| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 412
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 2:59 pm Tittel: |
|
|
| Martine skrev: |
| phoney skrev: |
Nå er ordet "gemytt" brukt her av noen, hva legger dere i dette? Utifra det Martine sier så forstår jeg det som at alle skal elske alt og alle... ren møljelufting er en selvfølgelighet uten at det skal smelle etc og vakt skal ikke forekomme... har jeg skjønt det riktig? |
Vennligst ikke legg ord i munnen på meg, Kjetil - unødvendig når jeg ikke har antydet dette på noe som helst måte!
Med dårlig gemytt, mener jeg nettopp det: DÅRLIG gemytt. Hunder som flyr på andre uprovosert, mye redsler, dårlig avreaksjon og veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil. |
ok, kjært barn har mange navn... men det var nå det jeg trodde du mente. De fleste av de tingene du nevner kan jo man "måle" på MH og FA/MT men det gjøres jo ikke det heller... nok en ting man må stole på at oppdretter mener det samme som kjøper. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lone Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 839 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 2:59 pm Tittel: |
|
|
Med dårlig gemytt, mener jeg nettopp det: DÅRLIG gemytt. Hunder som flyr på andre uprovosert, mye redsler, dårlig avreaksjon og veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil. |
Det synes jeg var en bra beskrivelse av dårlig gemytt! Spesielt det med veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil. _________________ Lone
When God made aussies, he was just showing off! |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:05 pm Tittel: |
|
|
| Lone skrev: |
Det synes jeg var en bra beskrivelse av dårlig gemytt! Spesielt det med veldig mye krutt som blir kanalisert en smule feil. |
Og da spør jeg igjen, hva legger man i "mye krutt"? Er det overslagshandlinger du snakker snakker? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:10 pm Tittel: |
|
|
Og da spør jeg igjen, hva legger man i "mye krutt"? Er det overslagshandlinger du snakker snakker? |
Tenker blant annet på hunder som piper, hyler og bjeffer når de skal trene. Som løper ut med ild i rumpa uten å ha nesen på og hodet med seg. Hunder som må sykles en kilometer med før de kan gå spor eller konsentrere seg på lydigheten. _________________ Lone
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 1469 Bosted: Tønsberg, vestfold
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:10 pm Tittel: |
|
|
Nå er ordet "gemytt" brukt her av noen, hva legger dere i dette? Utifra det Martine sier så forstår jeg det som at alle skal elske alt og alle... ren møljelufting er en selvfølgelighet uten at det skal smelle etc og vakt skal ikke forekomme... har jeg skjønt det riktig? |
Vennligst ikke legg ord i munnen på meg, Kjetil - unødvendig når jeg ikke har antydet dette på noe som helst måte!
ok, kjært barn har mange navn... men det var nå det jeg trodde du mente. De fleste av de tingene du nevner kan jo man "måle" på MH og FA/MT men det gjøres jo ikke det heller... nok en ting man må stole på at oppdretter mener det samme som kjøper. |
Du skrev:Utifra det Martine sier så forstår jeg det som at alle skal elske alt og alle... Og det er ikke det samme som det jeg skrev i min defenisjon av dårlig gemytt.
Begge mine hunder har blitt flydd på av aussier ved at de kun gikk forbi eller var i nærheten fordi eieren tilfeldigvis ikke fulgte med på hunden sin.
Skal man måtte følge med på aussien sin hele tiden, så den ikke flyr på noen eller utagerer?
Legg merke til hvor kort bånd aussiene har på stevner i forhold til andre raser! _________________ Hilsen fra Martine
www.hundene.com - Aktivt hundeliv
www.gilabb.com - Kurs, foredrag og gratis fritrening |
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:12 pm Tittel: |
|
|
Og da spør jeg igjen, hva legger man i "mye krutt"? Er det overslagshandlinger du snakker snakker? |
Tenker blant annet på hunder som piper, hyler og bjeffer når de skal trene. Som løper ut med ild i rumpa uten å ha nesen på og hodet med seg. Hunder som må sykles en kilometer med før de kan gå spor eller konsentrere seg på lydigheten. |
Må bare poengtere at dette er ikke hva jeg mente.
Overslagshandlinger mente jeg. Det er da mye bedre at en hund hyler og bærer seg på fri ved fot enn at den flyr på nærmeste hund midt i fordi det renner over og den ikke får kanalisert det.
Jeg vil kalle det Lone beskriver for stress, og en hund som har vanskelig for å konsentrere seg - eller rett og slett en unghund.l _________________ Hilsen fra Martine
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:16 pm Tittel: |
|
|
Overslagshandlinger mente jeg. Det er da mye bedre at en hund hyler og bærer seg på fri ved fot enn at den flyr på nærmeste hund midt i fordi det renner over og den ikke får kanalisert det.
Jeg vil kalle det Lone beskriver for stress, og en hund som har vanskelig for å konsentrere seg - eller rett og slett en unghund.l |
Synes begge deler er ille, jeg! Men så klart, må man velge, så velger jeg jo heller den som hyler og bærer seg enn den som flyr på andre! Men likevel synes jeg det er usønsket atferd. Stress skal man ha til en viss grad, men når det blir for det mye av det gode og man blant annet må sykle en kilometer for å få en konsentrert hund, så er ikke det et godt stress og ikke en god hund etter min mening. _________________ Lone
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:19 pm Tittel: |
|
|
ok, kjært barn har mange navn... men det var nå det jeg trodde du mente. De fleste av de tingene du nevner kan jo man "måle" på MH og FA/MT men det gjøres jo ikke det heller... nok en ting man må stole på at oppdretter mener det samme som kjøper. |
Du skrev:Utifra det Martine sier så forstår jeg det som at alle skal elske alt og alle... Og det er ikke det samme som det jeg skrev i min defenisjon av dårlig gemytt.
Begge mine hunder har blitt flydd på av aussier ved at de kun gikk forbi eller var i nærheten fordi eieren tilfeldigvis ikke fulgte med på hunden sin.
Skal man måtte følge med på aussien sin hele tiden, så den ikke flyr på noen eller utagerer?
Legg merke til hvor kort bånd aussiene har på stevner i forhold til andre raser! |
heh?
men det var det jeg trodde du mente... dårlig formulert av meg. beklager.
Aner ikke åssen båndlengden er på stevner da jeg stort sett ikke er på slike plasser, men uansett så holder jeg god avstand fra andre hunder uansett hvilken plass jeg befinner meg med hund... spess raser som jeg vet kan ha vaktinstinkt. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
espeseth Bruker
Ble Medlem: 24 Jun 2007 Innlegg: 104
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:20 pm Tittel: |
|
|
Satt på spissen ...alle dere der ute , som har så bra hunder, og kan så mye, konkurrerer i de rette tingen osv , hvorfor brukes ikke deres hunder i avl?
Noen mener tydeligvis at vi norske oppdrettere selger til altfor mange feile mennesker/ familier...Hvilke signal, hvilken effekt kan f.eks denne kritikken ha på de?? Kanskje har de store planer med sin hund, kanskje trener de mye, men kanskje føler de seg "forhånds-stemplet" som udugelige, i\osv ...
Har faktisk fått tilbakemeldinger fra aussie-eiere som ikke orker gå innom forumet her, pga av vinklingen i en del temaer , og til dels sterke utsagn i retning enkelte linjer/ hunder/ oppdrettere ...
Det jeg mener er at vi må prøve å snakke saklig og holde oss for god til å bli for snever ..aussienorge er lite og gjennomsiktig ..støtte, konstruktiv kritikk, ros osv hører også med !
Alle har begynt en gang ....både som hunde-eier, hundetrener, oppdretter osv ...
Anne-Marthe
http://newthinking.espeseth.net |
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:21 pm Tittel: |
|
|
Jeg vil kalle det Lone beskriver for stress, og en hund som har vanskelig for å konsentrere seg - eller rett og slett en unghund.l |
Synes begge deler er ille, jeg! Men så klart, må man velge, så velger jeg jo heller den som hyler og bærer seg enn den som flyr på andre! Men likevel synes jeg det er usønsket atferd. Stress skal man ha til en viss grad, men når det blir for det mye av det gode og man blant annet må sykle en kilometer for å få en konsentrert hund, så er ikke det et godt stress og ikke en god hund etter min mening. |
Men var det ikke du som var så opptatt av å beskrive hvordan det faktisk var istedet for å sette det i bås? Kan man ikke bare si at hunden er ukonsentrert, så kan eier selv vurdere dette som et gemyttproblem eller ei. Et gemyttproblem er jo ofte når det går uover noen andre, mener jeg - iallefall i denne sammenheng.
Jeg vil heller ha en slik hund du beskriver, enn en man må lagre i en uke, ikke gi mat dagen før trening/konkurranse for at den skal fungere i halvannen time.
Tror det er svært få aussier der ute som er som du beskriver, dog av de som får nok aktivisering  _________________ Hilsen fra Martine
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:22 pm Tittel: |
|
|
| espeseth skrev: |
Satt på spissen ...alle dere der ute , som har så bra hunder, og kan så mye, konkurrerer i de rette tingen osv , hvorfor brukes ikke deres hunder i avl?
Noen mener tydeligvis at vi norske oppdrettere selger til altfor mange feile mennesker/ familier...Hvilke signal, hvilken effekt kan f.eks denne kritikken ha på de?? Kanskje har de store planer med sin hund, kanskje trener de mye, men kanskje føler de seg "forhånds-stemplet" som udugelige, i\osv ...
Har faktisk fått tilbakemeldinger fra aussie-eiere som ikke orker gå innom forumet her, pga av vinklingen i en del temaer , og til dels sterke utsagn i retning enkelte linjer/ hunder/ oppdrettere ...
Det jeg mener er at vi må prøve å snakke saklig og holde oss for god til å bli for snever ..aussienorge er lite og gjennomsiktig ..støtte, konstruktiv kritikk, ros osv hører også med !
Alle har begynt en gang ....både som hunde-eier, hundetrener, oppdretter osv ...
Anne-Marthe
Veldig viktig det du sier der Anne-Marthe. Det er utrolig synd hvis noen skal føle seg mindreverdig eller stemplet fordi de velger hund fra det og det oppdrettet. Sånn skal det ikke være! _________________ Lone
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:23 pm Tittel: |
|
|
Anne-Marthe
Veldig enkelt, har ikke kommet dithen at jeg er fornøyd med resultatet og at jeg synes at hunden min ikke er bra nok  _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 350
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:23 pm Tittel: |
|
|
Legg merke til hvor kort bånd aussiene har på stevner i forhold til andre raser! |
Aldri lagt merke til.
Heller ikke opplevd noe problem med aussie. Har fått hundene flydd på av Schafer, golden, flat coated, jack russel og diverse smått og noen bordere - men tror nå ikke helt det var bikkjas skyld. Har vel mer noe med situasjonen hundene blir pakket opp i rundt utstillingsringer/ konk ringer der de plutselig opplever at fra alle sider kan det når som helst spasere hunder over dem og veldig mange har nok og opplevd å få noen i bakhodet på slike plasser og har elendige opplevelser med det. Greit nok for de som er oppvokst rundt banen, men mange er ikke det. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 359 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:26 pm Tittel: |
|
|
|
Fordi hunden min ikke er bra nok. Noen hunder er nemlig ikke bra nok til å gå i avl. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Ons Mar 26, 2008 3:48 pm Tittel: |
|
|
Men var det ikke du som var så opptatt av å beskrive hvordan det faktisk var istedet for å sette det i bås? Kan man ikke bare si at hunden er ukonsentrert, så kan eier selv vurdere dette som et gemyttproblem eller ei. Et gemyttproblem er jo ofte når det går uover noen andre, mener jeg - iallefall i denne sammenheng.
Jeg vil heller ha en slik hund du beskriver, enn en man må lagre i en uke, ikke gi mat dagen før trening/konkurranse for at den skal fungere i halvannen time.
Tror det er svært få aussier der ute som er som du beskriver, dog av de som får nok aktivisering  |
Jo, jeg mener det er enklere å beskrive det man ser, hvordan det?
Nei, det er vel bedre med en mellomting mellom den som må lagres i en uke og den som må sykles med en kilometer for å fungere
Tror heller ikke det er så mange av de aussiene som jeg beskriver, men jeg vet ikke, jeg har jo tross alt ikke møtt så mange aussier her i Norges navle Har møtt i allefall to slike som jeg beskriver og eid den ene av dem... og når det gjelder den jeg eide, så var mye min feil også, uerfarenhet osv, men det kan vi snakke om en annen gang  _________________ Lone
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|