AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Hvor mange kull og hva slags type kull er ønskelig i Norge?
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Hva slags aussiekull ønsker du?
Hovedsaklig show-/ tur- og kosehunder
0%
 0%  [ 0 ]
Hovedsaklig workinglinjer (ikke nødvendigvis kun gjeting, men hunder med sterke drifter og svært stor arbeidskapasitet.
33%
 33%  [ 10 ]
Hovedsaklig allroundere / "midt-på-treet-hunder
56%
 56%  [ 17 ]
Vil at det skal avles på alle tre "typene"
10%
 10%  [ 3 ]
Antall stemmer : 30

Av Innlegg
Jorun
Ny bruker

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 8:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes ikke 17 kull i løpet av et år er altfor drøyt, det ligger veldig i grenseland etter min mening. Men da tenker jeg slik, at hvis det i gjennomsnitt fødes 7 valper i hvert kull så blir det 119 valper. 2/5 blir kanskje solgt til andre land som eks. Sverige, Danmark, er dødfødte osv. Og da er det igjen 72 valper. + at noen av tispene kan gå tomme, eks 2 tisper er tomme, og da blir antallet valper redusert til 58. Og da er så apsolutt ikke et ille antall etter min mening med tanke på den voksende populasjonen aussien har her i Norge. Så lenge oppdrettere er flinke til å selge til egnede mennesker om de så skal konkurere eller ikke, og at de tar det ansvaret det er å være oppdretter og avler for et formål og ikke som fabrikk så ser jeg ingen grunn til å slå varselstrommer enda med tanke på rasens økning.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 9:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jorun skrev:
Jeg synes ikke 17 kull i løpet av et år er altfor drøyt, det ligger veldig i grenseland etter min mening. Men da tenker jeg slik, at hvis det i gjennomsnitt fødes 7 valper i hvert kull så blir det 119 valper. 2/5 blir kanskje solgt til andre land som eks. Sverige, Danmark, er dødfødte osv. Og da er det igjen 72 valper. + at noen av tispene kan gå tomme, eks 2 tisper er tomme, og da blir antallet valper redusert til 58. Og da er så apsolutt ikke et ille antall etter min mening med tanke på den voksende populasjonen aussien har her i Norge. Så lenge oppdrettere er flinke til å selge til egnede mennesker om de så skal konkurere eller ikke, og at de tar det ansvaret det er å være oppdretter og avler for et formål og ikke som fabrikk så ser jeg ingen grunn til å slå varselstrommer enda med tanke på rasens økning.

Vet ikke helt hvor du har tallene fra, men fra Dogweb
b kan en se at i 2006 og 2007 var det hvert år 9 kull og henholdsvis 100 og 71 hunder registrert (inkl. importer) Det går heller ikke ut flere enn det kommer inn.

Det er jo og sagt at 20-30 aussier går rundt med "store gemytt" problemer (hvilke jeg antar er i fra omtrent disse årene) og syns heller ikke det akkurat lyser noe store formål i valpelistene. Flere av hundene har til og med endel store redsler.
Jeg er mest skeptisk fordi jeg ennå har belgeren ganske friskt i minne da den var på sitt mest populære på nittitallet - gemyttet var heller labert og du fant jammen en belger på annen hver trapp som pen pynt. På de siste 10 årene så er registreringen av f.eks terv gått ned med nesten 200 i året og gemyttet er blitt bedre. Til og med Schafer er gått kraftig tilbake (hell og lykke for det da).
En kan jo ta litt lærdom fra de andre rasene som er blitt "ødelagt" både mentalt og helsemessig av popularitets avl og heller være litt føre var og heller avlsvurdere avkommene skikkelig før neste generasjon går i avl.
Skynde seg litt sakte Smile
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 9:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jorun skrev:
2/5 blir kanskje solgt til andre land som eks. Sverige, Danmark, er dødfødte osv.

Jeg tviler på at 2 av 5 aussie-valper blir eksportert til utlandet. Norge fremstår vel ikke som et land med en så fremragende aussie-populasjon at folk fra utlandet går mann av huse for å få kjøpe valper herfra.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Heidi L
Bruker

Ble Medlem: 25 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 9:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

WCC og brukshudkåring er det samme, ser det står oppført to ganger på Sofie. Og det er glemt på Mynta. Ikke at det betyr noe, men når dere driver med flisespikkeri, skal ALT være rett. Og Billy har bestått søksprøvene i A (spor og rundering) OG HK, men EIEREN sto ikke. Kanskje dere kan tenke dere litt om før alle blir hakket på? Det er tydeligvis den ENKLESTE oppgave i verden å være oppdretter. Jeg kan fortelle dere en ting, og det er at det er ikke mange hannhuder å velge mellom når ALLE verdiene skal være tilstede. Noen ganger må man fire på kravene, der den andre i kombinasjonen har nok. Slik er det bare. Enten så er det helse årsaker, mentale årsaker, farger, linjer eller at de er brukt masse før, som gjør at den velger å avstå. Eller de kan ha bestått både den ene og den andre mentaltesten, være godkjent redningshund men alikevell ikke være avlsmateriale!! Det er MYE mer enn meritter og tester som ligger til grunn for at noen velger den ene eller andre hannhunden/tispen i avl. Og det er faktisk ikke værre enn at dere som ikke liker parringer av to kombinasjoner ikke kjøper valp derifra! Det er faktisk oppdrettere her i landet som faktisk prøver å gjøre en god jobb med å bevare Aussien som arbeidshund, miljøsterk og sosial osv. INGEN hund er 100% perfekt, det er latterlig å tro noe annet. Man nå se svakhetene på sin hund, og ikke dobble dette med den hunden man skal bruke. Det er også påfallende at i denne diskusjonen (unntatt deg Linda/Blactorn) er IKKE-OPPDRETTERE som har svaret, og vet alt, og kan alt om hvordan og hvilke kombinasjoener som skal gjøres. Det er dere som er valpekjøpere som har all makt! Ikke kjøp noe dere ikke vil ha! Værre er det ikke...

Heidi
Tora & Twist
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 10:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Heidi L skrev:
WCC og brukshudkåring er det samme,

Eh? WCC er ett papir du kjøper av NKK for å stille bruksklasse i andre land, er ikke verdt noe mer. Ett WCC i Norge gjelder f.eks ikke for Svensk Championat. Du får det kastet etter deg om du har brukshundkåring eller godkjent D spor (Ikke opprykk, men godkjent)

Men utover det, hvilke kombinasjoner du selv gjør antar jeg du har en plan med. Og tror ikke det er du som står for 17 kull i år. Men syns jo det er rart at du selv som holder på med hund finner det helt uinteressant hvordan rasen generelt skal utvikle seg. Ja det er kjøperne som har makten, men det må jo være lov å like rasen man har og ikke ville se den går nedenom i de dype tråkkene etterlatt av rasene som gikk samme veien før den.
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 12:08 am    Tittel: Svar med Sitat

Linda & Kid skrev:
summerbaby skrev:
Ja visst har vi alle vært nybegynner en gang, men jeg mener at aussien er blandt de rasene man ikke nødvendigvis begynner med hvis man aldri har hatt hund før Wink En gang må jo være første gang man har aussie, men jeg mener at kjøper må vite hva de går til. Hva rasen er og hva den faktisk krever. Må gjerne være første hund, men kunnskapen om rasen bør være tilstede.

Jeg ser ingen grunn til å ikke selge Aussie til førstegangs kjøpere, selvfølgelig må de være interisert i å gi hunden en meningsfull hverdag.
(hva jeg mener med en menings full hverdag har jeg skrevet om tidligere)

Tror du misforstod meg litt Smile "Må gjerne være første hund, men kunnskapen om rasen bør være tilstede".
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 12:31 am    Tittel: Svar med Sitat

Heidi L skrev:
WCC og brukshudkåring er det samme, ser det står oppført to ganger på Sofie. Og det er glemt på Mynta. Ikke at det betyr noe, men når dere driver med flisespikkeri, skal ALT være rett. Og Billy har bestått søksprøvene i A (spor og rundering) OG HK, men EIEREN sto ikke. Kanskje dere kan tenke dere litt om før alle blir hakket på? Det er tydeligvis den ENKLESTE oppgave i verden å være oppdretter. Jeg kan fortelle dere en ting, og det er at det er ikke mange hannhuder å velge mellom når ALLE verdiene skal være tilstede. Noen ganger må man fire på kravene, der den andre i kombinasjonen har nok. Slik er det bare. Enten så er det helse årsaker, mentale årsaker, farger, linjer eller at de er brukt masse før, som gjør at den velger å avstå. Eller de kan ha bestått både den ene og den andre mentaltesten, være godkjent redningshund men alikevell ikke være avlsmateriale!! Det er MYE mer enn meritter og tester som ligger til grunn for at noen velger den ene eller andre hannhunden/tispen i avl. Og det er faktisk ikke værre enn at dere som ikke liker parringer av to kombinasjoner ikke kjøper valp derifra! Det er faktisk oppdrettere her i landet som faktisk prøver å gjøre en god jobb med å bevare Aussien som arbeidshund, miljøsterk og sosial osv. INGEN hund er 100% perfekt, det er latterlig å tro noe annet. Man nå se svakhetene på sin hund, og ikke dobble dette med den hunden man skal bruke. Det er også påfallende at i denne diskusjonen (unntatt deg Linda/Blactorn) er IKKE-OPPDRETTERE som har svaret, og vet alt, og kan alt om hvordan og hvilke kombinasjoener som skal gjøres. Det er dere som er valpekjøpere som har all makt! Ikke kjøp noe dere ikke vil ha! Værre er det ikke...

Heidi

så fordi at det er så mye å ta hensyn til mener du at kravene ikke skal være så store?
Kidachi
Erfaren bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 7:27 am    Tittel: Svar med Sitat

Heidi L skrev:

Heidi

Utrolig enig med deg her Heidi. Very Happy

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Jorun
Ny bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 7:30 am    Tittel: Svar med Sitat

Svipp skrev:
Jorun skrev:
2/5 blir kanskje solgt til andre land som eks. Sverige, Danmark, er dødfødte osv.

Jeg tviler på at 2 av 5 aussie-valper blir eksportert til utlandet. Norge fremstår vel ikke som et land med en så fremragende aussie-populasjon at folk fra utlandet går mann av huse for å få kjøpe valper herfra.

Nå mente jeg ikke at 2 av 5 blir eksportert til utlandet, men også dødfødt, død i tidlig alder, blir beholdt i eget oppdrett som videre avls hunder osv.
Til Toppen
Heidi L
Bruker

Ble Medlem: 25 Jan 2007

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 7:41 am    Tittel: Svar med Sitat

Til Summerbaby: NEI ikke kravene mindre, men man må godta at ikke alle er perfekte og at det finnes svakheter på ALLE hunder. Når det gjelder avl må man derfor ikke tro at man lager perfekte hunder fordi man tror man har perfekte foreldre. Kravene må ikke være mindre av den grunn, men jeg tror ikke man får bedre hunder av å lete etter det perfekte. det finner grunner for at en hund ikke er merittert, eller bestått en eller annen test, UTEN at det gjørt han/hun til minder god alshund fordet. Og det er DETTE som ikke alltid fremgår av slike "statistikker" som ble listet opp her. Jeg fler meg ikke truffet, altså. Og jeg syns det er kjempebra med debatt!! Men det har flere sider Smile
Heidi
Jorun
Ny bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 7:51 am    Tittel: Svar med Sitat

Tora & Twist skrev:
Jorun skrev:

Vet ikke helt hvor du har tallene fra, men fra Dogweb
b kan en se at i 2006 og 2007 var det hvert år 9 kull og henholdsvis 100 og 71 hunder registrert (inkl. importer) Det går heller ikke ut flere enn det kommer inn.

Det er jo og sagt at 20-30 aussier går rundt med "store gemytt" problemer (hvilke jeg antar er i fra omtrent disse årene) og syns heller ikke det akkurat lyser noe store formål i valpelistene. Flere av hundene har til og med endel store redsler.
Jeg er mest skeptisk fordi jeg ennå har belgeren ganske friskt i minne da den var på sitt mest populære på nittitallet - gemyttet var heller labert og du fant jammen en belger på annen hver trapp som pen pynt. På de siste 10 årene så er registreringen av f.eks terv gått ned med nesten 200 i året og gemyttet er blitt bedre. Til og med Schafer er gått kraftig tilbake (hell og lykke for det da).
En kan jo ta litt lærdom fra de andre rasene som er blitt "ødelagt" både mentalt og helsemessig av popularitets avl og heller være litt føre var og heller avlsvurdere avkommene skikkelig før neste generasjon går i avl.
Skynde seg litt sakte Smile

Ja soliklart. Men 17 kull er fortsatt ikke et ekstremt tall slik som schafer har vært oppe i. Og jeg tror til tross for at det er 17 kull så blir de avlsvurdert, (godtroende ja Very Happy ) Det går tross alt to år før tispa blir satt på, og på de to årene så har man sett gemyttet.
Man skal jo ungå at rasen blir stuepynt med et hel... gemyttfeil. Men jeg tror ikke vi er på vei dit ennå. Man må holde seg i balanse, ikke for få og ikke for mange, fra 2003 til 2007 har det blitt reg 380 individer. Noe som apsolutt ikke er ille med tanke på at det går over 5 år. Så Jeg tror at Norge har rom til å utvikle rasen i en positiv retning uten bekymring for overproduksjon riktig ennå. Verre er det når det blir reg bortimot 200 på 1 år flere år på rad enn nå hvor det har holdt seg under 100, utenom i 2006 hvor det ble reg nøyaktig 100. Very Happy
Jeg vil å legge til at per 1.1.08 var folketallet i Norge 4 737 171. Og i 07 ble hele 23819 hunder registrert. Så jeg tror nok markedet sammen med folketallet har plass til aussien.
Til Toppen
Elin og Madde
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 8:21 am    Tittel: Svar med Sitat

Heidi L skrev:

Heidi

Helt enig. Very Happy vi synes også det er i overkant med kull for tiden, håper virkelig oppdretterne finner gode hjem til alle Confused
Tora & Twist
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 8:36 am    Tittel: Svar med Sitat

Heidi L skrev:
Noen ganger må man fire på kravene, der den andre i kombinasjonen har nok. Slik er det bare. Enten så er det helse årsaker, mentale årsaker, farger, linjer eller at de er brukt masse før, som gjør at den velger å avstå. Eller de kan ha bestått både den ene og den andre mentaltesten, være godkjent redningshund men alikevell ikke være avlsmateriale!! Det er MYE mer enn meritter og tester som ligger til grunn for at noen velger den ene eller andre hannhunden/tispen i avl.

Så det er egentlig helt greit at majoriteten av aussie antagelig med tiden kommer til å sitte å pese på nyttårsaften fordi de ikke tåler bråk, klapper sammen i tunneller, er redde på diverse underlag og ikke er belastbare nok til å gjøre en k-test?
Det er jo ikke akkurat som om majoriteten overhode blir prøvd på andre arenaer for å se om de faktisk kan jobbe eller om de tåler miljø. De fleste trener hjemme i hagen sin.
Slik det ser ut nå er vel kravene firt ned til at hundene ikke er feilfarget.
Bruno
Aktiv bruker

Ble Medlem: 11 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 8:42 am    Tittel: Svar med Sitat

Tora & Twist skrev:
Heidi L skrev:
Noen ganger må man fire på kravene, der den andre i kombinasjonen har nok. Slik er det bare. Enten så er det helse årsaker, mentale årsaker, farger, linjer eller at de er brukt masse før, som gjør at den velger å avstå. Eller de kan ha bestått både den ene og den andre mentaltesten, være godkjent redningshund men alikevell ikke være avlsmateriale!! Det er MYE mer enn meritter og tester som ligger til grunn for at noen velger den ene eller andre hannhunden/tispen i avl.

Så det er egentlig helt greit at majoriteten av aussie antagelig med tiden kommer til å sitte å pese på nyttårsaften fordi de ikke tåler bråk, klapper sammen i tunneller, er redde på diverse underlag og ikke er belastbare nok til å gjøre en k-test?
Det er jo ikke akkurat som om majoriteten overhode blir prøvd på andre arenaer for å se om de faktisk kan jobbe eller om de tåler miljø. De fleste trener hjemme i hagen sin.
Slik det ser ut nå er vel kravene firt ned til at hundene ikke er feilfarget.

Er nok ikke sånt ment. Poenget er at tester og meritter sier ikke ALT. Det må være en HELHET i hunden som gjør at den er egnet for brukt i avl. Det finnes faktisk hunder som er godkj A i redning, bestått K-test og har LP. resultater, men som alikevl OVERHODET IKKE egner seg til avl.
Og en hund trenger ikke sitte å skjelve i tuneller, eller på nyttårsaften selv om den ikke har godkjent K-test. Det er ikke det at vi ikke skal teste hundene, og at resultatet ikke er viktig, men HELHETEN av hunden er det aller viktigste. Hjelper fint lite med den politihunden som gjorde en knakende godt test, når han ikke gadd å trene og å bli sliten Razz
Til Toppen
Tora & Twist
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 8:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Bruno skrev:

Er nok ikke sånt ment. Poenget er at tester og meritter sier ikke ALT. Det må være en HELHET i hunden som gjør at den er egnet for brukt i avl. Det finnes faktisk hunder som er godkj A i redning, bestått K-test og har LP. resultater, men som alikevl OVERHODET IKKE egner seg til avl.
Og en hund trenger ikke sitte å skjelve i tuneller, eller på nyttårsaften selv om den ikke har godkjent K-test. Det er ikke det at vi ikke skal teste hundene, og at resultatet ikke er viktig, men HELHETEN av hunden er det aller viktigste. Hjelper fint lite med den politihunden som gjorde en knakende godt test, når han ikke gadd å trene og å bli sliten Razz

Jo det er klart, og når en hund faktisk er blitt prøvd og merittert så har man ett grunnlag å ta avgjørelser på - men nå er det jo slik på store deler av aussien at den hverken blir trent (jeg kaller ikke at man aktiviserer hunden sin å trene), blir ikke merittert og den står ikke tester. Hva har man da? Hunden er så søt og snill og fortjener barn er jo unnskyldningene de bruker på blandingshundavl. Samme som gjelder på aussie? Den har så flott personlighet?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 4 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet