AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Hvor mange kull og hva slags type kull er ønskelig i Norge?
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Hva slags aussiekull ønsker du?
Hovedsaklig show-/ tur- og kosehunder
0%
 0%  [ 0 ]
Hovedsaklig workinglinjer (ikke nødvendigvis kun gjeting, men hunder med sterke drifter og svært stor arbeidskapasitet.
33%
 33%  [ 10 ]
Hovedsaklig allroundere / "midt-på-treet-hunder
56%
 56%  [ 17 ]
Vil at det skal avles på alle tre "typene"
10%
 10%  [ 3 ]
Antall stemmer : 30

Av Innlegg
MariBa
Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007

InnleggSkrevet: Fre Apr 04, 2008 2:45 pm    Tittel: Hvor mange kull og hva slags type kull er ønskelig i Norge? Svar med Sitat

Som nevnt i et innlegg i den andre diskusjonen "Gemytt", var det som sagt en tanke som slo meg. Men jeg lager en egen debatt om det, for å ikke "kuppe" den andre tråden.

Kort sagt: Hvor mange aussie-valper synes du det er optimalt at fødes hvert år? Færre enn flere enn hva vi har i dag? Hvor stor andel bør være typiske arbeidslinjer? Håper gjerne at dere som er oppdrettere også kan besvare hvor stor etterspørsel dere har etter valper som skal jobbes med på virkelig høyt nivå og hvor stor andel som "bare" skal ha en treningskompis. Er det negativt at rasen deles opp i 3 ulike typer (show, gjeting og allroundere/sportshunder)?
Bli med i avstemingen og skriv din utfyllende mening! Smile
Jorun
Bruker

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: Fre Apr 04, 2008 3:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Når det kommer til hvor mange kull så har jeg ingen formening så lenge en ikke driver "fabrikk".
For å kunne avle mener jeg en må ha et grunnlag på hvorfor man skal avle på nettopp disse hundene, hvilken egenskaper er de bærere av som gjør det værdt å sette kull. Og ikke minst mener jeg en skal ha et mål med sin avl, og ikke bare avle for penger som man ofte ser i både bikkje og kattemiljøet.
Men husker jeg leste et sted for en stund tilbake at for å ivareta rasen sunnest mulig uten å ta i bruk for mye linjeavl som det så fint heter måtte nærmere 50% av alle avkom gå ut i avl minst 1 gang. Men det var da snakk om rasens utvikling flere generasjoner fremover. Om dette stemmer eller ikke skal ikke jeg si noe på.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Fre Apr 04, 2008 8:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvor mange? hmm...Det viktigst synes jeg er at oppdretterne fokuserer på og få bra hunder, at de ikke bare avler i vei for å tjene penger, at sykdommer avles bort så godt som mulig og at de ikke selger hundene for å ligge i sofaen. Det må gjerne være show like så mye som bruks, så lenge de blir brukt.

Så på en anna side ville det kanskje være greit om aussiemiljøet ikke blir så stort, for da er det jo vanskeligere og holde kontroll på stamtavler, sykdommer, linjer, gener osv osv...Men klart, en oppdretter gjør som en vil, men håper kvaliteten på hundene holder en viss standard.

Mijøet må gjerne vokse, Men da bør også kunnskapen om rasen vokse Cool
Marianne
Aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Fre Apr 04, 2008 10:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må si jeg blir litt betenkt over antall valper som er på markedet/planlagt for tiden.

Er det virkelig marked for så mange valper på en gang? Synes nesten alle oppdretterne har kull/ nettopp hatt kull eller har planlagt kull i løpet av våren/sommeren.

Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. Og så mange potensielle aussieeiere kan det umulig være i Norge i dag. Question
Lone
Særdeles aktiv bruker

InnleggSkrevet: Fre Apr 04, 2008 10:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Marianne skrev:
Må si jeg blir litt betenkt over antall valper som er på markedet/planlagt for tiden.

Er det virkelig marked for så mange valper på en gang? Synes nesten alle oppdretterne har kull/ nettopp hatt kull eller har planlagt kull i løpet av våren/sommeren.

Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe. Og så mange potensielle aussieeiere kan det umulig være i Norge i dag. Question

Enig Smile

When God made aussies, he was just showing off!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Lurifaksen
Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 2:50 am    Tittel: Svar med Sitat

Marianne skrev:

Det samme har jeg tenkt mange ganger iløped av året som har gått. Det er jo "baby-boom" på valpefronten hos aussien til nesten enhver årstid, og SPESIELT nå på våren/sommeren. Jeg tar meg selv i å lure på hvor alle disse valpene blir av jeg.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 8:30 am    Tittel: Svar med Sitat

Marianne skrev:

Jepp, har også tenkt på det samme Rolling Eyes
phoney
Aktiv bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 8:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Marianne skrev:
Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe.

Dette bør da være helt naturlig uansett hvilket levende vesen man tar til seg.
Elin og Madde
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 10:08 am    Tittel: Svar med Sitat

Synes også at oppdrettere burde legge ut sine planer i god tid (for de som ikke gjør det) før en kombinasjon blir tatt, føler at kullet er mer planlagt og har en mening da... Og det gir jo valpekjøpere mer tid til å tenke gjennom hvilket av de planlagte kullene de vil ha fra. Tid til å forhøre seg rundt osv. Kanskje en større sjanse for at rett valp kommer til rett kjøper Question
Marianne
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Lør Apr 05, 2008 7:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

phoney skrev:
Marianne skrev:
Synes personlig at valget av aussie bør være nøye gjennomtenkt, og at du skal bruke hunden til noe.

Dette bør da være helt naturlig uansett hvilket levende vesen man tar til seg.

Enig med deg i det Kjetil. Men tror konsekvensene av et impulsivt og feilstått aussievalpekjøp kan bli litt verre enn dersom impulskjøpet er en sheltivalp f.eks.

Man bør helst være obs. på aussiens egenskaper og helst ha en plan for hvordan man vil håndtere disse egenskapene når de dukker opp. Very Happy

Man har liksom litt mindre slingringsmonn i oppdragelsen av aussien (og en del andre bruks/gjeterhunder) enn man har med en del andre raser.
Annica
Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 3:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Synes det ser ut til å være seriøs marked for sånn ca 1-2 kull per år i Norge.
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 3:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg lurer jo på hva som er kjøpergruppen. Det er jo født, og planlegges ganske mange kull i år og jeg kan ikke tenke meg at det er aktive kjøpere nok til så mange. Aussie har jo så langt på ingen måte etablert seg som noe alternativ til de vanlige brukshundene (siden mange mangler både lek og arbeidslyst) Som agilityhund sier jo ryktene (ref. forum) at gemyttet ikke holder til å "bare" bli aktivisert noen dager i uken.
Hva er så de planlagte kjøpergruppene til alle disse hundene?
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 4:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tora & Twist skrev:

Hva er så de planlagte kjøpergruppene til alle disse hundene?

Lurer jeg også på.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Linda & Kid
Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 4:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da kan man jo alltids spørre seg om hva hver enkelt oppdretter ønsker å selge til!?
Jeg selger kun til valpekjøpere som tenker å gi sin hund en meningsfyllt hverdag, dvs jeg krever ikke at de skal konkurrere men trene innen en eller flere typer hundesport.

Så når jeg planlegger ett kull planlegger jeg å selge til aktive hundeførere med trening/ konkurranse intresse.

Jeg hadde kun slike kjøpere til "Summer Flowers" kullet og er godt i gang med å få slike kjøpere til neste kombinasjon.

Så for meg har seriøse hundefolk vært i flertall på de henvendelsene jeg har hatt på mine kull.

Og jeg er positivt overasket med tanke på at jeg tidligere drev med Rottweiler og der var det hva skal jeg si... "litt forskjellig" som kontaktet meg!

Kan avslutte med å si at jeg sitter heller igjen med en valp eller tre for å vente på rette kjøper enn å selge til gudogenhvermann!
Linda & Kid
Aktiv bruker

Ble Medlem: 14 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Apr 07, 2008 5:06 pm    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:
Synes det ser ut til å være seriøs marked for sånn ca 1-2 kull per år i Norge.

Man skal da ha en mulighet til å utvikle/ bevare rasen over tid. Med 1-2 kull i året vil det vel begrense seg!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Side 1 av 5

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet