bli sint, hva skal vi med det hos aussien, eller hunder generelt? Trenger vi hunder som har lett for å tenne på alle plugger og bli riv ruskende sinte? Hva skal vi med det? Hvilken nytte har vi av det i bruksen, i agilityen eller i hverdagen, enn hva med på gården når den gjeter?

Er det å ha pondus til å si i fra til et stort beist av ei ku at nå må du se til å flytte deg? Eller er det å snakke med de samme store bokstavene til en unge som bøyer seg over den?

Hva trenger vi skarpheten til?

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Annica
Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 6:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hmm, en tanke jag har är att en viss skärpa ibland är mer till nytta för individen (hunden) än för omgivningen (folket)...
Tycker att det finns många exempel på att hundar som faktiskt kräver viss respekt o stimulans oxå får det. Till skillnad mot de som ungarna kan behandla hur som helst, eller som du bara behöver träna när du själv har lust...

När någon ställer den frågan så som du gör kommer jag alltid att tänka på en dokumentär jag såg för ganska länge sen. Det handlade om olika kattraser och man drog fram en ras som man avlat bort nästan all skärpa ur. Ägarna tyckte det var helt fantastiskt med en katt som ungarna kunde ha som leksak och man demonstrerade oxå hur det gick att kasta katten fram o tillbaka mellan två personer utan att den fräste ifrån... För några kanske det är det perfekta husdjuret, men själv skulle jag föredra att folk lärde sig att visa respekt för djuren.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 8:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Annica"
När någon ställer den frågan så som du gör kommer jag alltid att tänka på en dokumentär jag såg för ganska länge sen. Det handlade om olika kattraser och man drog fram en ras som man avlat bort nästan all skärpa ur. Ägarna tyckte det var helt fantastiskt med en katt som ungarna kunde ha som leksak och man demonstrerade oxå hur det gick att kasta katten fram o tillbaka mellan två personer utan att den fräste ifrån... För några kanske det är det perfekta husdjuret, men själv skulle jag föredra att folk lärde sig att visa respekt för djuren.[/quote]

Shocked ekstremt!

Hvis vi ser på oss mennesker, så har jo også vi behov for å kunne vise sinne og temperamang. Hadde vi ikke det, så hadde vi ikke hatt den egenskapen. Men evnen til å vise sinne kan jo gå over i aggresjon, og det er jo ikke bra. Jeg tenker som så at det er sundt for et individ å kunne vise at det er noe den ikke liker, sette foten ned og si at nok er nok. Man må kunne snakke med pondus ellers blir man overkjørt. Jeg vil tro dette også kan overføres til hunder. Samtidig har nok alle av oss godt å ha litt fredsstudier, både hunder og mennesker Razz

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 8:47 pm    Tittel: Re: Skarphet, hva skal vi med det? Svar med Sitat

Lone skrev:

Aussien må ha skärpe for å bli en riktig god gjeterhund.
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 9:11 pm    Tittel: Re: Skarphet, hva skal vi med det? Svar med Sitat

Svipp skrev:
Lone skrev:

Hvorfor?

Til Toppen
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 9:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tenker egnetlig ikke på en egenskap alene - alene gjør de ikke ett individ uansett - og alle adferder er med på å gi en helhet.
Ett individ uten evne til å vise sinne ville nok gjort meg litt skeptisk, menneske eller dyr - men det er evnen til å ikke bruke sinnet som er viktig.

F.eks om en hund har mye redsel, så er jo skarphet og dårlig avreaskjon en smule kipt å ha, da er det jo bedre om de er mer "lobotomerte" og heller bare blir stående og trekker seg inn i seg selv og passifiseres - hvilket ikke er noe positivit om en ønsker en hund å jobbe med da disse gjerne er hundene som ser ut som de er i en helt annen verden så snart miljøet skifter.
Det er jo heller ikke positivt å ha hunder som angriper først og spør etterpå - men disse ser en jo og har brister i reaksjonene over hele linja.
For min del så vil jeg ha litt skarphet - jeg vil gjerne at hunden har ett bredt spekter av "følelser" å spille på, og jeg ser gjerne at de tenner litt av å plages og heller prøver mer, og jeg syns det er greit den tør å ta avgjørelser. Så er det jo de andre egenskapene som er viktige - at avreaksjonen står i forhold til reaksjonen, at den velger fornuftig og rasjonelt i situasjonene den kommer i, og at den har mot til ikke å bruke aggreasjon for å løse ubehagelige situasjoner. Farlig aggreasjon bunner for det meste i redsel, og da er skarphet farlig. Men så på den andre siden - en skikkelig redd hund uten skarphet vil kanskje ikke vise reaskjoner før det virkelig er nok - og da kanskje overreagere noe helt forferdelig fordi den er så presset, uten å ha hatt mulighet eller evner til å si i fra.

Så for meg er det snakk om balanse på alle egenskapene til sammen, ikke bare den ene eller den andre.
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 9:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Bra skrevet, Tora!

Synes spesielt det du sa om at det er bedre med en hund som har et bredt spekter av følelser å spille på enn en som har færre. Igjen ser jeg likhetstrekk med oss mennesker, vi er sunnere og mer harmonisk jo flere følelser vi kan spille på.

Og som det står i hele rasestandarden til aussien: moderasjon. Med andre ord: alt med måte.

Til Toppen
Mailin
Aktiv bruker

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 9:34 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lone skrev:
Bra skrevet, Tora!

Synes spesielt det du sa om at det er bedre med en hund som har et bredt spekter av følelser å spille på enn en som har færre. Igjen ser jeg likhetstrekk med oss mennesker, vi er sunnere og mer harmonisk jo flere følelser vi kan spille på.

Og som det står i hele rasestandarden til aussien: moderasjon. Med andre ord: alt med måte.

I rasestandarden er det vel benbygging, pels og størrelse som det står moderat om. Ellers står det vel "sterkt gjeter og vaktinstinkt.

Er enig i det de andre sier at ting må være i balanse til hverandre. Problemene kommer når en hund mangler noe den ene eller andre veien (mentalt)..
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 10:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mailin skrev:
Lone skrev:
Bra skrevet, Tora!

I rasestandarden er det vel benbygging, pels og størrelse som det står moderat om. Ellers står det vel "sterkt gjeter og vaktinstinkt.

Er enig i det de andre sier at ting må være i balanse til hverandre. Problemene kommer når en hund mangler noe den ene eller andre veien (mentalt)..

Vel, det snakkes vel også om at gemytten til aussien skal være moderat. At noe er moderat synes jeg sier noe om at tingene skal være i ballanse. Det er ingen overdrifter noe sted.

Til Toppen
Mailin
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 30, 2008 10:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lone skrev:
Mailin skrev:
Lone skrev:
Bra skrevet, Tora!

Vel, det snakkes vel også om at gemytten til aussien skal være moderat. At noe er moderat synes jeg sier noe om at tingene skal være i ballanse. Det er ingen overdrifter noe sted.

I standarden står det "Intelligent, trofast, med sterkt gjeter- og vaktinstinkt, arbeider villig hele dagen. Godt gemytt og sjelden kranglete. Kan være noe reservert overfor fremmede."

Med moderat så tenker jeg at ting er moderate. Det vil si at det feks er et moderat gjeterinstinkt, altså ikke noe sterkt gjeterinstinkt. Ballanse derimot må det uansett være i hodet selv om bikkja har sterkt eller moderat gjeterinstinkt.

Edit: dette ble litt knotete.. Skriver på eksamensoppgave, så hodet er sånn halvveis med Rolling Eyes

Når det er snakk om moderat så går det ivel nn i skalaen: Lite - mellom - mye/sterkt. På aussien står det forklart som at den skal ha moderat pelslengde, altså ikke lang, og ikke kort, men noe i mellom. En hund med lite vakt og andre instinkter burde jo fortsatt ha hodet i balanse.

Ble det mer forståelig nå? Tror det er på tide å legge oppgaven til side å krype til køys så hodet får hvilt litt Razz
Svipp
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 6:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Tora & Twist skrev:

Så for meg er det snakk om balanse på alle egenskapene til sammen, ikke bare den ene eller den andre.

Enig!
Svipp
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 6:42 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er nok enig med Mailin at "moderat" er et ord som er brukt om aussiens fysikk.
F.eks. høres ikke moderat gjeterinstinkt, moderat arbeidskapasitet, moderat lekelyst og moderat gjenstandsinteresse ut som komplimenter, gjør det vel? Laughing

PS: Poenget mitt, dersom det ikke er klart, er at "moderat" ikke klinger veldig godt (i alle fall ikke på norsk) om denne typen egenskaper - uansett hvilken gjeter-/brukshundrase vi snakker om.
Mailin
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 8:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Svipp skrev:
Jeg er nok enig med Mailin at "moderat" er et ord som er brukt om aussiens fysikk.
F.eks. høres ikke moderat gjeterinstinkt, moderat arbeidskapasitet, moderat lekelyst og moderat gjenstandsinteresse ut som komplimenter, gjør det vel? Laughing

PS: Poenget mitt, dersom det ikke er klart, er at "moderat" ikke klinger veldig godt (i alle fall ikke på norsk) om denne typen egenskaper - uansett hvilken gjeter-/brukshundrase vi snakker om.

Takk!

Det var det jeg prøvde å få fram, på en himla knotete måte! Laughing
MariBa
Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007

InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 12:08 pm    Tittel: Re: Skarphet, hva skal vi med det? Svar med Sitat

Svipp skrev:
Lone skrev:

Jeg lurer også litt på hvorfor det? Og nå skriver jeg ikke fordi jeg er uenig med deg, for jeg har aldri drevet med gjeting og har null peiling på det. Så jeg skriver bare for at jeg er nysgjerrig.. Smile . Er det fordi en hund med "skärpa" ofte har mere "guts"? Hva da med border collien, som ikke har så mye skarphet (slik jeg oppfatter den iallefall). Den er jo en utpreget gjeterhund.. Bare lurer og vil lære litt mere, jeg, for det med gjeting er helt nytt for meg Wink .
Jorun
Ny bruker

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 7:19 am    Tittel: Re: Skarphet, hva skal vi med det? Svar med Sitat

Lone skrev:
Svipp skrev:
Lone skrev:

Hvorfor?

Aussien har ikke et like godt og intenst eye som det bordern har, og for å kompansere trenger de skarpheten, en aussie har lov til å snappe når den gjeter, i enten mule eller hase, men det skal ikke være på linje som et bitt, og være over på milisekundet.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet