| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Hva slags aussiekull ønsker du? |
| Hovedsaklig show-/ tur- og kosehunder |
|
0% |
[ 0 ] |
| Hovedsaklig workinglinjer (ikke nødvendigvis kun gjeting, men hunder med sterke drifter og svært stor arbeidskapasitet. |
|
33% |
[ 10 ] |
| Hovedsaklig allroundere / "midt-på-treet-hunder |
|
56% |
[ 17 ] |
| Vil at det skal avles på alle tre "typene" |
|
10% |
[ 3 ] |
|
| Antall stemmer : 30 |
|
| Av |
Innlegg |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 264 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 2:45 pm Tittel: Hvor mange kull og hva slags type kull er ønskelig i Norge? |
|
|
Som nevnt i et innlegg i den andre diskusjonen "Gemytt", var det som sagt en tanke som slo meg. Men jeg lager en egen debatt om det, for å ikke "kuppe" den andre tråden.
Kort sagt: Hvor mange aussie-valper synes du det er optimalt at fødes hvert år? Færre enn flere enn hva vi har i dag? Hvor stor andel bør være typiske arbeidslinjer? Håper gjerne at dere som er oppdrettere også kan besvare hvor stor etterspørsel dere har etter valper som skal jobbes med på virkelig høyt nivå og hvor stor andel som "bare" skal ha en treningskompis. Er det negativt at rasen deles opp i 3 ulike typer (show, gjeting og allroundere/sportshunder)?
Bli med i avstemingen og skriv din utfyllende mening!  _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jorun Bruker

Ble Medlem: 13 Jan 2008 Innlegg: 109 Bosted: Kløfta
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 3:46 pm Tittel: |
|
|
Når det kommer til hvor mange kull så har jeg ingen formening så lenge en ikke driver "fabrikk".
For å kunne avle mener jeg en må ha et grunnlag på hvorfor man skal avle på nettopp disse hundene, hvilken egenskaper er de bærere av som gjør det værdt å sette kull. Og ikke minst mener jeg en skal ha et mål med sin avl, og ikke bare avle for penger som man ofte ser i både bikkje og kattemiljøet.
Men husker jeg leste et sted for en stund tilbake at for å ivareta rasen sunnest mulig uten å ta i bruk for mye linjeavl som det så fint heter måtte nærmere 50% av alle avkom gå ut i avl minst 1 gang. Men det var da snakk om rasens utvikling flere generasjoner fremover. Om dette stemmer eller ikke skal ikke jeg si noe på. |
|
| Til Toppen |
|
 |
summerbaby Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008 Innlegg: 66
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 8:19 pm Tittel: |
|
|
Hvor mange? hmm...Det viktigst synes jeg er at oppdretterne fokuserer på og få bra hunder, at de ikke bare avler i vei for å tjene penger, at sykdommer avles bort så godt som mulig og at de ikke selger hundene for å ligge i sofaen. Det må gjerne være show like så mye som bruks, så lenge de blir brukt.
Så på en anna side ville det kanskje være greit om aussiemiljøet ikke blir så stort, for da er det jo vanskeligere og holde kontroll på stamtavler, sykdommer, linjer, gener osv osv...Men klart, en oppdretter gjør som en vil, men håper kvaliteten på hundene holder en viss standard.
Mijøet må gjerne vokse, Men da bør også kunnskapen om rasen vokse  _________________ http://elgrano.wordpress.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Marianne Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 548 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 10:38 pm Tittel: |
|
|
Må si jeg blir litt betenkt over antall valper som er på markedet/planlagt for tiden.
Er det virkelig marked for så mange valper på en gang? Synes nesten alle oppdretterne har kull/ nettopp hatt kull eller har planlagt kull i løpet av våren/sommeren.
Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. Og så mange potensielle aussieeiere kan det umulig være i Norge i dag.  _________________ Marianne og Amy |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Fre Apr 04, 2008 10:40 pm Tittel: |
|
|
| Marianne skrev: |
Må si jeg blir litt betenkt over antall valper som er på markedet/planlagt for tiden.
Er det virkelig marked for så mange valper på en gang? Synes nesten alle oppdretterne har kull/ nettopp hatt kull eller har planlagt kull i løpet av våren/sommeren.
Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. Og så mange potensielle aussieeiere kan det umulig være i Norge i dag.  |
Enig  _________________ Lone
When God made aussies, he was just showing off! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lurifaksen Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007 Innlegg: 433 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Lør Apr 05, 2008 2:50 am Tittel: |
|
|
Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. Og så mange potensielle aussieeiere kan det umulig være i Norge i dag.  |
Det samme har jeg tenkt mange ganger iløped av året som har gått. Det er jo "baby-boom" på valpefronten hos aussien til nesten enhver årstid, og SPESIELT nå på våren/sommeren. Jeg tar meg selv i å lure på hvor alle disse valpene blir av jeg. _________________ Mvh Anniken & Emma !
www.skogshund.moo.no |
|
| Til Toppen |
|
 |
summerbaby Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008 Innlegg: 66
|
Skrevet: Lør Apr 05, 2008 8:30 am Tittel: |
|
|
Jepp, har også tenkt på det samme  _________________ http://elgrano.wordpress.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 412
|
Skrevet: Lør Apr 05, 2008 8:34 am Tittel: |
|
|
| Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. |
Dette bør da være helt naturlig uansett hvilket levende vesen man tar til seg. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Elin og Madde Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005 Innlegg: 993 Bosted: Meisingset, møre og romsdal
|
Skrevet: Lør Apr 05, 2008 10:08 am Tittel: |
|
|
Synes også at oppdrettere burde legge ut sine planer i god tid (for de som ikke gjør det) før en kombinasjon blir tatt, føler at kullet er mer planlagt og har en mening da... Og det gir jo valpekjøpere mer tid til å tenke gjennom hvilket av de planlagte kullene de vil ha fra. Tid til å forhøre seg rundt osv. Kanskje en større sjanse for at rett valp kommer til rett kjøper  _________________ Hilsen Elin og Madde som alltid er enig med hverandre |
|
| Til Toppen |
|
 |
Marianne Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 548 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Lør Apr 05, 2008 7:54 pm Tittel: |
|
|
| phoney skrev: |
| Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. |
Dette bør da være helt naturlig uansett hvilket levende vesen man tar til seg. |
Enig med deg i det Kjetil. Men tror konsekvensene av et impulsivt og feilstått aussievalpekjøp kan bli litt verre enn dersom impulskjøpet er en sheltivalp f.eks.
Man bør helst være obs. på aussiens egenskaper og helst ha en plan for hvordan man vil håndtere disse egenskapene når de dukker opp.
Man har liksom litt mindre slingringsmonn i oppdragelsen av aussien (og en del andre bruks/gjeterhunder) enn man har med en del andre raser. _________________ Marianne og Amy |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annica Bruker
Ble Medlem: 15 Aug 2005 Innlegg: 214 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Man Apr 07, 2008 3:02 pm Tittel: |
|
|
Synes det ser ut til å være seriøs marked for sånn ca 1-2 kull per år i Norge. _________________ Mvh
Annica, Cisco & Yes |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 350
|
Skrevet: Man Apr 07, 2008 3:24 pm Tittel: |
|
|
Jeg lurer jo på hva som er kjøpergruppen. Det er jo født, og planlegges ganske mange kull i år og jeg kan ikke tenke meg at det er aktive kjøpere nok til så mange. Aussie har jo så langt på ingen måte etablert seg som noe alternativ til de vanlige brukshundene (siden mange mangler både lek og arbeidslyst) Som agilityhund sier jo ryktene (ref. forum) at gemyttet ikke holder til å "bare" bli aktivisert noen dager i uken.
Hva er så de planlagte kjøpergruppene til alle disse hundene? _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 361 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Man Apr 07, 2008 4:36 pm Tittel: |
|
|
| Tora & Twist skrev: |
Hva er så de planlagte kjøpergruppene til alle disse hundene? |
Lurer jeg også på. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Linda & Kid Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005 Innlegg: 415 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Man Apr 07, 2008 4:59 pm Tittel: |
|
|
Da kan man jo alltids spørre seg om hva hver enkelt oppdretter ønsker å selge til!?
Jeg selger kun til valpekjøpere som tenker å gi sin hund en meningsfyllt hverdag, dvs jeg krever ikke at de skal konkurrere men trene innen en eller flere typer hundesport.
Så når jeg planlegger ett kull planlegger jeg å selge til aktive hundeførere med trening/ konkurranse intresse.
Jeg hadde kun slike kjøpere til "Summer Flowers" kullet og er godt i gang med å få slike kjøpere til neste kombinasjon.
Så for meg har seriøse hundefolk vært i flertall på de henvendelsene jeg har hatt på mine kull.
Og jeg er positivt overasket med tanke på at jeg tidligere drev med Rottweiler og der var det hva skal jeg si... "litt forskjellig" som kontaktet meg!
Kan avslutte med å si at jeg sitter heller igjen med en valp eller tre for å vente på rette kjøper enn å selge til gudogenhvermann! _________________ Linda Ødegaard |
|
| Til Toppen |
|
 |
Linda & Kid Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005 Innlegg: 415 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Man Apr 07, 2008 5:06 pm Tittel: |
|
|
| Annica skrev: |
| Synes det ser ut til å være seriøs marked for sånn ca 1-2 kull per år i Norge. |
Man skal da ha en mulighet til å utvikle/ bevare rasen over tid. Med 1-2 kull i året vil det vel begrense seg! _________________ Linda Ødegaard |
|
| Til Toppen |
|
 |
|