AussieForum Norge
Møteplassen for alle aussieinteresserte.
  Grupper  ·  Bli Medlem ·    Profil  ·  Sjekk private meldinger  ·   Logg Inn     

Hjelp · Søk · Medlemsliste

kan vi snakke litt om hva som er gode innlæringsmetoder?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 10:08 am    Tittel: kan vi snakke litt om hva som er gode innlæringsmetoder? Svar med Sitat

Eller ikke? Very Happy

Jeg blir ikke helt enig med meg selv hvilke metoder jeg liker. Men det varierer jo bra fra hund til hund å. Jeg ser Bamse for eksempel, vi kan ikke trene godbit med han, for han blir alt for opptatt av handa mi. å lek, tja...det går, men han vil at jeg skal springe etter han, å det har jeg jo hørt at ikke er bra?

Men nå har jeg fått en liten valp, og det er jo slettest ikke sikkert at den kan få samme opplæring som bamse har fått, men hva skal jeg bruke? Godbiter vet jeg dessverre ikke om jeg liker, for det blir godbitene som er hele kluet, ikke jeg og valpen. Har hørt det går ann å lære hunden å elske lek. Det vil jeg prøve med Gizmo. Vi skal jo trenge Agility etterhvert, å da hadde det vært supert om han ville bli belønnet med lek.

Men iallefall, jeg leser om 1000 ulike metoder på nett, men hva bruker dere? Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
PsychoLynx
Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Des 2005

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 10:50 am    Tittel: Svar med Sitat

Her blir det også fort at godbiten er hele cluet om vi bruker dette, men samtidig så jobber Bridie så ufattelig bra for en liten godbit, at vi bruker dette uansett. Men det blir jo sånn at hvis jeg IKKE har godbit med meg, så gidder jo ikke bikkja å høre...

Ellers prøver vi å bruke litt lek i situasjoner der vi vil ha enda mer futt og fres over treninga. Drakamp er noe bridie elsker, og med bitepølsa så er det helt utrolig hva den bikkja gjør.

Så hovedsaklig blir det godbiter under "rolige" øvelser, og drakamp der jeg ønsker mer fres... (ikke for det. Bikkja har mer enn nok fres uansett hu asså Razz )

Straff er iallefall noe som absolutt ikke funker på min aussie.... Hu bare rister seg, så er alt glemt og vi gjør faenskap på nytt, rett og slett. (det tok meg EN gang å ta tak i nakkeskinnet hennes før jeg skjønte det.... )

så her er det 100% positivt som funker, evnt i værste fall kjeft med kun mørk stemme.

"There is no dark side of the moon really - matter of fact, it's all dark"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Mission
Bruker

Ble Medlem: 20 Jun 2007

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 11:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Mocca gjør det meste for en drakamp eller annen lek.. ball e.lWink Godbit fungere også veldig bra, men lek er best... Men også ikke minst MASSE ROS, da stråler hele hunden:)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
summerbaby
Ny bruker

Ble Medlem: 02 Feb 2008

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 1:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

PsychoLynx skrev:
Men det blir jo sånn at hvis jeg IKKE har godbit med meg, så gidder jo ikke bikkja å høre...
mørk stemme.

Jepp, det er nettopp det jeg å har erfart med Bamse. Mulig det varierer fra hund til hund, men jeg vil likevel ikke bruke det i all hovedsak iallefall Smile

Med bamse så har ikke anna nytta enn å være streng med han. Jeg vil gjerne ha en hund som er selvstendig, men som jeg ikke trenger å brøle etter for at han skal høre litt engang. Nå har bamse vært et eget tilfelle i seg selv, siden han var såpass voksen når jeg fikk han, og han ER egenrådig!

Men nå vil jeg gjerne ta tak i det for valpen fra starten av Very Happy Jeg holder på å trene inn buret allerede nå, å han ligger mens jeg skriver å sover godt inni buret inne på et anna rom Very Happy Romdøren er åpen, og burdører er åpen nå. Først gikk jeg inn i buret sammen med han å bare kosa masse, så gikk jeg halveis ut å rosa masse. Så gikk jeg helt ut å rosa masse. Trakk meg lenger og lenger unna, og hadde bur døra igjen. Så når jeg hadde vært ute av rommet en liten stund bare gikk jeg inn å rosa masse igjen og åpna døra. Men han ligger no der enda Cool
Til Toppen
Lurifaksen
Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Mar 2007

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 3:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Lek masse med valpen! Oppsøk flere og "vanskeligere" miljøer etterhvert som leken blir viktigere og viktigere for valpen. Lek i korte miniøkter og avslutt når valpen syns det er mest moro. Smile

Men altså, jeg syns det er "teit" å ikke bruke godbiter når man har en hund som jobber bra for dem. My er den mest matgale saken jeg har møtt men hun lærte fort at godbitene kommer dalende når hun har øyekontakt og ikke når hun stirrer på lomma mi. Smile De er ikke dumme disse hundene og de lærer jo fort at godbitene kommer uansett om de har kontakt med mennesket eller "godbithånda" hvis man faktisk belønner dem i slike tilfeller... Hunder gjør det som lønner seg:)
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Lone
Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005

InnleggSkrevet: Man Mar 24, 2008 5:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Siden du skal til Trondheim anbefaler jeg deg å melde deg på et klikkerkurs (så klart Razz ). Frem til da kan det jo hende du kan få tips fra hun som eier den lille sorte med lang hale Wink
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    AussieForum Norge Forum Hovedsiden -> Debatt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet