| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Svipp Aktiv bruker

Ble Medlem: 19 Mai 2007 Innlegg: 351 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Aug 28, 2007 9:45 pm Tittel: |
|
|
Bare interessant at tråden ble litt "videre" enn det jeg hadde tenkt - bra at mange har mye å si om dette emnet  _________________ Grete, Svipp og Sejer
www.svipp.org |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kidachi Erfaren bruker

Ble Medlem: 22 Aug 2005 Innlegg: 1974 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: Ons Aug 29, 2007 7:38 am Tittel: |
|
|
Jeg synes ikke noe om at man trener bevisst på øvelsene til en test, da blir hele funksjonen borte med testingen. Men jeg vet at mange dessverre gjør dette. Tragisk spør du meg når man synker så lavt og jukser.....for det er det det er. _________________ Charlotte Hagen
A DOG IS FOR LIFE-NOT JUST FOR CHRISTMAS! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Beate Aktiv bruker

Ble Medlem: 12 Jun 2006 Innlegg: 532 Bosted: Reipå i Meløy
|
Skrevet: Ons Aug 29, 2007 11:03 pm Tittel: |
|
|
Jeg er også enig i at man ikke skal trene på testmomentene i forkant. Det man vil med slike tester er jo å se hva hunden er god for, for både det ene og det andre.
Jeg fikk spørsmål engang om jeg hadde trent, og fikk da en følelse av at det var noe de fleste gjorde før en karaktertest. Det blir feil...
At man satser på bruks, og tidlig starter med bl.a. skuddtrening er noe annet. Og det å lukte/se folk i skogen.
Men vil ikke en erfaren dommer kunne se på en hund om den er blitt "jukset" eller ikke?? Har jo lest på hjemmesider om at " hunden brydde seg ikke om skuddene, at mor kanskje hadde noe i lommene var mye mer interessant"....... _________________ Beate & Sheeba |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tora & Twist Aktiv bruker

Ble Medlem: 20 Aug 2005 Innlegg: 344
|
Skrevet: Tor Aug 30, 2007 10:19 am Tittel: |
|
|
| Beate skrev: |
Men vil ikke en erfaren dommer kunne se på en hund om den er blitt "jukset" eller ikke?? Har jo lest på hjemmesider om at " hunden brydde seg ikke om skuddene, at mor kanskje hadde noe i lommene var mye mer interessant"....... |
Kan jo ikke helt se hvordan "mor har noe i lommen" kan være en indikator på å ha trent til testen. Hunden bryr seg jo tydeligvis ikke ett tøddel om skuddene og benytter sjangsen til å tigge litt siden man tydeligvis er på en hundeaktivitet og da pleier mor ha noe i lommene.
En hver hund som har vært litt ute i miljø vil jo ha endel bagasje med seg og til en test - og det er jo bra da om den faktisk viser at miljøtreningen sitter.
En hund som vokser opp i støy miljøer med mye slikt som skjer vil jo være mer vandt til slikt.
Jeg hadde aldri trent noe da jeg tok k-test på terven min - hun kunne knapt sitt. Men siden jeg da var landbruksvikar så var hunden godt miljøtrent på både folk, støy og plutselige hendelser - slikt som nå er på en gård. Og nei hun brydde seg ikke om hverken skrammel, gjemte folk, skudd eller annet. Tenker hun syns det var mindre bråk i skogen enn på en vanlig arbeidsdag. _________________ Tora og Twist
http://www.fagertun.net/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|