| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
PsychoLynx Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Des 2005 Innlegg: 388
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 12:24 am Tittel: |
|
|
du kan jo høre med Hanne, på Hakinos om hun kan hjelpe deg? vet hun tar inn en del aussier til omplassering og har litt kontakter... Og moren til hunden din er jo derfra... _________________ Marit
"There is no dark side of the moon really - matter of fact, it's all dark" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jason Bruker

Ble Medlem: 15 Aug 2005 Innlegg: 138 Bosted: Kiruna Sverige
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 10:47 am Tittel: |
|
|
Hej!
Känner att jag måste svara på detta då jag har aussies & slädhundar (alaskan Husky) Aussien är ingen ras som kan leva på samma sätt som en slädhund!! Dom kan bli bra trekkhunder och älskar att jobba, men dom behöver ganska mycket mer än "bara" att springa med slädhundarna.
Det ni skriver att hon gjeter slädhundarna och dom inte liker det, eller att hon går på dom när dom gör nåt måste ni göra nåt åt, jag tror det blir bättre om ni aktiverar henne ensam, och att ni sätter gränser, säger ifrån åt henne att hon inte får göra så.
Aussien blir oxå stressad av att bara bo i en hundgård, dom behöver vara med familjen och att aktiveras med olika saker. Jag vet att man inte har mycket tid när man har slädhunder, men det behöver inte ta lång tid att träna lite med henne, köp en bra bok och få lite ideer på olika triks ni kan lära henne, träna korta stunder när ni har lite tid, behöver inte vara flera timmar, räcker med några minuter och flera gånger per dag.
Vill ni ha kvar henne måste ni ge henne det hon behöver!
Lycka till och hoppas det löser sig!
Mvh Cari & hundarna |
|
| Til Toppen |
|
 |
aboxno Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 456 Bosted: Heidal
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 11:15 am Tittel: |
|
|
| Jason skrev: |
| Aussien är ingen ras som kan leva på samma sätt som en slädhund |
Helt enig med Cari her. Aussien trenger så mye mer en bare å få trimmet kroppen sin. Den mentale trimmen er alfa og omega for å ha en lykkelig og tilfreds aussie
Som Marit sier. Du kan prøve å ta kontakt med Hanne Kiil på Hakino. Hun har hjulpet mange- deriblant meg, da Kasper fra mitt oppdrett måtte omplasseres i en fart, og jeg ikke selv hadde anledning til å ta han inn.
Lykke til  _________________ Oona og Aussiegjengen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hakino Ny bruker

Ble Medlem: 13 Okt 2005 Innlegg: 37 Bosted: Surnadal
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 11:19 am Tittel: Et nytt hjem.. |
|
|
Jo da jeg (Hanne Kiil) har hjulpet til med flere omplasseringer og midlertidig hjem på aussier, men jeg blir jo litt oppgitt over at folk kjøper av noen som "ikke er seriøse".slik at det blir andre som må hjelpe til...
Jeg har selv kontaktet han som kjøpte Chevy den gangen jeg fant ut at hun var med valper og da sa han at det var planlagt sukk så det virker som det er flere historier ute å går.
Men såklart skal jeg hjelpe til å finne et hjem til Nemi hvis du vil det
Noen som foresten kjenner hun som har hannhunden (Burre) å høre hennes forklaring ??
Det er jo arbeidslinjer i Chevy og at det er hunder som vil jobbe så at Nemi står i en hundegård er nok ikke hennes liv nei.. men hvor er det blitt av Chevy.. Har i min kontrakt at hun ikke skal selges eller avlives uten at jeg blir kontaktet (heller ikke avles på) å jeg får ikke kontakt med eieren hennes..
Kan noen der ute hjelpe meg ?? _________________ Kennel Hakino
v/ Hanne Kiil
Austerkleiva
6655 Vindøla |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hakino Ny bruker

Ble Medlem: 13 Okt 2005 Innlegg: 37 Bosted: Surnadal
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 11:22 am Tittel: Omplassering |
|
|
Hei Oona du er ikke useriøs altså, tenker på slike kull der eier av hannhund eller tispe ikke følger klubbens retningslinjer eller bryter med oppdretters kontrakt
Skulle ønske at folk hadde blitt flinkere til å velge oppdrettere  _________________ Kennel Hakino
v/ Hanne Kiil
Austerkleiva
6655 Vindøla |
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 1467 Bosted: Tønsberg, vestfold
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 11:42 am Tittel: Re: Omplassering |
|
|
| Hakino skrev: |
Hei Oona du er ikke useriøs altså, tenker på slike kull der eier av hannhund eller tispe ikke følger klubbens retningslinjer eller bryter med oppdretters kontrakt
Skulle ønske at folk hadde blitt flinkere til å velge oppdrettere  |
Ulike klausuler i kontrakter utover det som står i kjøpsloven(hvis disse er ugunstig for kjøper), er ikke gyldig. En valpekjøper trenger derfor ikke ta kontakt med oppdretter ved omplassering/avlivning, røntge hunder, stille den på utstilling osv osv osv.
Hvorfor de da skrev under i utgangspunktet kan jo diskuteres...  _________________ Hilsen fra Martine
www.hundene.com - Aktivt hundeliv
www.gilabb.com - Kurs, foredrag og gratis fritrening |
|
| Til Toppen |
|
 |
PsychoLynx Aktiv bruker

Ble Medlem: 16 Des 2005 Innlegg: 388
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 12:04 pm Tittel: |
|
|
ja, desverre er en kontrakt ubrukbar når det virkelig kommer til stykket, det vet jeg alt om også... men så var det dette med å være ærlig når man kjøper en hund da.
Lykke til både til hanne med å finne ut hvis Chevy er og til siberian med en løsning ang Nemi. Får dere til å stumulere henn litt for seg selv, og at hun roer seg i flokken er jo det det absolutt beste
forøvrig fikk jeg jo også selv Bridie via Hanne, (oppdrettern hennes) som omplasseringshund for snart 1 år siden. Og jeg er veldig fornøyd. (både med oppfølging fra oppdretter og hunden ) _________________ Marit
"There is no dark side of the moon really - matter of fact, it's all dark" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 349 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 12:45 pm Tittel: |
|
|
Dette er muligens litt off topic, men det får så være:
Jeg synes det er lavmål å sette merkelappen useriøs/seriøs på folk som - så godt som - er navngitt her inne på forumet. Jeg har naturligvis også mine tanker om dette, men ærlig talt: vi må prøve å holde dette på et litt mer generelt plan enn dette.
Og så:
Jeg er så innmari lei av det gnålet fra aussieoppdrettere om at det er så vanskelig å få tak i seriøse valpekjøpere.
Slik jeg ser det, har de som driver oppdrett av rasen to muligheter:
- enten lage færre valper (godt alternativ!)
- merittere foreldrene så mye at valpene blir attraktive for seriøse valpekjøpere (da mener jeg ikke meritter som feks "trener spor" og NUCH)
Det fins naturligvis hederlige unntak, og de regner jeg heller ikke med føler seg truffet. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Elin og Madde Særdeles aktiv bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005 Innlegg: 964 Bosted: Meisingset, møre og romsdal
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 12:54 pm Tittel: |
|
|
Må si oss enig med Svipp  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 6:29 pm Tittel: |
|
|
Mens vi først er inne på temaet avl:
Jeg har kost meg med DogWeb og sjekket avkommene til fem av de største kennelene i Norge.
Blant til sammen 323 (!) avkom fant jeg følgende nedslående statistikk:
NBCH: 0
NACH: 1
NVCH: 1
NLCH: 0
NUCH: 20
KORAD: 1
BH: 3
Den gjennomsnittlige årsproduksjonen av aussievalper har vært på 65 valper pr år de siste fem årene. Fem kenneler har med andre ord produsert mer enn fem ganger så mange valper som en årsproduksjon. Hvor mange av hundene fra disse kennelene - som helt klart har hatt stor innflytelse på rasen i Norge - har oppnådd brukspremiering? Ikke mange.
Er det slik vi vil ha det? Ønsker vi at aussien fortsatt skal være en brukshund?
PS: det er ikke sjeldent jeg ser oppdrettere skryte av sine hunders eminente arbeidsegenskaper og - kapasitet. Man burde kanskje være hakket med edruelig etter å ha sett denne statistikken? Ellers skyldes det bare useriøse valpekjøpere? Jeg bare spør. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi L Bruker
Ble Medlem: 25 Jan 2007 Innlegg: 135 Bosted: Skedsmo
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 7:27 pm Tittel: |
|
|
Trist statestikk... og bra du påpeker dette!!!! Stå på og grav mere, Svipp  _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
aboxno Aktiv bruker

Ble Medlem: 07 Aug 2005 Innlegg: 456 Bosted: Heidal
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 7:54 pm Tittel: |
|
|
Helt enig. Det er en trist statistikk.
Men for å være litt pirkete.. noen valper blir solgt til utlandet, og de kan ha titler som ikke kommer opp på dogweb...
Og titler er ikke alt her i verden..
En statistikk over resultatet av ALLE slags konkurranser hadde vært gøy å se.... Slik at f.eks A godkjente rednings hunder hadde blitt med på listen over hva norske aussier bedriver tiden med...
Men vi får håpe både oppdrettere og valpe kjøpere stiller litt strengere krav til seg selv og andre i fremtiden  _________________ Oona og Aussiegjengen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Siberian Ny bruker

Ble Medlem: 24 Des 2007 Innlegg: 11 Bosted: Hafslundsøy
|
Skrevet: Tor Des 27, 2007 9:08 pm Tittel: Hei |
|
|
Takk for respons så kjapt Jeg skal ringe Hanne i morgen jeg.
Det er ikke slik at vi vil kvitte oss med Nemi helt. Hun er jo så fin. Kan jo hende rastløsheten og toppgiret vil roe seg noe etter første løpetid. Er det noen på Østlandet som driver med lydighet/Agy.? Noen av dere her på forumet som f.eks holder til i Østfold? Kunne jo treffes. Vi er jo ganske nye når det kommer til dette her og føler at man ikke kan lese seg til alt. Må liksom ha sett og gjørt det litt i praksis for å vite hvordan det fungerer. Eller? Bare å ta kontakt i så fall.
Takk for svar! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Burre Ny bruker
Ble Medlem: 15 Jun 2007 Innlegg: 27
|
Skrevet: Tir Jan 01, 2008 10:58 pm Tittel: Re: Et nytt hjem.. |
|
|
| Sitat: |
[quote="Hakino"]Jo da jeg (Hanne Kiil) har hjulpet til med flere omplasseringer og midlertidig hjem på aussier, men jeg blir jo litt oppgitt over at folk kjøper av noen som "ikke er seriøse".slik at det blir andre som må hjelpe til...
Jeg har selv kontaktet han som kjøpte Chevy den gangen jeg fant ut at hun var med valper og da sa han at det var planlagt sukk så det virker som det er flere historier ute å går.
Men såklart skal jeg hjelpe til å finne et hjem til Nemi hvis du vil det
Noen som foresten kjenner hun som har hannhunden (Burre) å høre hennes forklaring ?? |
Hei.
Synd når slike diskusjoner kommer opp hvor navngitte personer blir hengt ut.
Oppdrettere bør sope for sin egen dør før de begir seg ut på slike diskusjoner!
Det er jeg som eier Burre, faren til dette helt uplanlagte og uønskede kull for min del.
Synes ikke jeg har noe å foklare, men vil presisere følgende:
Burre er røntget, mentaltestet med godkjent resultat og øyelyst, ergo godkjent.
Hvem som er seriøse eller ei hører ikke hjemme her! |
|
| Til Toppen |
|
 |
|