| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
laila_katrin Bruker
Ble Medlem: 18 Jul 2007 Innlegg: 154 Bosted: Mosjøen
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 7:05 am Tittel: Låne bort tispe for avl |
|
|
Hei
Jeg lurte litt på hvis man har ei tispe man vil bruke i avl. (Bra på utstilling, gemytt osv med alt sånn som en hund burde være før man tar den ut til avl).
Men så hvis man ikke har mulighet selv til å ha tispa i den tiden den skal få valper og når valpene skal vokse å senere få nye eiere. Enten fordi man ikke har mulighet og tid, eller man føler man ikke kan nok om å finne gode eiere og ellers det som inngår i oppdrett.
Kunne man da "låne" bort tispa si til noen andre som kan mye om rasen, eventuelt er oppdretter allerede? Sånn at tispa bor der og den som har den da tar seg av det meste. Bare at den som egentlig eier den følger med altså.
Håper noen skjønte hva jeg mente
Men ikke misforstå da. Er jo bare et spørsmål så langt  _________________ Jeg ser frem til å bli en lykkelig eier av en Aussie en dag =D |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 359 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 10:12 am Tittel: |
|
|
Tja ser ikke problemet i det egentlig. Det er jo flere tisper som ikke føder hjemme der de bor pga forskjellig avtaler med oppdretter og sånt.
Men finn deg en som du stoler på da, og som vet hva det vil si å ha valpekull og hvor mye jobb det er. Og avtal ALT skriftlig først, det er fort gjort å "bli lurt" selv om du føler du kjenner vedkommende som skal ha kullet for deg.
LYKKE TIL! _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hege & Co Bruker

Ble Medlem: 16 Aug 2005 Innlegg: 256 Bosted: Kløfta
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 10:18 am Tittel: |
|
|
Hei
Hmmm….. første jeg tenker er hvorfor er det så om og gjøre og ha valper på tispa si??????
Samtidig så slår det meg at hvis man da har bestemt seg for det utansett, så er det kanskje like greit at man plasserer bort tispen når man ikke har peiling, men tispa er jo fortsatt eieren sin og alt som kommer i etter tide må jo eieren stå for i mange år fremover……
Ellers så er min mening NEI!!! Jeg syntes ikke det er etisk riktig oven for en tispe som går drektig og bli satt bort til fremmede. Slik jeg ser det så er det ”eieren” som kjenner sin hund best på alle mulig måter. Det å bli avlevert til et fremmed hus med fremmede lukter, hunder, mennesker kanskje katter, barn som hunden kanskje ikke er vant til tror jeg ikke vil være gunstig verken for tispa eller de blivende valpene.
Hvor blir det av tryggheten som er spesielt viktig for en tispe slik at hun også kan prege sine valper på en harmonisk og trygg måte.
En tispe som stadig føler seg urolig /usikker, vil nok vokte mer over valpene pga usikkerheten og dette kan nok dessverre bli overføre til valpene.
Noe som igjen er veldig uheldig både for valpene og fremtidige eier.
Når det er sakt så vet ikke jeg hvor godt tispa evt. kjenner den fremtidige "valpestasjon" da.
Uansett, jeg ville aldri ha levert fra meg ”min ” tispe til andre og spesielt ikke i en så sår periode. Hvis jeg ikke kan ha tispa hos meg og ikke stoler på eller står for mine egne avgjørelser i forhold til en slik prosessen så hadde jeg vel latt det toget gå…..
Bare tanke på å besøke hunden min hos andre, og forlate den mens den står der med ”går du ifra meg igjen blikket” er nok for meg.
Eller så syntes jeg at man skal bruke hunder i avl for at det skal ”gange rasen”. Alle tisper eller hannhunder må jo ikke ha avkom etter seg.
Som sagt dette er min mening, og vi har alle ett valg men for meg i en slik situasjon hadde det vært samvittigheten og fornuften som rådet over lystene. _________________ Hege & Robbie
|
 |
Bruno Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005 Innlegg: 359 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 10:23 am Tittel: |
|
|
Jeg må få presisere at tispen ble satt bort til KJENTE folk, ikke hvem som helst, sånn at hun er kjent der hun skal være osv osv
Om en på død og liv skal ha tispa si i avl er jo en helt annen debatt. _________________ Janne Linnerud
Kennel Sea Perto
www.brunoen.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 360
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 12:49 pm Tittel: |
|
|
Det er ganske vanlig praksis å låne tilbake hunder for valper - enten ved at oppdretter satt den ut på för i utgangspunktet med tanke på senere avl, eller oppdretter finner ut den solgte en hund som var bedre enn de den har beholdt selv. Om spørsmålet kommer opp så er det gjerne oppdretter/ eller den som ønsker å bruke tispen som tar kontakt - og alt må være på papir.
I hvilken grad det er greit for hunden? De færreste reagerer - om hunden har en såpass skrall nervestatus at den er avhengig av sin eier for å klare seg eller ikke er miljøfast nok til endringer, så bør den jo uansett ikke brukes i avl. De fleste som låner/ eller har ute tisper er jo og såpass vante til å drive med hund at de tar hensyn til tispen og legger tilrette for at oppholdet skal bli best mulig. Både i henhold til tilvenning, miljøet etc etc. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Linda & Kid Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005 Innlegg: 420 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 2:55 pm Tittel: Re: Låne bort tispe for avl |
|
|
| laila_katrin skrev: |
Hei Jeg lurte litt på hvis man har ei tispe man vil bruke i avl. (Bra på utstilling, gemytt osv med alt sånn som en hund burde være før man tar den ut til avl).Men så hvis man ikke har mulighet selv til å ha tispa i den tiden den skal få valper og når valpene skal vokse å senere få nye eiere. Enten fordi man ikke har mulighet og tid, eller man føler man ikke kan nok om å finne gode eiere og ellers det som inngår i oppdrett.
Kunne man da "låne" bort tispa si til noen andre som kan mye om rasen, eventuelt er oppdretter allerede? Sånn at tispa bor der og den som har den da tar seg av det meste. Bare at den som egentlig eier den følger med altså.
Håper noen skjønte hva jeg mente
Men ikke misforstå da. Er jo bare et spørsmål så langt  |
Jeg synes det er helt greit. Tispene er så opptatt av sin rolle som mor så hvor de er har egentlig ikke så stor betydning. Selvfølgelig dersom alt er lagt til rette og at tispen/ m valper får godt stell og alle sine behov dekket! _________________ Linda Ødegaard |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hege & Co Bruker

|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 3:19 pm Tittel: |
|
|
| Sitat: |
Det er ganske vanlig praksis å låne tilbake hunder for valper - enten ved at oppdretter satt den ut på för i utgangspunktet med tanke på senere avl, eller oppdretter finner ut den solgte en hund som var bedre enn de den har beholdt selv. Om spørsmålet kommer opp så er det gjerne oppdretter/ eller den som ønsker å bruke tispen som tar kontakt - og alt må være på papir.
I hvilken grad det er greit for hunden? De færreste reagerer - om hunden har en såpass skrall nervestatus at den er avhengig av sin eier for å klare seg eller ikke er miljøfast nok til endringer, så bør den jo uansett ikke brukes i avl. De fleste som låner/ eller har ute tisper er jo og såpass vante til å drive med hund at de tar hensyn til tispen og legger tilrette for at oppholdet skal bli best mulig. Både i henhold til tilvenning, miljøet etc etc. |
Nå tok jeg utgangspunkt i at man selv eide tispa
Ja! hvis det er snakk om en tispe man har på för så blir jo det en annen ting.
Men hvis man er eier av tispa, så er vel ikke det så vanlig, og forutsettningen er jo som sagt tidligere at eier og oppdretter kommer frem til en enighet. Men det viktigste er vel at eieren føler seg komfortabel med det, og ikke føler seg presset til å gjennomføre noe bare pga. av oppdretters ønsker.
Kikker man seg rundt så finnes det også mye rart generelt i oppdretter verden, på lik linje med hunde eiere.
Er vel heller ikke enig i at tispa nødvendig vis har " skrall nervestatus" og at den ikke er miljøfast, selv om den er borte fra eiern sin. jeg tenker at det er flere faktorer som spiller inn, og at det er en annen setting og situasjonen. Mange hunder lider også av seperasjonsangst fra eierne sine. Dette kan jo også ha negativ innvirkning.
Så lenge hunden har de kriteriene som trengs og den er godt kjent og trygg med personene, miljøet osv. på "valpestasjonen" og ikke minst at man selv syntes det er greit så, er det jo ens eget valg til slutt. _________________ Hege & Robbie
|
 |
Lurifaksen Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007 Innlegg: 452 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 4:11 pm Tittel: |
|
|
| Hege & Co skrev: |
I hvilken grad det er greit for hunden? De færreste reagerer - om hunden har en såpass skrall nervestatus at den er avhengig av sin eier for å klare seg eller ikke er miljøfast nok til endringer, så bør den jo uansett ikke brukes i avl. De fleste som låner/ eller har ute tisper er jo og såpass vante til å drive med hund at de tar hensyn til tispen og legger tilrette for at oppholdet skal bli best mulig. Både i henhold til tilvenning, miljøet etc etc. |
Nå tok jeg utgangspunkt i at man selv eide tispa
Ja! hvis det er snakk om en tispe man har på för så blir jo det en annen ting.
Men hvis man er eier av tispa, så er vel ikke det så vanlig, og forutsettningen er jo som sagt tidligere at eier og oppdretter kommer frem til en enighet. Men det viktigste er vel at eieren føler seg komfortabel med det, og ikke føler seg presset til å gjennomføre noe bare pga. av oppdretters ønsker.
Kikker man seg rundt så finnes det også mye rart generelt i oppdretter verden, på lik linje med hunde eiere.
Er vel heller ikke enig i at tispa nødvendig vis har " skrall nervestatus" og at den ikke er miljøfast, selv om den er borte fra eiern sin. jeg tenker at det er flere faktorer som spiller inn, og at det er en annen setting og situasjonen. Mange hunder lider også av seperasjonsangst fra eierne sine. Dette kan jo også ha negativ innvirkning.
Så lenge hunden har de kriteriene som trengs og den er godt kjent og trygg med personene, miljøet osv. på "valpestasjonen" og ikke minst at man selv syntes det er greit så, er det jo ens eget valg til slutt. |
Hvorfor mener du at det er så uvanlig? Man ser jo at det hender titt og ofte at oppdrettere blir så fornøyd med hunder fra oppdrettet sitt at de spør valpekjøperne sine om å få "låne" hunden og ha et kull på den. _________________ Mvh Anniken & Emma !
www.skogshund.moo.no |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 6:36 pm Tittel: |
|
|
| Hege & Co skrev: |
Mange hunder lider også av seperasjonsangst fra eierne sine. Dette kan jo også ha negativ innvirkning.
|
Off topic, men jeg anser faktisk seperasjonsangst som en umiddelbar diskvalifisering som avlsmateriale - hunder med ulike angstlidelser og mangler i nervekonstitusjon har ikke noe å tilføre i noen raser. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
|
| Til Toppen |
|
 |
Vicky Aktiv bruker
Ble Medlem: 06 Aug 2005 Innlegg: 566
|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 7:26 pm Tittel: |
|
|
Jeg ser ikke noe problem med at en tispe føder hos noen andre, eller at man sender en hannhund til andre for parring. Bestefar til min Papillon har bodd både i Tyskland, Danmark og Norge. Null problem, hunden er like trygg og god som alltid.
Er fullstendig enig med Tora. En hund med seperasjonsangst burde ikke føres videre. Har selv sett tilfeller på andre raser hvor man benyttet foreldre med seperasjonsangst. Har til og med sett tilfeller der man har benyttet et avelsdyr som ikke engang klarer å være alene i et annet rom enn eier! Forkastelig sier bare jeg. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hege & Co Bruker

|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 9:10 pm Tittel: |
|
|
Lurifaksen skrev:
Hvorfor mener du at det er så uvanlig? Man ser jo at det hender titt og ofte at oppdrettere blir så fornøyd med hunder fra oppdrettet sitt at de spør valpekjøperne sine om å få "låne" hunden og ha et kull på den
|
Hvorfor jeg mener det, jo fordi jeg faktisk ikke vet om eller kjenner noen som har vært i den situasjonen. At det skjer, det er jo klart, men at det er slik som du skriver "titt og ofte" ??
Vi er nok tydelig vis i forskjellige hundegrener og hundemiljøer. _________________ Hege & Robbie
|
 |
Hege & Co Bruker

|
Skrevet: Tor Apr 24, 2008 9:58 pm Tittel: |
|
|
Tora & Twist skrev:
Off topic, men jeg anser faktisk seperasjonsangst som en umiddelbar diskvalifisering som avlsmateriale - hunder med ulike angstlidelser og mangler i nervekonstitusjon har ikke noe å tilføre i noen raser
|
Og det er jeg jo helt enig i.
Jeg velger å tro at det er en del hundeeiere som aldri har tenkt tanken på at hunden lider av dette i en eller annen grad, eller at de rett og slett aldri har hørt om det i forbindelse med hund.
En annen ting er jo hvis man tar av seg skylappene så er det mye rart som det ikke burdet vært avlet på.
På lik linje med at det er mange hundeeiere som kanskje burde valg gullfiskbolle i stede for hund.
Eller oppdrettere (uavhengig av rase) som kansje ikke burde kalle seg oppdrettere pga sin useriøsitet
Men nå var jo dette litt Off topic da………….
Men tilbake til tråstarter,
Mitt råd er at man vurderer situasjon ut i fra hunden, eieren, og valpestasjonen", og samtidig kjenne litt på lysten, fornuften og samvittigheten, man skal stå for de valgene man tar både ovenfor seg selv og hunden.
Lykke til videre.  _________________ Hege & Robbie
|
 |
tatijana Ny bruker

Ble Medlem: 27 Okt 2006 Innlegg: 17
|
Skrevet: Fre Apr 25, 2008 1:34 pm Tittel: |
|
|
husk at valpekjøperene skal følges opp óg .. hvem skal følge dem opp ? de som låner tispen ? _________________ Tatijana,Teddy & Betty |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Fre Apr 25, 2008 1:53 pm Tittel: |
|
|
Var meningen at min forrige hund skulle på leasing til sin oppdretter, men ble ikke noe av da hunden fikk tilbakevenden livmorbetennelse og ble sterilisert.
Avtalen mellom meg og oppdretter var at hun lånte avlsrett på hunden min med alt hva det medfører, hvilket er en skriftlig kontrakt der jeg fraskriver meg enhver befatning med kullet. Jeg skulle ha prisen av en valp i betaling for lånet av tispen og hun tok alle utgifter med valpene, og oppfølging.
Jeg hadde kommet til å møte oppdretter hos hannhund og sendt hunden med henne hjem så hun fikk noen måneder på å avklimatisere seg før valpene kom, særlig da og siden det var langt mellom oss, og hentet henne igjen når valpene var leveringsklare.
Jeg hadde ikke lånt hund til hvem som helst, eller annonsert den ut for avl bare for at hunden skal få ha valper, det er i utgangspunktet ikke noe behov for meg at de får det, uansett hvor bra hunden måtte være. Det må jammen være en bra begrunnelse for at jeg skal overhode vurdere en slik forespørsel. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 266 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Fre Apr 25, 2008 7:52 pm Tittel: |
|
|
For mitt vedkommende hadde det ikke vært aktuelt. Jeg tror faktisk det er best for tispen å få være i sine vante omgivelser. De er tross alt (selv om de har god psyke) i en sårbar situasjon. Men jeg vet jo at det er veldig vanlig med både forvert og leasingavtaler, så JA, det virker jo som om det funker greit i de fleste tilfeller, men jeg hadde likevel ikke gjort det. Sier seg litt selv hvor tispen har aller best av å føde og oppfostre sine små synes jeg, men som sagt hvis tispen er relativt stabil psykisk (hvilket de fleste forutsetter før de setter henne i avl), så funker det nok helt greit hvis de du setter henne til erfarne folk, men tenk deg godt om først! _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|