| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 380 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 7:02 am Tittel: Trening til K-test |
|
|
Jeg lurer på hva slags synspunkter dere har til å trene i forkant av en K-test, dvs. la hunden bli kjent med momentene før den skal ta testen?
Personlig var jeg interessert i å se hvordan min hund reagerte på testmomentene uten å ha støtt på dem tidligere I avlsøyemed er det vel også dette som er interessant.
Jeg har naturligvis forståelse for at folk introduserer hunden for skudd i tidlig alder (før K-test) - særlig dersom man skal starte bruks.
Noen som har noen synspunkter på dette? _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Heidi L Bruker
Ble Medlem: 25 Jan 2007 Innlegg: 135 Bosted: Skedsmo
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 7:14 am Tittel: |
|
|
Du er tidlig oppe, Grete! Jeg har mange synspunkter om trening til test. Det gjør jeg bare ikke!!!! Aldri! Jeg prøver å ta MH så fort jeg kan. Og jeg vil heller ikke trene på skudd, nettopp fordi en da ikke ser hva som hunden egentlig er. Eller noen av de andre momentene. Hvis jeg tok en test, og hunden ikke var skuddfast, kunne jeg trent på dette i ETTERKANT hvis jeg skulle bruke hunden i bruks. Men det er mange feller å gå på akkurat der.
heidi _________________ Heidi Linnerud |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 7:20 am Tittel: |
|
|
Hehe, den var kjapp
Jeg skriver under på alt  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kari Ny bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 90 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 10:30 am Tittel: |
|
|
| Helt enig med deg, tester/beskrivninger av mentalitet bør man ikke trene på. Hva er poenget da med mindre man trenger bestått for å starte i bruks. Men jeg ser også at det er en trend i å ta tester når hundene er godt voksne. De kan ikke sammenlignes med tester som er gjort på en ung hund. Det mest intr. får man når man ser hele kull på samme test for samme dommer. Ang. skudd så mener jeg at det er viktig å introdusere det som all annen miljøtrening man gjør for hunden. Ser ikke at en hund blir mindre skuddredd eller berørt av å ha hørt skudd før. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Martine Erfaren bruker

Ble Medlem: 05 Aug 2005 Innlegg: 1475 Bosted: Tønsberg, vestfold
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 12:13 pm Tittel: |
|
|
Skudd syns jeg er greit å la valpene høre fra de er små, i likhet med all annen miljøtrening. Man tilvenner jo ikke skudd FORDI man skal gå test, men fordi man vil miljøtrene sin hund. Å trene figurantinteresse(rundering) vil også være fordel på mentaltester, skal man ikke det heller da(vet at det var veldig på spissen) _________________ Hilsen fra Martine
www.hundene.com - Aktivt hundeliv
www.gilabb.com - Kurs, foredrag og gratis fritrening |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 360
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 2:22 pm Tittel: |
|
|
Noe trening blir det jo uansett hva målet er dersom hunden skal til bruks.
Ville jo være lite vinning i å la hunden stå i en hundegård skjermet fra livet fram til test og deretter starte å trene etter test.
Å rett og slett moment trene testene blir jo utrolig bortkastet om man har ett ønske om å se hunden og ikke bare vil ha papirer å skryte av. Og jeg håper jo de fleste som tester hundene, for avl, eller annet - er ærlige nok til å kunne se hvilke egenskaper som er forsterket av trening og hva som er medfødt.
Å skudd/ lyd trene en hund fødd med redsler gir jo ikke reddselsterke gener videre til avkommene uansett - noe som vil være surt for valpekjøperne å oppdage om oppdretter gikk utfra det inntrente resultatet som det hunden ville gi videre.
Samme å trene en folkesky hund til å like figuranter og deretter kalle den meget sosial etter test.
Jeg har gjort feilen å ikke trene skudd med Twist. Han var 150% skuddfast medfødt og leet ikke på ett øre. Derfor heller aldri trent på det og sikret påvirkningen.
Da det gikk galt på en fellesdekk i bruks - der en skuddredd hund tok helt av i dekken og stilte seg like foran Twist og gjorde aggresive utfall mot skytten bak. Twist koblet følelsen av ubehag i situasjonen på skuddene og voila - lang trening for å ligge på skudd igjen etterpå. Ville nok ha vært unngått om han allerde hadde en læring på skudd før episoden. (Kan jo nevnes at skuddredselen på dekken ikke satt veldig hardt. Han fikk godkjent korningskuddene noen uker etter. Men likevel lang trening på dekken) _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

Ble Medlem: 05 Mar 2007 Innlegg: 266 Bosted: Trysil
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 2:35 pm Tittel: |
|
|
Alle vet vel egentlig at man ikke bør moment-trene hunden før en mentaltest. Da bortfaller jo testens verdi. Men jeg er helt sikker på at det er mange som gjør det likevel. Som gjentatte ganger trener inn hele testen. Derfor er jeg ikke så veldig opptatt av mentaltester. Jeg ser jo absolutt at de har en viss nytteverdi, men en god korningssum er ikke nødvendigvis ensbetydende med en god avlshund for meg.
Og selvsagt vil jo også trening på figurantinteresse også påvirke resultatet. Men man kan jo ikke avstå fra å trene hunden overhodet før den testes, så DET synes jeg ikke at det er rart at folk som vil drive med bruks gjør. Poenget er bare at en korning/ funksjonsanalyse som taes etter fylte 2 år, i stor grad er et resultat av hva eier har trent med hunden, og det er slettes ikke bare arvelige egenskaper som kommer frem her. Til slutt må jeg si at jeg ikke er imot FA/ korning, men man må ta det for hva det er og ikke legge for stor vekt på det. Synes jeg da, vet det er mange meninger om dette  _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Svipp Aktiv bruker

|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 3:33 pm Tittel: |
|
|
[quote="MariBa"]Alle vet vel egentlig at man ikke bør moment-trene hunden før en mentaltest. Da bortfaller jo testens verdi. Men jeg er helt sikker på at det er mange som gjør det likevel. [quote]
Dette var i grunnen essensen i det jeg spurte om Selvfølgelig miljøtrener man hunden sin - det var REN trening på momentene jeg mente. _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
Ble Medlem: 17 Aug 2005 Innlegg: 414
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 3:37 pm Tittel: |
|
|
| MariBa skrev: |
Alle vet vel egentlig at man ikke bør moment-trene hunden før en mentaltest. Da bortfaller jo testens verdi. Men jeg er helt sikker på at det er mange som gjør det likevel. Som gjentatte ganger trener inn hele testen. Derfor er jeg ikke så veldig opptatt av mentaltester. Jeg ser jo absolutt at de har en viss nytteverdi, men en god korningssum er ikke nødvendigvis ensbetydende med en god avlshund for meg.
Og selvsagt vil jo også trening på figurantinteresse også påvirke resultatet. Men man kan jo ikke avstå fra å trene hunden overhodet før den testes, så DET synes jeg ikke at det er rart at folk som vil drive med bruks gjør. Poenget er bare at en korning/ funksjonsanalyse som taes etter fylte 2 år, i stor grad er et resultat av hva eier har trent med hunden, og det er slettes ikke bare arvelige egenskaper som kommer frem her. Til slutt må jeg si at jeg ikke er imot FA/ korning, men man må ta det for hva det er og ikke legge for stor vekt på det. Synes jeg da, vet det er mange meninger om dette  |
Det er vel derfor man har MH for å se mer på "råmaterialet" og bedømme det man ser og ikke helhetsinntrykket?
Ang alder så vil kanskje dette påvirkes av hvilken fase av modningen hunden er i? _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 3:47 pm Tittel: |
|
|
| Tora & Twist skrev: |
Ville jo være lite vinning i å la hunden stå i en hundegård skjermet fra livet fram til test og deretter starte å trene etter test.
|
Det kunne jo ha vært spennende å se på tilgjenglighet da Lek også... hva er tillært og hva ligger der. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 5:48 pm Tittel: |
|
|
| phoney skrev: |
Og selvsagt vil jo også trening på figurantinteresse også påvirke resultatet. Men man kan jo ikke avstå fra å trene hunden overhodet før den testes, så DET synes jeg ikke at det er rart at folk som vil drive med bruks gjør. Poenget er bare at en korning/ funksjonsanalyse som taes etter fylte 2 år, i stor grad er et resultat av hva eier har trent med hunden, og det er slettes ikke bare arvelige egenskaper som kommer frem her. Til slutt må jeg si at jeg ikke er imot FA/ korning, men man må ta det for hva det er og ikke legge for stor vekt på det. Synes jeg da, vet det er mange meninger om dette  |
Det er vel derfor man har MH for å se mer på "råmaterialet" og bedømme det man ser og ikke helhetsinntrykket?
Ang alder så vil kanskje dette påvirkes av hvilken fase av modningen hunden er i? |
Ja, helt enig. Jeg tror faktisk man ser mere av hva hunden er (råmateriale) i en MH. Jo senere en mentaltest utføres jo mere tror jeg er tillært adferd. _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 6:26 pm Tittel: |
|
|
| Ja, helt enig. Jeg tror faktisk man ser mere av hva hunden er (råmateriale) i en MH. Jo senere en mentaltest utføres jo mere tror jeg er tillært adferd. |
Jo, men FA/Korning bygger vel på at hunden skal ha litt _livserfaring_... ikke alt som er like nødvendig å utsette en ung hund for som en FA vil gjøre. Om de er 22-24 mnd tror jeg spiller liten rolle hvis du ikke tester hele og flere kull da.
Alle momenter i disse testene er jo noe som hundene stort sett opplever i hverdagen i en eller annen form og grad så de blir jo preget fra dag 1 de kommer inn i huset. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 360
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 7:32 pm Tittel: |
|
|
| Alle vet vel egentlig at man ikke bør moment-trene hunden før en mentaltest. Da bortfaller jo testens verdi. Men jeg er helt sikker på at det er mange som gjør det likevel. Som gjentatte ganger trener inn hele testen. |
Nei er nok ikke så mange som trener inn hele testen som ett lp program. Om hunden har lært testen så ser dommerne det og stryker den pga av manglende reaksjoner. Den kan rett og slett ikke bedømmes.
Veldig mange av momentene går heller ikke på læring. Det hjelper helt klart at hunden er brukt til noe og miljøtrent. Men tester som korning og FA ble og utviklet for brukshunder/ tjenestehunder. Resultatet skal jo og avspeile hundens evne til å bruke tilegnet kunnskap fornuftig - samt hundens evne til å tilpasse seg testen og lære underveis. Dersom hudnene har noe skralle nerver så vil de ikke klare å tilpasse seg - og samme med dårlig konsentrasjon. Slikt gjenspeiler seg i testresultatet.
Selv om hundene er 2 år og mer så sier likevel testen mye om utviklingen den har gjort. Hvilke iboende egenskaper den har i forhold til jakt, kamp, dominans, vakt, redsler (som er meget arvelig) evne til å ta seg inn etter påvirkning og avreagere. Belastbarheten til hunden. Overslagshandlinger den tyr til etc etc.
Det er jo faktisk ganske mange hunder som har fått best mulig trening og oppbygging gjennom livet både på miljø og bruks som fortsatt stryker - og på de kan man jo ikke skylde på forarbeidet
Ofte kan en jo og se en trend på slekter/ kull/ halvsøsken om svakheter på samme feltene, eller styrker på enkelte felt. _________________ Tora (trenger nytt nick...)
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
phoney Aktiv bruker
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 7:56 pm Tittel: |
|
|
yup, såvidt jeg har hørt så ble jo testene laget for å kunne "klassifisere" hundene før trening så man ikke la inn masse tid og penger på feil hund. _________________ kjetil |
|
| Til Toppen |
|
 |
MariBa Bruker

|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 8:13 pm Tittel: |
|
|
| Tora & Twist skrev: |
| Alle vet vel egentlig at man ikke bør moment-trene hunden før en mentaltest. Da bortfaller jo testens verdi. Men jeg er helt sikker på at det er mange som gjør det likevel. Som gjentatte ganger trener inn hele testen. |
Nei er nok ikke så mange som trener inn hele testen som ett lp program. Om hunden har lært testen så ser dommerne det og stryker den pga av manglende reaksjoner. Den kan rett og slett ikke bedømmes.
Veldig mange av momentene går heller ikke på læring. Det hjelper helt klart at hunden er brukt til noe og miljøtrent. Men tester som korning og FA ble og utviklet for brukshunder/ tjenestehunder. Resultatet skal jo og avspeile hundens evne til å bruke tilegnet kunnskap fornuftig - samt hundens evne til å tilpasse seg testen og lære underveis. Dersom hudnene har noe skralle nerver så vil de ikke klare å tilpasse seg - og samme med dårlig konsentrasjon. Slikt gjenspeiler seg i testresultatet.
Selv om hundene er 2 år og mer så sier likevel testen mye om utviklingen den har gjort. Hvilke iboende egenskaper den har i forhold til jakt, kamp, dominans, vakt, redsler (som er meget arvelig) evne til å ta seg inn etter påvirkning og avreagere. Belastbarheten til hunden. Overslagshandlinger den tyr til etc etc.
Det er jo faktisk ganske mange hunder som har fått best mulig trening og oppbygging gjennom livet både på miljø og bruks som fortsatt stryker - og på de kan man jo ikke skylde på forarbeidet
Ofte kan en jo og se en trend på slekter/ kull/ halvsøsken om svakheter på samme feltene, eller styrker på enkelte felt. |
Ja, det er klart at hvis man virkelig har "pugget" testen med hunden, så vil reaksjonene utebli og man vil kanskje stryke. Jeg mente det ikke så ekstremt, men jeg tror fortsatt at mange bevisst prøver ut testmomentene før testen. Helt enig i at mange kan stryke til tross for best mulig trening og oppbygging. Men andre igjen med et litt dårlig utgangspunkt faktisk kan bestå, nettopp fordi eier har greid å styrke dens svake sider. Likeledes kan en god hund også brytes ned av en dårlig eier. Men misforstå meg ikke. Jeg synes absolutt mentaltester kan være et godt avlsverktøy, men jeg tar de for det JEG føler at de er . Men dersom hele kull blir testet og man ser en trend som du sier, at de viser tilnærmet samme svakheter, så er det lettere å tro at testen viser rett virkelighetsbilde. Ellers føler jeg at det KAN være litt tilfeldig. Men mentaltester er jo den eneste måten man kan få testet den mentale biten offisielt, så jeg synes jo det er bra at vi har disse verktøyene .
Nå var det ikke meningen at jeg skulle "ta" tråden og lage en diskusjon om mentaltester generelt. Trådstarter spurte vel om trening i forkant av k-test. Min mening er som sagt at jeg tror en del tester ut dette i forkant, men at jeg ikke føler dette er riktig. Nettopp av de grunner som du skrev, man får ikke et reelt bilde og det blir feil i avlsøyemed.  _________________ Hilsen Marianne & Vilja. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|