AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

Gemytt
Gå til side 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Martine
Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 2:33 pm    Tittel: Gemytt Svar med Sitat

Hvordan er gemyttet på rasen vår? Har de et gemytt som er forenelig med det livet vi presenterer for de?

Hvorfor tas ikke dette mer seriøst i avl?

Kjør debatt!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 3:34 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hva legger du i gemytt?
På hvilken måte er det ikke forenelig og på hvilken måte blir det ikke tatt hensyn til?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Martine
Erfaren bruker

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 3:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kopiert fra annet emne:

Med dårlig gemytt, mener jeg nettopp det: DÅRLIG gemytt. Hunder som flyr på andre uprovosert, mye redsler, dårlig avreaksjon og veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Tora & Twist
Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 3:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Martine skrev:
Kopiert fra annet emne:

Med dårlig gemytt, mener jeg nettopp det: DÅRLIG gemytt. Hunder som flyr på andre uprovosert, mye redsler, dårlig avreaksjon og veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil.

Hvordan vet du det er uprovosert?
Men både redsler, aggreasjon og avreksjon er egenskaper man kan finne ut av før man avler om man ønsker det, og det er jo noe av det som burde ligge mest sentralt å finne ut av siden det er såpass arvelig.

Tror faktisk det mest seriøse jeg har møtt på avl/test siden var en ganske stor oppdretter på en annen bruksrase - som og har endel vakt. Skal ikke nevne navn. Disse gikk med sin hannhund på vel 2 år en knall funksjonsanalyse, en flott hund. Helt til de kom til skudd - da falt hunden sammen. Kommentaren var "Vi trodde det var en bra hund, men han egner seg ikke til videre avl" Denne ha masse cert, den var flott, den var trivelig og den fungerte.
Å sjalte ut en på mange måter flott hund viser en seriøsitet og selvinnsikt. Ville aldri vært redd for å kjøpe hund av disse.
Annica
Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 10:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hmm, på det 1. spørsmålet må jeg si JA når det gjelder mine egne hunder - deres gemytt passer perfekt for det liv vi lever! Very Happy

Svaret på spørsmål no 2 gjetter jeg har noe å gjøre med kunnskap og intresse...

Jeg tenker nok ikke helt på samme de samme tingene som Martine - i mine øyne er nok rasens største problemer stress og for lite utholdenhet.

Der tror jeg at mange norske oppdrettere ikke tar det seriøst nok fordi de kanskje ikke ens vet om hvor hundens grense går siden de ikke bruker hunden til noe utfordrende - dvs manglende kunnskap, hvis de ikke skal bruke hundene til noe finnes det sikkert ikke noe intresse for å avle på egenskapen.
phoney
Aktiv bruker

Ble Medlem: 17 Aug 2005

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 11:01 pm    Tittel: Re: Gemytt Svar med Sitat

Martine skrev:
Hvordan er gemyttet på rasen vår? Har de et gemytt som er forenelig med det livet vi presenterer for de?

Hvorfor tas ikke dette mer seriøst i avl?

Kjør debatt!

Siden "gemytt" tydligvis er noe subjektivt så er den sikkert bra når du spør den enkelte... noen av punktene som du har definert i begrepet er jo mulig å finne ut av på en test, men da har man sikkert 57 unnskyldninger om hvorfor testen ble dårlig hvis den skulle bli det.

Jeg vil tippe på at alle oppdretterene synes at hundene de har og avler på har et bra gemytt.

Raselubben har jo ikke store krav til det mentale for at de skal godkjenne og anbefale parringene men oppdretterene driter jo i det uansett... Om det er klubben som er for passiv og ikke gjør noe for å påvirke (informasjon og kunnskap) valpekjøpere til å stille krav til oppdretterene eller om oppdretterene uansett driter i dem anes jo ikke -- valpene blir jo solgt uansett.
Svipp
Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 11:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:

Jeg tenker nok ikke helt på samme de samme tingene som Martine - i mine øyne er nok rasens største problemer stress og for lite utholdenhet.

Enig (igjen Laughing ) - latmannsinnlegg fra meg Wink
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Martine
Erfaren bruker

InnleggSkrevet: Ons Mar 26, 2008 11:12 pm    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:

Vet ikke helt om jeg har misoppfattet svaret, men jeg har ikke skrevet at gemytt er det største problemet jeg mener er med aussien. Jeg bare mener det blir for lite lagt vekt på i avl.

Enig forøvrig Wink
Til Toppen
Annica
Bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 7:56 am    Tittel: Svar med Sitat

Martine skrev:
Annica skrev:

Vet ikke helt om jeg har misoppfattet svaret, men jeg har ikke skrevet at gemytt er det største problemet jeg mener er med aussien. Jeg bare mener det blir for lite lagt vekt på i avl.

Enig forøvrig Wink

Hehe, språkproblemer... Jeg trodde at gemytt hva omtrent detsamme som mentalitet... Embarassed
Kanskje noen kan forklare hva ordet gemytt egentlig betyr?

Ellers, når jeg likevel er inne på det med mentalitet så mener jeg at et annet problem for aussien er lyder. Det er nesten umulig å finne en aussie med nok motor, uten stressproblemer og uten mye lyd.

For å spore litt av lurer jeg på man burde blande inn litt bra BC for å bedre arbeidsegenskapene... Syns det er altfor mye rasrenhetshysteri!
For noen uker siden viste svenske "Vetenskapens Värld" et interessant program om hunder, og bland mye annet var det med et innslag om en man fra Russland som avler fram helt utrolige bombhunder for å søke gjennom flyplasser, han brukte mange forskjellige raser med et bestemt fokus - at få frem best mulig arbeidsevne. Og det virket som han hadde lykkets veldig godt Smile
phoney
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 8:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:

Hehe, språkproblemer... Jeg trodde at gemytt hva omtrent detsamme som mentalitet... Embarassed

Ellers, når jeg likevel er inne på det med mentalitet så mener jeg at et annet problem for aussien er lyder. Det er nesten umulig å finne en aussie med nok motor, uten stressproblemer og uten mye lyd.

Her ligger det en definisjon av Gemytt http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9312312

God hunder er vel vanskelig å finne uansett rase?
Annica
Bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 8:37 am    Tittel: Svar med Sitat

phoney skrev:
Annica skrev:

Her ligger det en definisjon av Gemytt http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9312312

Ok, Takk! Very Happy
Så da handler det altså om huruvida hundene er trivelige, typ...

phoney skrev:
God hunder er vel vanskelig å finne uansett rase

Jo det har du forstås rett i! Ellers hadde jeg nok skaffet noe annet Laughing

Men siden det er vanskelig å finne gode hunder i alle raser er det jo synd at man skal være nødt til å kun bruke hundene som er slekt når man skal forbedre en egenskap...
phoney
Aktiv bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 8:51 am    Tittel: Svar med Sitat

Annica skrev:
phoney skrev:
Annica skrev:

Ok, Takk! Very Happy
Så da handler det altså om huruvida hundene er trivelige, typ...

phoney skrev:
God hunder er vel vanskelig å finne uansett rase

Jo det har du forstås rett i! Ellers hadde jeg nok skaffet noe annet Laughing

Men siden det er vanskelig å finne gode hunder i alle raser er det jo synd at man skal være nødt til å kun bruke hundene som er slekt når man skal forbedre en egenskap...

Ja, sånn skjønner jeg trådstarter men nå skal vel jeg ikke legge ordene i munnen på henne Wink

Det er vel opp til oppdretterene å "fremelske" de egenskapene og kvalitetene de vil ha i sine linjer og da antar jeg at de velger hunder ut ifra dette... Det første som er ut til å forsvinne er jo Skjärpa og vakt for å få dem til å bli en bedre samfunnsborger.
Spørsmålet er jo om kjøpergruppen vil ha og trenger hunder med mye motor (stor arbeidskapasitet?)... dette kan jo føre til stress om det ikke får utløp og stress kan føre til overslagshandlinger i form av lyd og annen morro Twisted Evil
Kidachi
Æresmedlem

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 9:13 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vet om mange Aussier jeg som utagerer mot andre hunder uten grunn hvorpå eierne kommer med den ene unnskyldningen etter det andre. Og når jeg skriver uten grunn så mener jeg at når en hund flyr på en annen hund bakfra uten provokasjon i forveien eller når man kommer gående på flere meters avstand med en supersosial hund og andre hunder da blir helt psyko, ja da utagerer de uten grunn og har et dårlig gemytt i mine øyne. Sånne hunder burde overhode ikke avles på og kan bare få seg en kule i panna spør du meg!!!

Så det ble skrevet i den andre tråden om man ønsker å ha hunder som kan være med på møljeturer med masse andre hunder og sånt, og jeg ser ikke problemet med det. Det må da bare være supert å kunne omgåes andre hunder slik at de kan ha det sosialt. Det er da tross alt flokkdyr. Jeg mener overhode ikke at hunder skal like alle andre hunder for det gjør de overhode ikke, men de skal kunne være omgjengelige. Vi drar de tross alt med oss på masse konkurranser og andre ting hvor de bør være sosiale og da er det en fordel at de takler sånne ting på en positiv måte. Vi krever mye av hundene våre for tiden.

Jeg har to ulike Aussietyper jeg, en som er som en golden og to som er ganske mye hund. Og jeg må si at jeg elsker disse to som er mye hund. Ikke misforstå meg, jeg elsker goldenaussien min også masse. Men jeg må si at de to andre er mye mer konsentrert i arbeid, de elsker å jobbe, de har mye meninger, men er utrolig klare i sitt språk og det er mye hund, noe jeg elsker. Den andre er liksom bare her og er mye mer ukonsentrert og litt mer tom i topplokket på en måte selv om at den gjør det bra i konkurranser. Jeg har heller ikke noe problem med å ha noen av de gående litt fritt på stevner hvor det er mye hunder osv. De vet å oppføre seg.

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Annica
Bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 9:36 am    Tittel: Svar med Sitat

Nja... "Flokkdyr" betyr jo at de skal fungere i en flokk - sin egen flokk! Ikke at de måtte like alle andre de møter...

Det der med at hundene skal være sosiale med andre hunder på stevner tror jeg nesten at de norske aussiefolkene er allene om blandt brukshundeiere. Kan ikke huske at jeg sett at de med malinois, schæfer, kelpie eller noe annet fått før seg at hundene må leke så mye med hunder de ikke kænner.

Personligen er jeg sikker på at det beror på at mange andre bruks o gjeterhundsfolk faktisk prioriterer annet!
Og jeg er helt enig med dem, hva min hund syns om fremlinger er helt egalt så langt den jobber bra, fungerer bra i min flokk og ikke går frem til noen hvis den ikke fått ok fra meg.
Kidachi
Æresmedlem

Ble Medlem: 22 Aug 2005

InnleggSkrevet: Tor Mar 27, 2008 9:50 am    Tittel: Svar med Sitat

Er ikke enig der gitt. Hunder nå til dags bør oppføre seg rimelig greit sammen med andre også. Jeg regner faktisk de hundene vi trener flere ganger i uka sammen med som "flokk" det også og mine hunder skal oppføre seg sammen med de. Vi er tross alt så mye sammen og sammen på stevner, bor i hytter sammen osv osv at de må kunne oppføre seg og være omgjengelige.
Jeg har aldri sagt at de må like alle de møter, tvert imot. Jeg mener heller ikke at de skal måtte være sosialt med alt på stevner. Jeg snakker om de hundene man kjenner og er mye sammen med. Men hundene skal kunne oppføre seg ordentlig på stevner, utst. osv uten å utagere i hue og ræva.

A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Neste
Side 1 av 15

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet